handdator

Visa fullständig version : Får trycket i hamstrings vid knäböj


_tuva_
2007-04-01, 17:39
Har börjat köra djupa böjar (under parallel) och står med tårna pekade rakt fram samt 30 cm brett.

Förut tränade jag knäböj med stopp vid parallelt.

Fick mycket bättre tryck och kände att jag utvecklade styrka och massa då jag lätt fixade 200.

Nu är problemet det att jag inte får något tryck vid dom djupa börjarna och hamstrings är den muskelatur som jag känner trycket i.

Känns som jag har mycket mer att ge i böjarna och får inte ut nått av övningen.

någon som har lite tips?

Mvh Henrik

pbt
2007-04-01, 18:19
Har börjat köra djupa böjar (under parallel) och står med tårna pekade rakt fram samt 30 cm brett.

Förut tränade jag knäböj med stopp vid parallelt.

Fick mycket bättre tryck och kände att jag utvecklade styrka och massa då jag lätt fixade 200.

Nu är problemet det att jag inte får något tryck vid dom djupa börjarna och hamstrings är den muskelatur som jag känner trycket i.

Känns som jag har mycket mer att ge i böjarna och får inte ut nått av övningen.

någon som har lite tips?

Mvh Henrik

Jag brukar också känna att det tar mest i hamstring när jag kör knäböj. tror det ska vara så..*screwy*

z_bumbi
2007-04-01, 18:23
Vad gäller hamstrings så är du antagligen svagare där och då känner du det där mer nu när du börjat koppla in dessa mer genom att gå gjupare, det kan även vara så att du börjat luta dig mer framåt och därmed för över ännu mer av belastningen på hamstrings men det måste man kolla på hur det ser ut för att veta om det är så.

_tuva_
2007-04-01, 19:52
Jo det stämmer att jag låtar mig framåt en del ...

Har svår rörlighet här märker jag klart , blir klart bättre då jag har ett par plattor under hälarna.

Hur kan jag öva så jag slipper att använda plattor under hälarna?

Cilia
2007-04-01, 20:09
Hur kan jag öva så jag slipper att använda plattor under hälarna?
stretcha, stretcha och stretcha

petersson
2007-04-01, 20:28
stretcha, stretcha och stretcha

samt öva öva öva

z_bumbi
2007-04-02, 14:06
Och kanske bredda avståndet mellan fötterna, det är inte alla som kan köra böj med så smal fotställning

Timmi
2007-04-02, 14:22
Och kanske bredda avståndet mellan fötterna, det är inte alla som kan köra böj med så smal fotställning

Förlåt om jag kapar tråden här.

Men om man breddar stansen, finns det något direkt negativt med det? Jag är stel och står brett och med fötterna vinklade utåt för att komma ner ordentligt, farligt? Har nämligen en styrketräningslärare (som inte tränar alls själv utan bara är teoretiker...) som jiddrar om q-vinkel och grejer när jag ville köra mina benpressar med bred fotsättning och fötterna utåtvinklade.

pragmatist
2007-04-02, 19:15
Förlåt om jag kapar tråden här.

Men om man breddar stansen, finns det något direkt negativt med det? Jag är stel och står brett och med fötterna vinklade utåt för att komma ner ordentligt, farligt? Har nämligen en styrketräningslärare (som inte tränar alls själv utan bara är teoretiker...) som jiddrar om q-vinkel och grejer när jag ville köra mina benpressar med bred fotsättning och fötterna utåtvinklade.

Att stå brett skiftar belastningen lite till baksidan och insidan av låren, men spelar ingen roll ur framsidans synvinkel. Det enda direkt negativa med det är väl att träningen kanske inte blir lika effektiv för framsidan (om det nu är specifikt det man vill åstadkomma), men å andra sidan så är det ju minst lika viktigt att man har bra djup i övningen, och om man måste stå brett för att komma djupt så tycker jag man ska göra det.