handdator

Visa fullständig version : Dorsalflexion


Nova34
2007-04-02, 07:32
Tänkte på det här med dorsalflexerade handleder. Jag tänker säkert fel men det känns som att om jag kör en handledscurl med överhandsgrepp så utför jag en extension? Varför kallas det då för flexion när jag lutar handen bakåt?

Arne Persson
2007-04-02, 07:54
Tänkte på det här med dorsalflexerade handleder. Jag tänker säkert fel men det känns som att om jag kör en handledscurl med överhandsgrepp så utför jag en extension? Varför kallas det då för flexion när jag lutar handen bakåt?

Du böjer handen/handleden mot handryggens sida.

Guddi
2007-04-02, 08:03
Om du böjer handleden åt andra håller heter det palmarflektion. Med andra ord så är båda rörelserna en flektion. Det samma gäller för fotleden där det heter dorsalflektion och plantarflektion. Varför det är så vet jag inte, kanske är det för att man kan rotera lederna så mycket att det finns en risk för missförstånd om man använt sig av flektion och extension för att beskriva förelserna.

Det finns böcker som skriver extension och flektion som du tycker att det borde skrivas.

Nova34
2007-04-02, 08:09
Jaha, låg och tänkte på det innan jag skulle somna igår. Då kan man säga att man gör en dorsalflexion när man kör handledscurl med överhandsgrepp också. Tack för svaren!

Arne Persson
2007-04-02, 08:11
Jaha, låg och tänkte på det innan jag skulle somna igår. Då kan man säga att man gör en dorsalflexion när man kör handledscurl med överhandsgrepp också. Tack för svaren!

Du utför ju en dorsalflexion i den concentriska fasen av en handledscurl med överhandsgrepp.

Nova34
2007-04-02, 08:28
Ja precis. Då har jag det klart för mig. Tack!