handdator

Visa fullständig version : Fettförbräning


Johannes
2007-03-31, 13:58
Bränns fett fortare om man har mycket muskelmassa?

King Grub
2007-03-31, 14:03
Varje kilo muskelmassa "kostar" 13 kcal per dygn i vila.

Johannes
2007-03-31, 14:05
så det är inte att man fettförbränner mycket bättre desto mer muskelmassa man har?

King Grub
2007-03-31, 14:10
1 kilo kroppsfett är lika mycket energi som skall förbrukas oavsett mängd muskelmassa.

Dalle89
2007-03-31, 14:32
Jag tror han menade att, om du till exempel kör benböj, bränner du då mer fett om du har mycket muskelmassa än om du inte har mycket muskelmassa, förutom att du väger lite mer då..

King Grub
2007-03-31, 14:34
Vid styrketräning används inte fett som bränsle, oavsett muskelmassa eller vad man väger.

Daniiiel
2007-03-31, 14:36
Vid styrketräning används inte fett som bränsle, oavsett muskelmassa eller vad man väger.

Även oavsett intensitet och repsantal?

Dalle89
2007-03-31, 14:36
Okej, gör man av med mer energi då?

King Grub
2007-03-31, 14:44
Även oavsett intensitet och repsantal?

Styrketräning förbrukar i princip enbart muskelglykogen.

King Grub
2007-03-31, 14:44
Okej, gör man av med mer energi då?

En tyngre kropp kostar mer energi att förflytta och leva med, men det är ingen speciell skillnad på att bära runt 5 kilo muskler, 5 kilo fläsk, eller en 5 kilo tung ryggsäck.

Max
2007-03-31, 16:37
Vi gör det hela enkelt:
Energi förbränns i musklerna. Mer muskler ger oftast högre (fett)förbränning. Men mest handlar det om aktiverar dom musklerna du har eller inte.

TylerDurden84
2007-03-31, 17:19
Något som är till en muskulös persons fördel är att återhämtningen efter ett styrketräningspass lär vara bra mycket högre än en person med normal/lite muskelmassa (säg 50 % mindre skelettmuskulatur), detta i sin tur bör ha en indirekt fettförbrännande effekt eftersom maten man stoppar i sig går mer åt till återhämtningen av muskulaturen än att lägga sig som kroppsfett.

King Grub
2007-03-31, 17:33
Ingen träning ökar fettförbränningen över dygnet vid en viss kaloribalans, all energiförbrukning den åstadkommer över dygnsperioden inräknad. Ökar fettförbränningen en viss tid, nedregleras den en annan. Ökar fettinlagringen en viss tid, nedregleras den en annan.

TylerDurden84
2007-03-31, 18:03
Men återhämtningen (inte fettförbränningen) efter ett styrkepass ska väl pågå i ca 48 timmar? Jag menar att återhämtningen där gör att kroppen använder energin man stoppar i sig till att reparera nerbruten muskelvävnad, därför bör en muskulös person ha fördel där gentemot en spinkig person?

King Grub
2007-03-31, 18:07
Nedbrytning och nybildning av muskelprotein är två separata processer. Det är inte så att nedbrytning sker som sedan "repareras". Nedbrytningen är fortsatt förhöjd efter passet, medan nybildningen ökar och överstiger nedbrytningens storlek. Det är inte en dramatiskt energikrävande process att nybilda muskelprotein, även om den är större än vad fettsyntes kostar, och att ha ett kilo extra muskelprotein utslaget på den processen över dygnet kommer att bidra med en försvinnande liten mängd energi.

EPOC täcks av ökad kolhydratoxidation.

King Grub
2007-03-31, 18:13
Förresten nybildar väl träning snarare mer muskelprotein hos en spinkig person än hos en person som redan har mycket muskler. Det är ju inte direkt så att det går fortare och fortare att öka i muskelmassa ju större man blir (även om större nedbrytning ju mer muskelmassa man har spelar in i den ekvationen).

TylerDurden84
2007-03-31, 18:13
Ok, nu har jag glömt vad trådskaparen var ute efter i och för sig... jag tänkte på större skillnad än ett kilos skillnad, mer om man jämför en muskulös och en spinkig person som tränat styrka. Rätta mig om jag har fel, men jag tror att du någonstans skrivit att ett intensivt styrkepass (tror studien var grundad på en PT-cirkel) är lika energikrävande som ett cardiopass på 45 minuter (säg 500 kcal). Jag kan ha fel siffror i huvudet med.

TylerDurden84
2007-03-31, 18:18
Förresten nybildar väl träning snarare mer muskelprotein hos en spinkig person än hos en person som redan har mycket muskler. Det är ju inte direkt så att det går fortare och fortare att öka i muskelmassa ju större man blir (även om större nedbrytning ju mer muskelmassa man har spelar in i den ekvationen).

Om man skulle jämföra det med bilar så hade en Ferrari (muskulös person) dragit mer energi på en 10 km-sträcka än en Nissan Micra (spinkig person)... eller kan man inte jämföra så:D

William
2007-03-31, 18:25
Det enda som skiljer en person med mkt muskler från en med lite muskler är energikostnaden för att bära runt på den extra musklemassan samt metabolismen för att underhålla den extra muskelmassan. Som redan nämts så kostar 1 kg extra muskelmassa endast 13 kcal extra att underhålla per dygn. Det är alltså en försumbar energimängd i alla sammanhang. Likaså spelar det ingen roll om du bär runt 1 kg mer i form av muskler eller en ryggsäck, det är i stort sett samma extra energikostnad för den extra tyngden. Att bära runt på 1 kg extra kostar inte så jättemkt energi.

Upreppning ftw!