handdator

Visa fullständig version : Muskelbristning


Flanders
2003-03-13, 07:34
Hur lång tid kan det ta att komma tillbaka efter en sådan?
I snitt..

gärna egna erfarenheter. :)

Åse Columbus
2003-03-13, 07:53
Beror nog på var bristningen ligger.....

i muskelkroppen ...går det nog fortare pga blodgenomströmning som hjälper till att läka...

men vid muskelfäste kan det ta längre tid ....inte lika mycket blod där.....

sedan beror det på hur många fibrer som strukit med..
;)

Greenman
2003-03-13, 07:57
jag råkade dra av båda biceps, eller fick britningar i dem rättare sagt, det tog 3-4 veckor, minn inte exakt, innan jag kunde röra armarna utan att skrika....efter ca 5 veckor kunde jag använda dem igen, var dock å paranoid att jag inte vågade träna dem på ca 3 månader, det var ingen trevlig upplevelse

King Grub
2003-03-13, 11:31
En lindrigare bristning kan läka på en vecka eller två. Jag fick en rackare i baklåret i vintras, men eftersom jag normalt har en vecka mellan varje pass för en muskelgrupp behövde jag bara hoppa över ett pass.

Nils
2003-03-13, 12:29
Jag fick en bristning i höger infra och supraspinatus för några år sedan. Ganska kraftig. Tog ca tre månader att bli någorlunda ok och sex för att kunna träna vettigt och de musklerna är fortfarande överkänsliga för småbristningar pga ärrvävnad.
Det finns många nivåer av muskelbristningar.
Nils

Pressen
2003-03-14, 07:56
Hej!

Jag åkte på en muskelbristning i baksidan av låret i januari, när jag spelade innebandy, och kunde knappt gå. Men jag var igång igen redan samma vecka. Jag tog det lite försiktigt med vikterna i marklyft och annat som frestar på och slutade när jag fick ont. Och eftersom jag är som jag är fortsatte jag att spela innebandy en gång i veckan. Vid de tillfällena slet jag upp skadan en aning men inte som när den inträffade. Efter en månad hade den försvunnit helt. Jag försökte se till att få i mig ordentligt med protein efter skadan eftersom jag tänkte att det nog vore bra om kroppen alltid hade god tillgång till reparationsmaterial.

Hur det läker beror förstås på en mängd faktorer, som hur allvarlig skadan är, var den sitter och hur pass bra läkkött du har. Jag läker snabbt. :)

/Pressen

spas
2003-03-14, 10:35
Jag slet av en musket i nacken när jag tränade rygg för ganska exakt ett år sen. Kände mig bra efter typ tre veckor och körde igåen igen slet av den efter 2 pass :cryout:

upprepade precesen en gång till och slet av den efter nästa vila oxo trots att allt kändes ok när man började.

Mitt tips är alltså vänta tills det känns bra igen och vänta sedan lite till inana du kör för fullt. Jag hade tjänat många träningsveckor på det.

Flanders
2003-03-14, 14:42
Okej, verkar som om ni alla blivit av med era skador relativt fort.

Jag har haft en muskelbristning i min axel i 2 månader nu minst, och det känns fan ta mig värre idag än vad det gjorde för 1 1/2 månad sedan. Jag har varit hos en sjukgymnast men inte har dom hjälpt mej.

Jag håller på att bli galen, hela överkroppen håller på att förtvinas, kan inte känna bröstmuskulaturen eller latsmuskulaturen längre, som jag kunde göra innan.

Får väl ringa en stjärnkirurg som får rensa upp i träsket, för som det ser ut nu kommer jag nog aldrig bli "frisk".

Nils
2003-03-14, 16:58
Originally posted by Flanders
Okej, verkar som om ni alla blivit av med era skador relativt fort.

Jag har haft en muskelbristning i min axel i 2 månader nu minst, och det känns fan ta mig värre idag än vad det gjorde för 1 1/2 månad sedan. Jag har varit hos en sjukgymnast men inte har dom hjälpt mej.

Nja, Jag var den enda som rapporterade bristning i en axelmuskel. Och det liknade din situation ganska mycket och tog klart längre tid än två ynka månader. Mycket jobbigt. Jag antar att du fått diagnos vilken muskel det är?
Nils

spas
2003-03-14, 17:47
usch lider med dig.

Har du kollat så att det bara är en muskelbristning och inga koter eller leder som halkat lite snet? Har råkat ut för det oxo. Kolla med en naprapat eller kiropraktor.

Flanders
2003-03-14, 17:59
Ja, jag var på ett statligt ställe, de undersökte mej och gav mej en massa övningar (som bara gör att det känns värre dagen efter).

Denna skiten kom precis när man började öka i allt och fick ett skönt "flow" i träningen.

Fast nu bryr man sig inte så mycket om när det läker för musklerna är ändå så små, snarare tänker jag på om det kommer att läka.

Jz2003
2003-03-15, 03:38
hur får man muskelbristning???? Om man tar i för hårt eller?

Nils
2003-03-15, 10:03
Originally posted by Jz2003
hur får man muskelbristning???? Om man tar i för hårt eller?
Ja.
Men det är oftast också faktorer som att man inte varit uppvärmd, har träningsvärk. utnyttjat kraftig "cheating" . stressat maximalt i mycket sträckt muskel eller har gjort något ovanligt/oväntat med i bilden då få har förmågan att "bara" dra sönder en varm muskel med korrekt teknik.
Nils

Åse Columbus
2003-03-15, 12:10
Massivf drog sönder sin teres minor.......det tog 6 månader att komma igen.....inge qul alls!!!

Flanders
2003-03-15, 12:52
Originally posted by Åse Columbus
Massivf drog sönder sin teres minor.......det tog 6 månader att komma igen.....inge qul alls!!!

var sitter den?

Nils
2003-03-15, 13:03
Originally posted by Flanders


var sitter den?
Just under infraspinatus och över teres major om det säger dig något ;)
Ytterligare en rotorcuff muskel som jag misstänker att jag också skadade men som inte blev säkert diagnoserad då det var så mycket som var skadat.
Alla dessa är riktigt eländiga att skada.
Nils

Flanders
2003-03-16, 02:22
Originally posted by Nils

Just under infraspinatus och över teres major om det säger dig något ;)
Ytterligare en rotorcuff muskel som jag misstänker att jag också skadade men som inte blev säkert diagnoserad då det var så mycket som var skadat.
Alla dessa är riktigt eländiga att skada.
Nils

hehe fortfarande ingen aning.

Åse Columbus
2003-03-16, 13:19
Originally posted by Flanders


hehe fortfarande ingen aning.

här är den..

http://www.exrx.net/Muscles/TeresMinor.html

åc