handdator

Visa fullständig version : Byta marklyft mot raka marklyft.


RiXX
2007-03-31, 11:18
Jag kör tre helkroppspass i veckan. Det ena med fokus på bänk, det andra på böj och ett på mark.
Jag tänkte ifall det går lika bra att börja köra raka mark istället för vanliga? Är det en lika bra basövning? När jag kör vanliga marklyft så blir det ändå som utförandet i raka marklyft då jag lyfter upp höften innan jag börjar lyfta av någon anledning.

Stab
2007-03-31, 11:47
Jag kör tre helkroppspass i veckan. Det ena med fokus på bänk, det andra på böj och ett på mark.
Jag tänkte ifall det går lika bra att börja köra raka mark istället för vanliga? Är det en lika bra basövning? När jag kör vanliga marklyft så blir det ändå som utförandet i raka marklyft då jag lyfter upp höften innan jag börjar lyfta av någon anledning.

Tycker det beror lite på vart du är, har du byggt upp lite grund styrka och bål stabilitet med marken så kan du nog byta ut marken. Marken är för övrigt inte någon massa byggare direkt. Släng in Stela Mark fast då fokus på baksidan och inget piss utförande! Och dra in Hyper extentions med vikt. Marken överbelastar CNS onödigt mycket på ett mer frekvent tränings program.

RiXX
2007-03-31, 11:50
Jag är nog i början av karriären kan man säga. Tränar bara på 110 i marklyften. Men bålstabilitet borde jag väl få från knäböjen ändå?

Nå vad tycker du om passet här då?

Stela marklyft
Lutande bänkpress
Latsdrag
Drag till hakan
Tricepspress
Benspark

Stab
2007-03-31, 11:56
Jag är nog i början av karriären kan man säga. Tränar bara på 110 i marklyften. Men bålstabilitet borde jag väl få från knäböjen ändå?

Nå vad tycker du om passet här då?

Stela marklyft
Lutande bänkpress
Latsdrag
Drag till hakan
Tricepspress
Benspark

Släng ut alla 3 pass så jag får en översikt på det hela.

RiXX
2007-03-31, 13:37
Träningspass 1:
Bänkpress
Frontböj
Skivstångsrodd
Stående militärpress
Skivcurl
Lårcurl
Antal set: 8
Antal reps: 5
Vila: 60s mellan set

Träningspass 2:
Stela marklyft
Lutande bänkpress
Latsdrag
Drag till hakan
Tricepspress
Benspark
Antal set: 4
Antal reps: 10
Vila: 90s mellan set

Träningspass 3:
Knäböj
Hantelpress
Kabelrodd
Hantelpress
Pushdowns
Vadpress
Antal set: 3
Antal reps: 15
Vila: 120s mellan set

Stab
2007-03-31, 14:50
Träningspass 1:
Bänkpress
Frontböj
Skivstångsrodd
Stående militärpress
Smalbänk/Skulls
Lårcurl
Antal set: 5
Antal reps: 5
Vila: 60s mellan set

Träningspass 2:
Stela marklyft
Lutande bänkpress
Latsdrag
Drag till hakan
Hantellyft åt sidan
Skivcurl
Benspark
Antal set: 3
Antal reps: 10
Vila: 90s mellan set

Träningspass 3:
Knäböj
Hantelpress
Kabelrodd
Hantelpress
Pushdowns
Vadpress
Antal set: 2
Antal reps: 15
Vila: 120s mellan set

Gjorde om lite.. du behöver inte dra igång på 8x5 och 4x10, 3x15 direkt.. du ska göra någon form av ökning varje pass så det e mycket bättre om du börjar från 4x5 eller 5x5, 3x10 och 2x15, sedan kanske var 3-4e vecka i början kan du höja tills du hittar en volym som fungerar bra.

RiXX
2007-04-03, 00:07
Körde lite grann idag och tänkte köra 5x5.. efter de två första seten märkte jag dock att det fan aldrig kommer att gå att köra på 5x5 fastän det inte var maxvikter, så jag körde bara 3x5 och det kändes ut bra.
Kanske kör enligt Chad's anvisningar och kör 3x5, 3x8, 2x15 dårå..

dontomase
2007-04-03, 09:56
Om inte jag är helt ute och cyklar så tar väl raka mark på hamstrings och vanliga mark på ryggen. Så då borde man väl inte kunna byta ut dem mot varandra om det är ryggträning man är ute efter

TylerDurden84
2007-04-03, 10:19
Om inte jag är helt ute och cyklar så tar väl raka mark på hamstrings och vanliga mark på ryggen. Så då borde man väl inte kunna byta ut dem mot varandra om det är ryggträning man är ute efter

Nja... i båda fallen aktiverar du med ryggen. I traditionella marklyft kommer dock FRAMSIDA lår arbeta mera!

dontomase
2007-04-03, 11:13
Nja... i båda fallen aktiverar du med ryggen. I traditionella marklyft kommer dock FRAMSIDA lår arbeta mera!

Ok, då är jag med, men har alltid kört raka för hamstrings. Och i de flesta övningsbanker ligger den för hamstrings också. Men det är klart man aktiverar ju ryggen i båda övningarna.

Rahf
2007-04-03, 11:18
Kom ihåg att det är skillnad på stelbent marklyft och s.k "Romanian Deadlifts". Det är nog bättre att någon annan skriver alternativt att ni söker upp vad som är skillnaderna, min erfarenhet är inte den största plus att jag för närvarande har tidspress *gah!*

Återkommer om ingen skriver.

bertbert
2007-04-03, 11:29
Kom ihåg att det är skillnad på stelbent marklyft och s.k "Romanian Deadlifts". Det är nog bättre att någon annan skriver alternativt att ni söker upp vad som är skillnaderna, min erfarenhet är inte den största plus att jag för närvarande har tidspress *gah!*

Återkommer om ingen skriver.

Min uppfattning är att det är samma sak. :) Enligt min tyngdlyftningsbok praktiserades redan marklyft av den typ som ofta kallas "rumänska mark" innan själva rumänen dök upp så namngivningen är även den felaktig.

Raka mark kan man samla det som tycker jag. Sedan om man utgår från att stången ligger på golvet eller hänger i ett rack gör en liten skillnad. Övningen tar dock på exakt samma ställe oavsett startläge.

/BB

dontomase
2007-04-03, 12:09
Här finns en artikel om dessa övningar

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=250heavy2

Och där räknas det som hamstrings främst precis som jag och antagligen många med mig säkert tar vanliga mark som en ryggövning