handdator

Visa fullständig version : Ryggen fälls ut när jag hukar mig


Rataxes
2007-04-02, 16:00
Har dragits med denna stelhet ganska länge utan att bry mig nämnvärt men nu när jag skulle vilja börja köra ryckböj så visade det sig att det inte gick så bra att hålla upp armarna när man inte kan huka med ryggen någorlunda lodrät (har dock inga problem med vanliga knäböj). I dagsläget kommer jag inte ens ner i 135 grader med hela fötterna i marken (ståendes på tårna har jag inga problem att gå ner djupt med rak rygg) innan ryggen börjar fälla framåt, så vilken/vilka muskler är det som kan vara problemet och hur kan man bäst stretcha/träna bort det? Om det finns flera möjliga orsaker, kan jag göra något annat test för att utesluta några? Målet är typ att kunna stå utan problem i en sån här position:

http://www.frixo.com/sites/fitness/exercises/pics/squat2.jpg

Yankeee
2007-04-02, 16:30
Vill du kunna köra ryckböj är det ryckböj du ska träna. Gå så djupt du kan med vettig hållning helt enkelt, gärna hyfsat tungt. Går att komplettera med att köra ryckböj med bara stången och sätta sig i botten. Ryck eller styrkeryck kan också vara vettigt att köra för att snabba på det hela. Stretcha tycker jag är ganska värdelöst hur som, det går snabbare och är antagligen mer effektivt att nöta rörelsen med vikt.

Rataxes
2007-04-02, 16:42
Vill du kunna köra ryckböj är det ryckböj du ska träna. Gå så djupt du kan med vettig hållning helt enkelt, gärna hyfsat tungt. Går att komplettera med att köra ryckböj med bara stången och sätta sig i botten. Ryck eller styrkeryck kan också vara vettigt att köra för att snabba på det hela. Stretcha tycker jag är ganska värdelöst hur som, det går snabbare och är antagligen mer effektivt att nöta rörelsen med vikt.Egentligen vill jag nog bli så pass smidig att jag klarar av positionen på bilden också bara i största allmänhet, men det kanske går på ett ut med att kunna köra djupa ryckböjar. Så jag kör väl på det (om ingen annan kommer på nåt som vore superbra att stretcha).

exenom
2007-04-02, 18:03
Jag kanske har liknande problem. Jag kan inte gå ner i knäböjs position utan att hälarna flyger upp. Jag kan heller inte hålla ryggen helt rak under marklyft så jag har skippat det än så länge
Jag försöker bli mindre stel genom att utföra övningarna utan vikt så långt jag kan men än så länge är det iaf inte bättre:(

Yankeee
2007-04-02, 19:19
Kan man utföra en korrekt ryckböj finns det inte en chans att man inte kan sitta som killen på bilden.

Super_Johan
2007-04-02, 19:48
Tråkigt med ryggproblem. Jag har själv haft verkligt stel korsrygg och dålig hållning.

Jag skulle rekommendera att snacka med en fysioterapaut/läkare eller dylikt, för att "få tillbaka" rörlighet/en stark & vig rygg.

Måste dock säga att allt som har med ryggen att göra tar tid, små steg åt gången.

Liten Men Fet
2007-04-02, 19:57
En tjejkompis till mig har våldsamma problem att komma ner i knäböjen och hennes problem består i att hon är alldeles för stel i vristerna/för "korta" vadmuskler så hon inte kan dorsalflexera foten.
Ni kanske har liknande problem?

MilkmaN
2007-04-02, 21:09
Gör som Yankee säger och stretcha röven, baksida lår, höftböjaren och fotleden. För varje pass kanske du kan gå 5 cm djupare och då är du snart där.

Anledningen till varför du ska stretcha just dem grejerna kan jag inte svara på, jag har gjort och det fungerar rätt bra, kan iaf göra djupa och fina knäböj och iaf sätta mig korrekt i starten på ryck och så (jag kan dock inte göra än ryckböj än, men jag jobbar på det)