handdator

Visa fullständig version : Vad är en SCSI adapter?


dojjan
2007-04-02, 01:52
Min dator har börjat gnälla över ngn SCSI adapter ibland. Jag googlade det och fick fram att man kunde köpa en sådan, mer än så förstod jag inte. Vad har denna saken för funktion och hur kan jag åtgärda felet? (väldigt svårt att svara på, ja men ngn kanske råkar veta exakt vad som behövs göra ;)) Det uppstår oftast när jag försöker installera program.

Arf Pingvin
2007-04-02, 02:06
Eh. Alltså. En SCSI-adapter är en kontroller för hårddiskar(och scanners). Antingen inbyggd eller ett instickskort. Du saknar alltså drivrutiner till det mest troligt. Men du behöver nog inte SCSI-adaptern då du inte har några enheter som ansluts till den.

aliquis
2007-04-02, 02:47
Kan ju vara så att felmeddelandet är knas på något vis med om han inte har haft det innan, typ att någon enhet räknar med att det är scsi som används fast det inte är det (typ scanner eller brännare), men låter ju inte så troligt i Windows.

dojjan
2007-04-02, 13:19
Eh. Alltså. En SCSI-adapter är en kontroller för hårddiskar(och scanners). Antingen inbyggd eller ett instickskort. Du saknar alltså drivrutiner till det mest troligt. Men du behöver nog inte SCSI-adaptern då du inte har några enheter som ansluts till den.

Hur kan jag ta reda på vilket märke aparaten har? Så jag kan ladda ner lite nya drivrutiner till den.

dynamo
2007-04-02, 13:35
Har för mig att även mer avancerade IDE-kontrollers ibland kallas något liknande "okänd SCSI-kontroller/enhet/adapter" innan de fått in rätt drivrutiner.

EDIT: Till exempel om du har nån RAID-funktionalitet på moderkortet som du inte har drivrutiner för. Isf hittar du ju det via tillverkarens hemsida.

dojjan
2007-04-02, 14:01
Har för mig att även mer avancerade IDE-kontrollers ibland kallas något liknande "okänd SCSI-kontroller/enhet/adapter" innan de fått in rätt drivrutiner.

EDIT: Till exempel om du har nån RAID-funktionalitet på moderkortet som du inte har drivrutiner för. Isf hittar du ju det via tillverkarens hemsida.

Ja, det är så det står!

Uhm.. vet varken vad IDE eller RAID är för ngt :confused:

Får väl leta upp moderkortets tillverkare. Ngn som vet ett smidigt sätt utan att öppna burken? *rolleyes*

Piranha
2007-04-02, 14:10
Antagligen pratar datorn mer om en "virtuell" drive som visar sig som en SCSI enhet, jag tycker det luktar problem med en drivrutin för Alcohol120% eller deamon tools.

dojjan
2007-04-02, 14:24
Antagligen pratar datorn mer om en "virtuell" drive som visar sig som en SCSI enhet, jag tycker det luktar problem med en drivrutin för Alcohol120% eller deamon tools.

Har haft problem med deamon tools också ja. Skulle avinstallera det för jag inte använder det längre men icke. Det gick inte eftersom den inte kunde hitta SCSI-ngnting. Men även när jag försökte installera nya windows media player igår gnällde den.