handdator

Visa fullständig version : Vinner jag något eller är de dumt.


terese_sixtensson
2007-04-01, 16:35
Fick ett par hantlar av farsans tjej. De väger 10kg st.
Undrar om de är smart att använda dem, asså min armmuskler är absolut inget att hänga i granen, jag är as kass i mina armar.
Frågan är om jag bör göra ett par övningar med dem och vinner jag i så fall något på de, blir jag starkare eller blir jag bara utkörd.
Har hört att de inte är så smart att träna med tunga vikter som man knappt klarar av, desamma bör väl gälla hantlar.
Jag klarar ju av att använda dom en liten stund men efter de är ja ju helt slut.
Gick upp för trappan med dem och gjorde så där vanliga typ drag med dem (vad fan heter de) ;)
jag var helt slut när jag kom upp till min lägenhet på andra våningen.

Så bör jag använda dem eller bör jag köpa mig ett par 1kg och 5kg och använda i början

Baan
2007-04-01, 16:38
om du kan använda dom i div övningar en 8 rep varför inte? mesa dig inte med fjantvikter som en del andra tjejer som inte ger någon resultat alls (förutsätter att du är tjej pga nicket)

terese_sixtensson
2007-04-01, 16:58
Hhe japp jag är tjej, 21 år och helt otränad
så de är bättre att ta i lite mer då och vara ganska slut sen
ska se vad jag orkar och leta upp lite övningar först
Tack

terese_sixtensson
2007-04-01, 18:38
Nej vad jag har hört så ska man inte vara helt slut i kroppen efter ett träningspass
klart man ska känna något men inte vara helt död typ.
Vad jag har hört men vet inte om de stämmer

mastermungo
2007-04-01, 18:40
I kombination med en bänk borde du kunna göra hantelpressar hantelrodd och kanske några knäböj/marklyft med hjälp av hantlarna.

Förslagsvis 2-4 set per övning med ett passande antal reps 10-15?


Om du är så otränad som du säger så skulle säkert de 3 övningarna ge dig en något bättre "grundstyrka"

Nu kommer säkert folk säga emot mig men det är vad jag skulle börjat med iaf.

Baan
2007-04-01, 19:18
Nej vad jag har hört så ska man inte vara helt slut i kroppen efter ett träningspass
klart man ska känna något men inte vara helt död typ.
Vad jag har hört men vet inte om de stämmer

Ingen fara att ta ut sig så förbannat mkt med ett par hantlar. Inte ens så lätt i vanliga fall om man har ett helt gym till sitt förfogande. Bara köra på. Att det är tungt och krävande är bra, för då måste kroppen anpassa sig efter träningen och det är då resultaten kommer, kort sagt dvs.

Fettecke
2007-04-01, 20:29
men jag hoppas du förstår att du inte ska tukta samma övningar varje dag...

lite vila är bra för kroppen också!, det är då kroppen bygger upp sig.

terese_sixtensson
2007-04-07, 18:37
Ja Asolut vila är bra
men är de ok att göra dessa övningar varannan dag
Bör man vila hela kroppen någon dag eller kan man köra på med simning en dagen, löpning på löpband andra dagen och cykling tredje dagen och köra dessa övningar varannan dag.
Eller bör man vila hela kroppen någon dag.