handdator

Visa fullständig version : Viktnergång och muskelmassa


Zikelskim
2007-04-02, 15:48
Har försökat läsa igenom det mesta men har inte lyckats hitta nått om hur det blir när man börjar förlora muskelmassa.

Tar en liten histora först som berättar hur det ligger till.

Det var en gång en kille som vägde 114kg och var 172cm lång, han började tycka att det var lite jobbigt att svettas hela tiden, så han köpte sig en träningscykel för 900kr och började cykla 50min om dagen.
Samtidigt drog han ner ätandet till en 1/3 av vad han åt förrut. Detta resulterade att pojken rasade i vikt och när vikten var runt 95kg började han styrketräna.
Efter 5-6 månader (kanske mer) stod vikten på 90kg och muskler hade kommit fram lite här och där.
Några månader till går men vikten står fortfarande kvar på samma ställe. Pojken tycker att han får mer och mer muskler men fettet sitter fortfarande fast runt magen.
Så han bestämmer sig att påbörja en 2000kcal bantningskur.
Han väger allt och skapar middagar han aldrig ätit förrut. Och vipps 2 veckor senare vägar han 86 nypissad och nyskiten.

---Frågan---
Kanske en ganska enkel fråga men lika bra att ställa den.
Kommer man att märka någon skillnad när man börja förlora muskelmassa?
Om jag nu går ner några kilon till (vill till 80kg) och förlorar 0.5-1 kg + i muskelmassa hur påverkar det styrketräningen?
Är det så enkelt att man inte får upp hantel/stång mm på den vikt man brukar köra på.

Stavfel? blah går nog att läsa endå.

NisseEriksson
2007-04-02, 16:41
Varför vill du just till 80?
Jag tycker du ska köra en långsam bantning då du förlorar fett och INTE muskler, det går ypperligt att göra, men förvänta dig inga större ökningar ur träningssynpunkt.
80 kg är ingen magisk gräns, välj istället med omsorg när du tycker att du har så lite fett du vill ha på kroppen.
Banta långsamt, gör rätt och ha TÅLAMOD så löser sig allt.
Lycka till :thumbup:

CoolHandLuke
2007-04-02, 22:23
Lånar tråden lite. Hur är det med ganska kortsiktig muskelmasseförlust (3 månaders deff typ)? Går det snabbare att återhämta den än det tar att bygga upp eller är det 1:1 i förhållande till ny muskelökning?

Annars håller jag med Nisse. Ta det lungt. Kroppen behöver stabilisera sig lite innan du tar nästa steg. Tänk på att det sliter både på kropp o psyke att gå ner i vikt. Dessutom är de sista fettkilona riktigt tröga och de kanske inte ger med sig förrän du stabiliserats på nuvarande vikt.