handdator

Visa fullständig version : Ljumskar och bälten med mera.


LilR
2007-04-01, 10:11
Hej hå!

Det är så att jag opererat min vänstra ljumske för en tid sedan och nyligen opererade jag högersidan, dock var det inte för ljumsken utan buken. Läkarna såg att ljumsken var sönder på kontraströntgen men när de var inne och kikade så var det buken som var sönder. De sydde ihop min ljumske och satte inget nät också.

Har vilat 4 utav 6 veckor, kommer dock dra igång en vecka tidigare med lite högrepsträning mest för jag inte klarar att gå så mycket mer hemma, man är ju så sugen och kollat Branch Warrens nya film gör det inte bättre.

Min fråga är till er som haft samma problem, körde ni bara på med knäböj och marklyft direkt när ni fick börja träna igen? Några andra smarta tips för att kanske förebygga senare problem?

Hur är det med bälte när ni kör mark och böj? Är detta till det bra eller dåligt?
Någon som frågat "någon som vet", inte någon internetdoktor för det är allihopa efter några år på forumen.

Tror det var de frågorna jag hade

mvh

Fartman
2007-04-01, 10:45
Har en polare som haft ett bråck som stämmer väl överens med din beskrivning. Han tog det rätt ordentligt lungt med tyngre träning i början, men likt förbannat gick det upp igen. Jag tror att han andra gången fick ett sånt där nät instoppat och sedan succesivt kunde börja köra lite tyngre med träningen. Och numera kör han såvitt jag vet bra tunga böjar.
Jag tror att du bör ta det väldigt lugnt med övningarna som ger högt buktryck under de första månaderna iaf och därmed också med bälte. Men jag tycker definitivt att du bör fråga din läkare om det här och förklara vilken typ av träning du bedriver.

Nu var det mycket tror och andrahandinformation, men hoppas iaf att det hjälpte någorlunda.

Tuniz
2007-04-01, 14:09
Ledsen men när jag läste din fråga så undrade jag om du var mentalt frisk... @_@

Det verkar som du genomgått en ganska så stor operation så min rekomendation är att vänta dom 6 veckorna MINST och sedan kanske även några till.
Definitivt varken köra marklyft eller knäböj på 8-10 veckor så du är säker på att allt är färdigläkt och efter det endast väldigt lätta sådana.

Jag skulle inte riskera att åka in på operationsbordet igen för om det händer får du vänta ytterligare 6-8 veckor innan du kan träna igen.

Och konsultera definitivt din läkare innan du börjar med styrketräningen

LilR
2007-04-01, 14:54
Ledsen men när jag läste din fråga så undrade jag om du var mentalt frisk... @_@

Det verkar som du genomgått en ganska så stor operation så min rekomendation är att vänta dom 6 veckorna MINST och sedan kanske även några till.
Definitivt varken köra marklyft eller knäböj på 8-10 veckor så du är säker på att allt är färdigläkt och efter det endast väldigt lätta sådana.

Jag skulle inte riskera att åka in på operationsbordet igen för om det händer får du vänta ytterligare 6-8 veckor innan du kan träna igen.

Och konsultera definitivt din läkare innan du börjar med styrketräningen

Märkte du själv att du inte svarade ett skit på frågan?
Har väl huvud till att inte dra igång någon tung träning direkt innan.
Svara gärna på frågan, nej just det, för du har inte en jävla aning.