handdator

Visa fullständig version : Muskelnedbrytning...


goa_killen
2003-03-13, 13:50
Efter hur många veckor utan träning börjar musklerna brytas ned, utan förändrade kostvanor=alltså bra mat me mycke protte...

O sen, när man ä sjuk me feber o så, är kroppen i katabolt läge då?

Wilson
2003-03-13, 21:22
har läst att: kroppen behåller samma muskelmassa i minst en månad utan träning, förutsatt att du äter bra.

King Grub
2003-03-13, 21:23
Sedan är det ju skillnad om du ligger stilla i sängen än om du rör på dig normalt i övrigt. I sängläge går det undan.

goa_killen
2003-03-13, 21:26
Jo men vi säger att man är som vanligt förutom att de inte blir någon gymträning... kosten o allt e som innan, hur länge tar de innan muskelnedbrytningen börjar??

King Grub
2003-03-13, 21:33
Början gör den nog direkt. Man är alltid i antingen ett anabolt eller katabolt tillstånd, aldrig statiskt. Däremot kanske det tar... 3 veckor? Eller så, innan det börjar märkas.

Langster
2003-03-13, 21:55
Kan nån ge en förklaring till varför man oftast är svagare om man gjort ett uppehåll på +2 veckor även om man ätit bra?
Musklerna har ju knappast hunnit förtvina så pass mycket att en sådan markant styrkeförlust som jag brukar erfara är rimlig.

Min egen teori är att musklerna inte "suger åt sig" lika mycket näring utan träning och därför är lite tömda när man börjar igen?

Ninjasmurf
2003-03-13, 23:00
Har för mig att jag läst nånstans att styrka faktiskt ökar under typ en månad efter att man tränar, för att sedan minska månaderna efter...
Kan förklara varför en polare som varit i australien i 3 månader och inte tränat mycket (jogging och vandring) fortfarande klarade en 8:a på 100kg i bänk (vilket han även klarade innan han åkte).

Wilson
2003-03-14, 00:23
sen beror det väl på hur längre man har tränat oxå. dessutom ska det vara ganska lätt att komma tebax igen på samma nivå som innan

Dasse
2003-03-14, 08:21
Finns ju mer än ren och skär muskelmassa som kan inverka.
Teori:
Om jag själv gör ett uppehåll på t.ex. 14 da´r tappar jag en del av det utmärkta samarbetet mellan nerver och muskler och kan ju av detta verka svagare trots att massan kanske är konstant. När träningsverken lagt sig är jag tillbaka på samma nivå (eller kanske till och med starkare).

-xR-
2003-03-14, 08:29
King Grub:

När man kör en diet med bra kost och träning kommer man alltså ändå hamna i katabolt tillstånd och försöka behålla det man har?

Eller är det kanske så att man blir i anabolt tillstånd utan att lägga på sig något?

King Grub
2003-03-14, 09:05
Du hamnar i katabolt tillstånd flera gånger om dagen, oavsett om du tränar hårt och rätt och äter bra eller inte. Det finns ingen som går omkring och är anabol 24/7.

Officer
2003-03-14, 11:45
Originally posted by King Grub
Du hamnar i katabolt tillstånd flera gånger om dagen, oavsett om du tränar hårt och rätt och äter bra eller inte. Det finns ingen som går omkring och är anabol 24/7.


Så länge du kanske inte går på serum om nätterna och får näring 24 timmar om dygnet? :smash:

King Grub
2003-03-14, 12:01
Exakt. ;)

Wilson
2003-03-14, 14:09
det är väl för att kroppen är anti-muscle fan? kroppen vill väl inte ha onödigt mycket muskler?

Chris
2003-03-14, 14:22
Om din kropp inte vill ha sina muskler kan jag gärna ta dom :cheers:

ivandrago
2003-03-14, 16:40
tycker man blir så jävla förslappad om man vilar mer än 2 veckor.. när man kommer tillbaka känner man sig som en degklump med två överkokta spaghettistrån som armar.. man har inget "go" i sig alls.. vet inte om det är mentalt eller om det är att musklerna inte sugit åt sig glykogen då man inte tränat..

MIGGE
2003-03-15, 02:57
Känner alltid att jag tappat "ALLT!":( när jag haft ett längre uppehåll...äter inte någe bra under dessa heller..
men mest e det nog psykiskt...och vätska:D

janizzo
2003-03-18, 15:24
I hans bok (Effektiv bodybuilding) säger han att hans muskler är samma några månader fast han inte tränar.????:MrT:

King Grub
2003-03-18, 15:27
Originally posted by janizzo
I hans bok (Effektiv bodybuilding) säger han att hans muskler är samma några månader fast han inte tränar.????:MrT:

Lita inte på vad som står i Effektiv Bodybuilding. ;)

Officer
2003-03-18, 15:31
Fan själv ska man som vanligt denna sommar dra till Turkiet och under knappa 2 månader kommer jag inte kunna träna.. Visst kan jag göra det men det är såå jävla varmt och man är ju fan på SEMESTER!
Har slitit som ett djur 10 månader, vill slappa 2 månader.

Brukar oftast gå ner 6-7 kilo när jag är där (även om jag käkar skitmycket mat och gosaker där).
När jag e tebax så har jag gått ner cirka 20% i styrka och jag går upp till samma nivå som jag hade i både kroppsvikt och styrka på runt 1 månad.
Detta baserar jag på 2 somrars erfarenhet av vila under sommarn.

janizzo
2003-03-18, 17:06
Originally posted by King Grub


Lita inte på vad som står i Effektiv Bodybuilding. ;)

Varför ska man inte lita på den?? har tagit till och med den till gymmet

King Grub
2003-03-18, 17:20
Originally posted by janizzo


Varför ska man inte lita på den?? har tagit till och med den till gymmet

Därför att den är full med rent struntprat, både vad gäller övningar, träningsprogram och, framför allt, kostråd. Nu kan jag inte ge några exempel, eftersom jag inte äger boken, men jag lånade den på biblioteket, och sällan har jag skrattat så gott som när jag läste den.

janizzo
2003-03-18, 17:51
Ok Det var nämligen en vän som rekommenderade den till mig typ 1 månad sen, och jag vet inte om det är pga övnigarna som är i boken som har gjort att man verkligen ser stora förändringar i musklerna (enligt vänner o bekanta). Jag kör verkligen hårt 3gg i veckan + 2 10 km promenader. Kanske jag ska titta på nått annat istället. :P