handdator

Visa fullständig version : En tanke


Tom Jr
2007-04-01, 19:39
Det nya mediokra samhället påverkar människor negativt

Innan jag skriver ned mina tankar och mina åsikter, samt vad jag tror är rätt eller fel så vill jag först och främst påpeka att allting jag skriver är vad jag själv tror. Allting som skrivs kommer alltså att v baseras på mina egna erfarenheter – som inte alls är något att skryta om då jag bara är en 16-årig kille som fastnat i träningsvärlden.

Det mediokra samhället som idag byggts av oss mäniskor kan ge allvarliga problem. Främst psykiska problem, men även fysiska. Det jag talar om är hur vi människor på något sätt har skapat ett ideal. Det perfekta idealet. Killar ska helst vara rippade med minst ett sexpack, medan tjejerna absolut inte får ha för stor rumpa eller den minsta gnutta fett på magen. Det är inte alls konstigt att så många ungdomar, framför allt unga modeller, dör varje år. Tidningarna och tvprogrammen idag handlar nästan alltid om detsamma – hur man ska vara, hur man ska se ut och vad man får göra och vad man absolut inte får göra. Nya artiklar om hur man kan gå ned massor av kilon i veckan pryder tidningarnas framsidor. Dessa dietartiklar som egentligen är, för det mesta, bluff och båg. Jag menar, hur lätt är det inte att lura människor?

Att vara en tonåring kan vara och är, som bekant, väldigt svårt. Man är osäker på vem man är, vad man egentligen vill med livet och hur man vill vara. Det förbättras heller inte av det faktum att varenda träningstidning idag har en väldigt rippad man eller kvinna med perfekt kropp på omslaget. Människor är människor, och det kommer vi alltid att vara. Vi är lättlurade, de flesta av oss. När Johan som är 15 år ser den rippade killen på omslaget med perfekta magrutor och biceps så har vanligtvis inte han i åtanke att personen har genomgått tunga år, och återigen år av seriös styrketräning samt en extrem jobbigt diet för att få den massa han har just nu. Johan tänker nog inte heller på att man kan förfina saker nu för tiden. Datorerna kan verkligen göra underverk, eller hur?
Med det rätta ljuset, sminket och med lite hjälp av program som photoshop så kan även den "fulaste" människan bli till den snyggaste, eller den "perfekte". Det jag vill få fram med det här stycket är att tidningarna och tvprogrammen måste ta ansvar för vad dom visar och skriver. För jag lovar att det är massvis med osäkra tonåringar som läst artikeln om Super Kalle med sina biceps som mäter 67 cm i omkrets. Varför står det inte att han tränat i 25 år? Varför står det inte att man måste ha tålamod och man kan inte alltid lyckas att bli så där stor? Det är något jag undrar över.

Jag vet att jag inte är rätt person att uttrycka mig i denna fråga men, jag gör det ändå. Träning är en hel vetenskap. Nya rön om hur man ska lyckas ploppar upp överallt. Oftast av ogiltiga källor. Återigen, människan är en lättlurad varelse. Alla ungdomar tror att dom vet bäst och kan bäst, ni vet ju själva hur det var när ni var runt 15 bast. Då visste du ju exakt hur man skulle göra den perfekta bicepcurlen, och hur man skulle göra knäböj på bästa möjliga sätt. Men, sen kom du säkerligen på att oj, den där killen som tränat seriöst i 25 år måste veta bättre än du själv. Alltså, man är inte världsmästare direkt. Det är bara att fråga de som har tränat hela sitt liv om vad styrketräning egentligen är. Det är ingenting man kan svara på. Alla människor är olika. Vissa svarar bättre på att gymma 2-3 dagar i veckan med lätta vikter, medan andra bygger som bäst när dom får träna 5 gånger i veckan med tunga vikter. Det här tycker jag även är något som träningstidningarna borde skriva om. Det är bara att ta en snabbtitt på träningssajter och du kan få dig ett gott skratt. Ungdomar som menar att dom vet bättre än personer som tränat hela sitt liv. Nu kanske du tänker, och, vem fan bryr sig? Men det borde man göra. Det är något som är rent sagt åt helvete fel när en 16 årig kille börjar jämföra sig med en kille på BODY-magazine. Detta är, även om det är svårt att tro, en stor faktor till människors psykiska problem.

"Aha, jasså, och vem fan är det som skriver den här texten och tror han har rätt?" Så har du säkert tänkt medan du läst texten. Svaret på den frågan är att jag inte är någon. Och jag har säkert inte heller rätt. Jag har själv nu tränat seriöst i snart ett år, och jag vet att jag inte äns lärt mig NÅGOT av vad styrketräning egentligen är. Men, det är bara forstätta köra på och ha kul – för det är väl därför man tränar?

Ber om ursäkt för eventuella grammatikfel, felstavningar och vad ni än tycker är fel.

Med vänliga hälsningar,

Tom

Mapa
2007-04-01, 19:42
intressant läsning tom

Mago
2007-04-01, 19:53
Mediokra, fniss.

Tom Jr
2007-04-01, 20:02
Kan tilläggas att det först och främst var ett skolarbete,

synpunkter någon?

Mago
2007-04-01, 20:07
Kan tilläggas att det först och främst var ett skolarbete,

synpunkter någon?

"Medioker: adj, -er -ra. Betydelsen är medelmåttig, ej uppseendeväckande, skäligen enkel eller undermålig."

Antar att du menar typ mediasamhälle.

mini
2007-04-01, 20:19
Vad är uppgiften?
Dina gissningar om varför ungdomar mår dåligt, unga modeller dör och Johan får psykiska problem är just gissningar som du försöker presentera som sanningar. Antingen får du utveckla resonemanget lite om det är en argumentativ text, eller tona ner det.

Del_Piero
2007-04-01, 20:59
En applåd Tom , en stor applåd ger jag dig ;)

mangs
2007-04-02, 18:57
Intressant läsning. Det var ett tag sedan jag var sexton år men nog är idealen idag något tuffare att nå för en tonåring. Det är en grym kroppsfixering i dagens samhälle. Inte minst all skit som media kastar ut i etern. Jag pratade med en bekant häromdagen angående kosttillskottsbutiker som dyker upp lite överallt. För några år sedan fanns det kanske 1-2 i varje stad. marknaden är betydligt större idag och många ungdomar köper idag mängder med kosttillskott för att nå sina mål utan att veta grunderna. Sorgligt nog kommer många av dessa ge upp sin träningskarriär snabbt utan de resultat som de trodde de skulle kunna få på bara 12 veckor.