handdator

Visa fullständig version : Vägen till Gameness [_mau]


_mau
2007-03-31, 18:46
Vägen till Gameness

Har läst här på Kolozzeum ett bra tag utan att egentligen skriva ett dugg. Tänkte ändra på detta nu och starta en träningsjournal. Anledningen är att jag satt upp ett mål som jag vet kommer bli tungt att uppnå och det vore kul med lite pepp och konstruktiv kritik.

[B]Mål: Att den 28 april väga in under 73 kilo i sumbissionwrestlingtävlingen Gameness.


Bakgrund om mig

• 24 år gammal
• Vikt : 82 kg (31 mars 07)
• Tränar MMA
• Har i princip hela livet ägnat mig åt idrott. Började med fotboll och hockey i yngre dar. Slutade med detta vid 15 år ålder. Började styrketräna väldigt oseriöst fram tills jag var 18. Därefter följde några år då jag la ner allting och i princip bara drack öl och käkade pizza vilket resulterade i övervikt. När jag var 20 tog jag upp styrketräningen igen och började intressera mig för kost och bodybuilding. Den nya kosthållningen och träningen tog mig från 120 slappa kilon till ca 80 kg på ett år. När jag var dryga 21 år började jag plugga och ändringen från ett fysiskt jobb till att sitta still gjorde sig påminda. Gick ganska snabbt upp till en stadig vikt på 95 kilo. Detta gjorde i och för sig att jag styrkemässigt gjorde framsteg men formen blev lidande och detta var jag ej nöjd med. 22 år frågade jag mig själv varför jag gymmade när jag inte ens tycker att det är kul. Bestämde mig för att börja träna någon annan sport och föll för MMA. Och sen den dagen har jag varit helt frälst. Dock så har jag under tiden haft en del skadeproblem och varit borta från träningen ca 8 månader totalt. Nu har jag kommit igång ordentligt igen och kör seriösare än någonsin.



För er som ej är insatta kan ni kolla länkarna här om ni är intresserade

MMA: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mma

Submissionwrestling: http://sv.wikipedia.org/wiki/Submission_wrestling

BJJ: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jujutsu

Gameness: http://mma-uddevalla.se/Swedish-Gameness-Championship-2007/hem.php



Genomförande
Att gå ner nio kilo på ca en månad är ju i princip omöjligt, men mitt mål är att går ner till 77 kilo och ta det sista på vätska genom att basta. Senast jag tävlade tog jag 4,5 kilo på detta vis och det funkade bra. De 3 första kilona var inga problem men det resterande var ganska tungt, men ändå helt ok. Även vätskepåfyllningen efter invägning funkade bra och jag fick snabbt tillbaka mina krafter.

Så alltså under 77 blir målet till den 27 april, sen är det in i bastun som gäller.
Jag kommer att presentera min träning och lägga ut min träningsdagbok som jag började skriva den 15 Mars. Bilder och vikt kommer komma upp på lördagar och/eller söndagar.

Jag har idag suttit och funderat över hur jag lägga upp de 4 veckor som följer. Börjar med att presentera hur jag tränat och ätit det senaste och därefter de tillägg och förändringar jag ska göra.

Träningsupplägget idag

Måndag: MMA / Thaiboxning
Tisdag: MMA
Onsdag: MMA / Thaiboxning
Torsdag: BJJ / Thaiboxning
Fredag: Vila
Lördag: MMA - Friträning
Söndag: Vila

Sen så tillkommer löpning schemat. Ibland direkt efter skolan då det är träning på kvällen. Och ibland på vilodagarna.


Lite förkortningar

MMA = Mixed Martial Arts
BJJ = Brasiliansk jiu-jitsu
SW= Submissionwrestling



Kostupplägget

Har ätit mycket på känsla det senaste, 6 måltider om dagen med minst 30 g prot i varje. Kolhydrat och fett har varierat lite. Kan tänka mig att jag liggat på ca 3000 kcal om dagen. Ska nu i veckan börja använda excellbladet och lägga mig på ca 2500 kcal.

Det jag kommer ändra på är då dels att jag går ner lite i energiintag och att jag kommer lägga in promenader och några pass på trappmaskinen. Thaiboxningen kommer att skippas fram till tävling och jag kommer inte köra några dubbelpass utan springa istället. Även så ska jag byta ut lördagens pass mot ett styrkepass. Detta kommer att bestå av:

• Frivändningar
• Marklyft
• Chins
• Dips
• Hängande benlyft.

Kommer att köra 3 set av varje och 5 repetitioner på alla övningar. Undantaget är benlyften som kommer bestå av 50 reps uppdelat på så många set som krävs.

Jaha gott folk, då kör vi så det ryker!

_mau
2007-03-31, 18:52
Träningsdagboken från 15 mars fram tills 31 mars

Brorundan = ca 5 km
Till klubben ca 3 km
________________________________________

Tors 15 Mars

Morgonvikt = 83.1 kg

Kortsiktigt mål. 24 Mars: -82

Löpning: Brorundan 1 varv = 20 min
________________________________________

Fredag 16 Mars

Löpning: Brorundan 1 varv = Ca 20 min, flummade med tiden.

Kommentar: Sliten i benen och kroppen
________________________________________

Lördag 17 Mars

Löpning: Till och från klubben

Träning: Brottning + Boxning 3 ronder mitts

Intervaller: 10 i svag lutning + 5 i hög lutning

Kommentar: Sliten i benen vid löpning. Brottning och
boxning kändes lätt. Intervallerna gick bra.
________________________________________

Söndag 18 Mars

Löpning: Brorundan 1 varv = 20.28

Kommentar: Sliten i benen och kroppen
________________________________________

Måndag 19 Mars

Thaiboxning

Kommentar: Mitts tungt, resten bra

MMA

Kommentar: Kändes mkt bra, bra kondis bra styrka hela passet
________________________________________

Tisdag 20 Mars

Löpning: Till och från klubben

MMA: Mycket teknik. Var lite seg i kroppen på SW sparringen. Bröt efter 3 el 4 ronder för jag fick ont i vaden.
________________________________________

Onsdag 21 Mars

Vila. Var helt slut i kroppen. Fick ej tillräckligt med sömn tis till ons, ca 4.5 timmar. Sov efer skolan 17-19:30.
______________________________________

Torsdag 22 Mars

Sömn: Knappt 6 timmar

Löpning: (16:00) Brorundan med en kompis - Mkt bra tempo och en spurt på slutet. Tog ej tid men säkerligen under 20 min förmodligen 17-18 min. Kändes lite tungt men jag orkade ändå hålla tempo och hade krafter kvar till en spurt.

MMA/BJJ: Bara jag och tränaren som dök upp. Teknikrullade en timma. Sen lite upphopp och chins. Lugnt pass.
________________________________________

Fredag 23 Mars

Sömn: Ca 8 timmar

Vikt: 81.9 kg.

Veckans mål uppnått. Bra!
________________________________________

Lördag 24 Mars

Sömn: Ca 8 timmar

Löpning: 5 km på en skogslinga med en kompis

Kommentar: Kändes helt ok, lite sliten i benen på slutet.
________________________________________

Söndag 25 Mars

Sömn: Ca 8 timmar

Kommentar: Slöade typ hela dagen, ingen träning.

________________________________________

Måndag 26 Mars

Sömn ca 8 timmar

Thaiboxning
Kommentar: Kändes bra i kroppen, kondisen ok, motivationen noll

MMA: Nybörjarpasset
Kommentar: Mycket fräsch i kroppen, kondisen mkt bra och styrkan bra!
________________________________________

Tisdag 27 Mars

Sömn ca 6 timmar

MMA: Mycket teknik, sparring på slutet. Kändes stel och tungt i kroppen, men ändå helt ok.
________________________________________

Onsdag 28 Mars

Sömn ca 6 timmar

MMA: Nybörjar passet. Sliten i kroppen men ändå stark och bra kondis vid sparring.
________________________________________

Torsdag 29 Mars

Sömn ca 6 timmar

BJJ: Tekniker. Kändes bra. Seg i kroppen vid sparringen. Behöver vila!
________________________________________

Fredag 30 Mars

Sömn ca 5 timmar

Sov efter skolan 4 timmar

Innebandy: Spelade innebandy i ca 2 timmar med vänner.

Kommentar: Tungt i början, kondisen kändes inte så bra, kom dock igång på slutet. Nu blir det mycket sömn och vila imorgon. Kul att göra något annorlunda
________________________________________

Lördag 31 Mars

Sömn: Ca 6 timmar
Lugn promenad i ca 90 minuter

Vikt: 82.0 kg

Veckans mål ej uppnått =(.

Kommentar: Förmodligen kom ej viktnedgången pga all skräpmat som käkades förra helgen. Nästa lördag måste målet uppnås.
Nästa veckas mål: Inte ett gram över 81 kg!!

________________________________________

_mau
2007-03-31, 19:01
37727
37728

Tagna med självutlösare, ska be en kompis ta bättre bilder till nästa vecka + att jag ska jobba på poseringen ;)

GymTT
2007-03-31, 19:03
titta runt lite så du lär dig de obligatoriska poserna.

Annars kör så det ryker:)

_mau
2007-03-31, 19:06
Yes ska göra detta:bpump: Fick varken ut ryggen eller nått tryck i biccen så det kan bara bli bättre:cool:

GymTT
2007-03-31, 19:07
Yes ska göra detta:bpump: Fick varken ut ryggen eller nått tryck i biccen så det kan bara bli bättre:cool:

Jadå, bra ådra på högerbicca med:thumbup:

_mau
2007-03-31, 19:09
Tackar! Den blir nog ännu bättre när späcket skalas av :)

Absinteh
2007-04-23, 15:18
Då ses vi på gameness kanske.
Ska gå ungdom -70.