handdator

Visa fullständig version : Muay Thai


jaaaaag
2007-03-31, 18:16
Hej!

Jag tränar 3 pass thaiboxning i veckan men hade gärna tränat 1-2 pass till nu när jag vill börja satsa en hel del mer seriöst. På min klubb på Rosengårg har jag bara möjlighet till att träna 3 pass så jag vill söka mig till en annan klubb för att kompletera de andra passen. Någon som tränar thai i Malmö som kan tipsa om någon speciell klubb?

Alternativt vill jag prova på någon annan sport där boxning eller thai boxning finns med, finns något som heter KI - box på friskis och svettis.. någon som provat, eller borde jag kanske lägga in enbart nått boxing pass?

Ni som tränar thaiboxning, med vilken sorts träning kompleterar ni? Styrketräning? Kondition? Ge mej alla tips som jag kan få som kan visa positiva resultat i thaiboxningen.

Tips me.*kissass*

Baan
2007-03-31, 20:07
Tror inte gruppövingar på gym som har något med box i sig är särskilt bra om du är ute efter kamp och liknande som när man tränar kampsport, men som allmän motion funkar det säkert. Om du vill satsa på att bli bra i kampsport så tror jag det är bäst att träna just mer kampsport. Om det går att komplementera med boxning eller något annat än thaiboxning på din klubb så tror jag det ger mer för thaiboxningen än gym eller löpning t ex. Förutsatt att det viktiga är att bli så bra på thaiboxning som möjligt och inte bra ha kul och träna eller få kroppsliga resultat etc..

dojjan
2007-03-31, 20:11
Jag skulle tro att det är ganska svårt att hitta ngn klubb som tränar fler än 3-4 gånger i veckan eftersom inte alla satsar på att bli proffs. Om du känner att du har talang och verkligen vill satsa 100% tycker jag du ska fortsätta träna 3 ggr i veckan och komplettera själv på din fritid. Det går utmärkt att träna skuggboxning, slagträning, kondition etc. ensam (förutsatt att man har en slagsäck). Annars försök komma i kontakt med ngt proffs och hör med honom/henne för tips.

regus
2007-03-31, 20:16
Ni som tränar thaiboxning, med vilken sorts träning kompleterar ni? Styrketräning? Kondition? Ge mej alla tips som jag kan få som kan visa positiva resultat i thaiboxningen.

Tips me.*kissass*

Jag tränar kickboxning, men det får gå endå;)

Utanför lokalen tränar jag kondition, allt mellan vanlig småjogg till ruscher, styrketräning, skuggboxning. Skuggboxning verkar många underskatta.
Boxerice, Ki-box skulle jag inte ge mycket för, har aldrig kört det men jag har mina fördomar "Kom igen då flickor, Studsa studsa spark spark slag ALLA DANSAR!!" (lite grovt överdrivet).
Annars kan du gå till en boxningsklubb/kickboxningsklubb bara att få träna kampmomenten oftare. Och många kick-thai/boxare skulle må bra av lite ren boxningsträning.

gazze1
2007-03-31, 21:32
Jag kör kickboxning och kompletterar min träning med löpning, stryketräning och kondition på gymmet.

Hur är era thai-pass uppbyggda? Kör ni mest teknik eller ligger tyngdpunkten på fys? Eller kanske lika delar av båda?
Vill du utvecklas tekniskt eller fysiskt?
Ifall du vill utveckals teknisk rekommenderar jag att du pratar med din instruktör för att höra vad han/hon tycker, han/hon kanske har några bra övningar/tekniker du kan träna på hemma framför spegeln? Eller så finns ju alternativet att söka sig till en annan klubb för att öka antalet teknik-timmar. Men det kanske kan bli lite dyrt med flera medlemskap. Jag vet att det finns väldigt bra kickklubbar i malmö och det borde finnas flera än en thai-klubb.

Ifall det är fysiken som behövs förbättras så kör gym, explosiva övningar där du använder större delen av kroppen. Kör tungt och få repetitioner.
När det gäller kondition så kör intervallträning. Kör samma intervall som matcherna är, 2 minuter hårt och 1 minut "vila". Sedan så mkt du orkar. Kör gärna intervall på säck, det ger både teknik coh kondition.

Hoppas det hjälpte lite iaf.. :)

cammen
2007-04-01, 01:21
Har sett när de kör boxning på friskis och den träningen verkar ganska klen. Annars kan du göra som regus sa, med lite vanlig boxningsträning. På Winning boxing club vid Hipp har de träning alla vardagar på olika tider. Men det är ganska dyrt.. annars finns det billigare men också bra ute i kb :)

Caixa**
2007-04-01, 01:37
Jag kompleterar ibland med "vanliga" box-pass på gymmet. Det funkar utmärkt som komplement, bra konditionsträning. Det blir vad man gör det till, men det handlar naturligtvis om vilken motståndare du kör med. Jag brukar köra med en kompis som är duktig f.d. thaiboxare. Vi ställer oss längs bak i salen och gör mer eller mindre vad vi vill med mitsarna vi fått tillgång till:) Vi försöker dock oftast följa intruktörernas övningar för att inte störa passet alltför mycket, men byter ut moment vi tycker är onödiga. 55 minuter box kan bli sjukt jobbigt om man kör intensivt och utnyttjar intervallerna till max. Bra komplement enligt mig om du tycker du har för lite boxningsträning.

Har du någon thaikompis som är villig att träna extra med dig är det ju perfekt:) (och betydligt billigare än att köra med dubbla medlemsskap)

Olof
2007-04-01, 11:22
Jag kompleterarar min kick/thai träning med stryketräning och taekwon do.

Stryketräniningspassen är tunga och korta med fokus på maxstryka och startstryka. Explosivstryka och muskeluthållighet tycker jag att jag får ganska bra av kampsportsträning.

Taekwondon är ett bra komplement för att man tränar mycket explosivt och dynamiskt. Dessutom är det bra att kunna fightas på fler än ett sätt.

Idealiskt hade varit att också försöka träna lite mer intervall och backträning men det hinner jag inte med i nuläget.

Plyometerisk träning är också ett bra komplement om man vill utveckla snabbhet och explosivitet.

nutz
2007-04-01, 13:03
Sök dig till en riktig boxningsklubb, det kommer ge din thaiboxning VÄLDIGT mycket.

Vinter
2007-04-01, 16:26
Jag brukade lägga in ett extra löppass med intervaller som ska vara hög intensitet och ta ungefär 30min (10min lugnt, 15min max, 5 min cooldown).
Ger lite variation och hjälper konditionen.

Annars är boxning extremt bra träning. Men det skadar ju inte att se om det finns en annan klubb man kan träna på. Om man nu kan bortse eventuell klubb rivalitet.

http://www.kampsport.se/klubbguide/?style=17&location=county_11

ligne
2007-04-01, 20:58
Hej!

Jag tränar 3 pass thaiboxning i veckan men hade gärna tränat 1-2 pass till nu när jag vill börja satsa en hel del mer seriöst. På min klubb på Rosengårg har jag bara möjlighet till att träna 3 pass så jag vill söka mig till en annan klubb för att kompletera de andra passen. Någon som tränar thai i Malmö som kan tipsa om någon speciell klubb?

Alternativt vill jag prova på någon annan sport där boxning eller thai boxning finns med, finns något som heter KI - box på friskis och svettis.. någon som provat, eller borde jag kanske lägga in enbart nått boxing pass?

Ni som tränar thaiboxning, med vilken sorts träning kompleterar ni? Styrketräning? Kondition? Ge mej alla tips som jag kan få som kan visa positiva resultat i thaiboxningen.

Tips me.*kissass*


du har ju massvis med klubbar i Malmö.

jag skulle starkt vilja rekommendera min gamla klubb, Malmö Muay Thai.
Larry Lindwall är ju välkänd i kampsports-sverige och är enligt mig en mycket bra tränare. det märks ju inte minst genom alla bra killar som tränar där.

jag vet inte om Dallas fortfarande kör boxningen på Rosengård men om han gör det så är det absolut något du kan ge dig in på för att kompletera thaiboxningen. också han en välkänd och mycket bra tränare.

den kombinationen körde jag förr i alla fall.
i huvudsak thaiboxning hos larry men med boxning hos dallas som komplement.

jaaaaag
2007-04-02, 19:52
Regus: Exakt de fördomarna bär jag också på haha.. därför jag tvekade lite.

gazze1: uppvärmning, skugg/alt något annat, träning på mitsar, sparring. Jag vill utvecklas både fysiskt och tekniskt, men mest tekniskt faktiskt. Det är därför jag vill ha en tränare där även när jag tränar själv. Tack för alla tips.

ligne: Jo jag har både sett Larry och hört om honom, men som någon annan nämde så blir det ganska dyrt med dubbla medlemsskap, Dallas är kvar och honom känner jag. Var inne idag och frågade och tider och sådär till boxningen som de flesta här tipsat mig om, det är också det alternativet jag är mest sugen på. Så nu blire boxning också. jag tror att det är en bra lösning =)

Tack för alla svar.

ligne
2007-04-02, 20:25
Så nu blire boxning också

ja men det låter väl bra.

som det redan har sagts här innan så kommer boxningen göra mycket för din thaiboxning, förutsatt att du ska tävla då alltså.

då jag inte har järnkoll på vad som händer i thaiboxnings-sverige numera så får du gärna tipsa mig när det är tävlingar på gång i malmöområdet.

självklart är det ett plus om du själv ska tävla.
då får jag ju se en kolo-medlem in action :D




lycka till :thumbup:

jaaaaag
2007-04-02, 20:56
ja men det låter väl bra.

som det redan har sagts här innan så kommer boxningen göra mycket för din thaiboxning, förutsatt att du ska tävla då alltså.

då jag inte har järnkoll på vad som händer i thaiboxnings-sverige numera så får du gärna tipsa mig när det är tävlingar på gång i malmöområdet.

självklart är det ett plus om du själv ska tävla.
då får jag ju se en kolo-medlem in action :D




lycka till :thumbup:

Mina tränare vill sätta upp mej på tävling till hösten, så du får vänta ett tag ;).. jag har tränat endast drygt ett år. Färsk. Var precis tävlingar i Rg, jag kan informera dej via mejl om det kommer nån mer.

Heman
2007-04-02, 21:37
Är i Thailand nu här tränars det 1-2 pass om dagen 6ggr i veckan, thaiboxarna här kör mkt egen träning på säck. skaffa en säck och ha hemma. dom dagar du har träning räcker det om du repiterar treknik på säcken, kör väldigt lungt.
På dina fria dagar kan köra hela träningspass med uppvärmning, teknik osv och att du lägger matchliknande intervaller tex 5*5min lr kortare med högre indesitet.
Komplitera det med konditon, styrketräning med din egen kropp som vikt och lång stetshing