handdator

Visa fullständig version : Det styrkemässiga förhållandet mellan bänk och smalbänk


-squat-
2007-03-31, 14:09
Man brukar ju säga att man bör ta 75% av sin bänkvikt i axelpressar för att axlarna ska ligga bra till styrkemässigt.

Hur bör förhållandet se ut mellan smalbänk och vanlig bänk?

Arf Pingvin
2007-03-31, 14:30
Hur det bör se ut beror nog väldigt mycket på utförande. När jag kör smalbänk tänker jag inte på att hålla in armbågarna mot kroppen och försöka göra nån strikt och fin tricepsövning av det. Det är en lite annan basövning än bänk som tar lite mer triceps bara. Tränar på cirka 10 kilo(eller % om du vill) mindre i smalbänk än bänk över 5 reps.

Fatalist
2007-03-31, 16:02
Starkare i smalbänk. Det är som vanligt helt individuellt var man är starkast.

MilkmaN
2007-03-31, 17:00
Starkare i smalbänk. Det är som vanligt helt individuellt var man är starkast.

Fast det är nog ganska så ovanligt. Dvs att man är starkare i smal.

Obnoxious
2007-03-31, 17:04
75%, woot.

Isf borde jag träna på 67,5kg i militärpress eftersom jag kör på 90kg i bänken. Ligger bara 12,5 kilo efter *gah!*

Stab
2007-03-31, 18:13
Starkare i smalbänk. Det är som vanligt helt individuellt var man är starkast.

Individuellt? Du SKALL inte vara starkare i smalbänk än bänkpress då du förmodligen har svaga bröst och starka triceps, vilket är att vara helt disco tränad.

z_bumbi
2007-03-31, 18:14
Individuellt? Du SKALL inte vara starkare i smalbänk än bänkpress då du förmodligen har svaga bröst och starka triceps, vilket är att vara helt disco tränad.

Eller så är du stark i bänken.

Fatalist
2007-03-31, 18:21
Individuellt? Du SKALL inte vara starkare i smalbänk än bänkpress då du förmodligen har svaga bröst och starka triceps, vilket är att vara helt disco tränad.

Ja, precis så är det. Jag har förhållandevis starka axlar/triceps jämfört med brösten. Därför är det naturligt att jag även lyfter mer med axlar/triceps även i vanlig bänkpress vilket knappast gynnar min bröststyrka optimalt. En ond cirkel s a s. För att råda bot på detta utför jag även bänkpress med fötterna i luften och det har hjälpt en hel del.

Med andra ord beror det helt på vilka förutsättningar du har.

Baan
2007-03-31, 20:04
Hur det bör se ut är svårt att svara på, bänkpress är ju knappast en nödvändig övning för byggare. Inte helt konstigt att bara köra smalbänk i det fallet, och då är det nog inte så särskilt stor skillnad. Om man kör båda fullt ut så bör man ändå vara tydligt starkare i bänken, säg en 10% åtminstone.

tompsa
2007-04-13, 16:11
Man brukar ju säga att man bör ta 75% av sin bänkvikt i axelpressar för att axlarna ska ligga bra till styrkemässigt.

Hur bör förhållandet se ut mellan smalbänk och vanlig bänk?


tycker att det låter väldigt konstigt, för jag bänkar 130-135 kg max. och inte fan gör jag då 100kg i militärpress=p

tompsa
2007-04-13, 16:12
tycker att det låter väldigt konstigt, för jag bänkar 130-135 kg max. och inte fan gör jag då 100kg i militärpress=p

75% av 135kg är ca 100kg.

Dnepr
2007-04-13, 18:12
Eller så är du stark i bänken.

Eller så är 99% starkare i bänken. Har aldrig sett nån maxa med triceps-smalfattning i bänk.

z_bumbi
2007-04-13, 18:26
Eller så är 99% starkare i bänken. Har aldrig sett nån maxa med triceps-smalfattning i bänk.

Amit Selberg tävlade, om jag kommer ihåg rätt, med smal fattning i bänken på SM i Brålanda. :)

Men även bortsett från det så att lyckas överföra tricepstyrka till bänkpress är det som de flesta bänkare och styrkelyftare sysslar med.

Grov
2007-04-13, 18:29
Jag kör som bäst på 160kg reps i vanlig bänk och 130kg i smalbänken. lika många reps med förövrigt.

Dnepr
2007-04-13, 18:42
Amit Selberg tävlade, om jag kommer ihåg rätt, med smal fattning i bänken på SM i Brålanda. :)
Med alla andra hade bred fattning va?

Men även bortsett från det så att lyckas överföra tricepstyrka till bänkpress är det som de flesta bänkare och styrkelyftare sysslar med.

Må så vara - men dom är fortfarande starkast med bred fattning. Klart att det finns undantag - men dom är bara den där ynka procenten jag nämnde.

z_bumbi
2007-04-14, 06:14
Må så vara - men dom är fortfarande starkast med bred fattning. Klart att det finns undantag - men dom är bara den där ynka procenten jag nämnde.

Det är sant, i det mitt första inlägg vände jag mig mot att man skulle vara helt discotränad om man hade den skillnaden.
Sen är det ju en fråga om teknik, är man inte rädd om axlarna i bänkpressen och kör med överarma mer rakt ut från kroppen så lyfter man mindre vikt och kombinerar man detat med en bra teknik i smalbänken så är inte viktskillnaden så stor.

Baha
2007-04-14, 07:31
När jag körde hårt skiljde det bara 10 kilo mellan dom båda, då var smalbänk med typ midjebred-handfattning inte supersmal.

kan mkt väl tänka mig att en del är starkare i smalbänk om man inte kör supersmalt grepp

_tuva_
2007-08-28, 22:34
Jag sitter med problemet och har försökt lösa det länge men mina triceps är så sjukt starka så det går inte...

väger 75 kg och gör 120 i smal bänk
kör jag vid markeringarna får jag max upp 95

sen kör jag dips med 50 kg i bältet och frens press på 65 kg så har nog alldrig mött nån som varit starkare där i förhållande till sin vikt men som sagt mina bänkar blir ju inte godkända så det är ett problem

har alltid gjort armhävningar smalt liksom... har fått en del teknik hjälp men eftersom mina triceps alladrig tar slut och är så dominerande känns de hopplöst liksom

men verkar som det inte är nån som ligger inne med samma problem