handdator

Visa fullständig version : Angående oljor


pkw
2007-04-01, 15:18
Min deff närmar sig med stormsteg och jag har en liten fundering angående matlagningsoljor: Vilka oljor bör man använda sig av? Eftersom jag snart ska deffa vill jag gärna få reda på vilken/vilka oljor som innehåller minst möjligt mättat fett.

För tillfället använder jag mig av rapsolja men funderar på att testa olivolja.

Tack på förhand.

Raggis
2007-04-01, 15:20
Raps-, oliv- och linfröolja.

Eddie Vedder
2007-04-01, 15:23
Det är inte så att ju mer omättat desto bättre, smör är exempelvis ett mycket mycket bättre matfett än majsolja.

Det handlar om balans mellan fettsyror, att köra på olivolja å rapsolja är helt klart bra alternativ då dessa främst innehåller enkelomättade fettsyror.

Sverker
2007-04-01, 15:26
Flytande margariner är baserade på rapsolja. Fungerar utmärkt att steka i eller blanda i maten.

timpaw
2007-04-03, 22:32
för att tillägga en fråga angående oljor:

Läste i en annan tråd att en matsked olivolja väger 13g.
kollade upp hur många kcal det var och det hamnade på 114.92. Om man
steker något i 1 msk olivolja, är det bara att räkna med ungefär 114kcal extra då?

Eddie Vedder
2007-04-04, 04:29
för att tillägga en fråga angående oljor:

Läste i en annan tråd att en matsked olivolja väger 13g.
kollade upp hur många kcal det var och det hamnade på 114.92. Om man
steker något i 1 msk olivolja, är det bara att räkna med ungefär 114kcal extra då?

Beror på va du steker för nåt. Köttprodukter suger inte åt sej så mycket fett, kan inte svara med nån procentuell mängd men ganska mycket stekfett blir kvar i pannan iaf.

Steker du däremot ägg lr potatis, fräser lök och wokar grönsaker lr steker pannkakor etc. suger det upp det mesta fettet.

Men jag skulle räkna på 114kcal extra i vilket fall om jag va du, oavsett om det kanske inte stämmer till 100%.

timpaw
2007-04-04, 13:56
jo precis, brukar steka omelett men nu när när man kör deff får man väl tänka
på att den suger upp allt fett som den effektivaste av tvättsvampar...

tack för svaret btw!