handdator

Visa fullständig version : Högskoleprov idag!


Fatalist
2007-03-31, 06:29
Snart bär det av...


Skriv här hur ni tror att det gick sen!

Lallle
2007-03-31, 06:33
ugh

Fartman
2007-03-31, 06:33
Är trött som ett jävla as, det går nog inte så jättebra. Hoppas på bättre än förra gången (1,6) iaf.. men som det känns nu går det dåligt.

blekfet2
2007-03-31, 06:36
usch ska åka om 30min, så jävla boring. Det är skönt iaf att veta att det inte spelar någon roll vad jag presterar på provet :D

regus
2007-03-31, 06:38
Jag ska göra, för första gången.
Första pausen vid elva*screwy*, jag springer på väggarna efter en timma.

hahavaffan
2007-03-31, 06:41
Ska skriva för första gången idag. Var ute igår, och då tänkte man "Ähh, jag fixar det. Blir inte så bakfull!" Men fyyyyfaaaan nu :( Hade hellre dött tror jag.

Hades
2007-03-31, 06:52
Skriver utan någon press den här gången, så hoppas det ska gå bra.

Fatalist
2007-03-31, 06:53
Jag ska göra, för första gången.
Första pausen vid elva*screwy*, jag springer på väggarna efter en timma.

Blandat i lite vitt i kaffet? :D *whistle*

Hermit
2007-03-31, 06:58
Ska dra nu waaay, taskigt sen lunchrast tycker jag. Lycka till.

PowPow
2007-03-31, 07:48
lycka till allesammans!

Empe
2007-03-31, 08:09
Fan! Jag som glömde anmäla mig. Trodde inte man fick göra det när man bara gick i tvåan. Aja, jag gör det nästa gång istället. Ska väl göra det en 3-4 gånger.

GymTT
2007-03-31, 08:13
Fan! Jag som glömde anmäla mig. Trodde inte man fick göra det när man bara gick i tvåan. Aja, jag gör det nästa gång istället. Ska väl göra det en 3-4 gånger.

+1

när går det nästa gång, i oktober?

PowPow
2007-03-31, 08:15
+1

när går det nästa gång, i oktober?

jao, 27:e okt.

https://www.studera.nu/hprovet/index.shtml

Lellan
2007-03-31, 08:18
Låter som jag är den enda som GILLAR (ok, gillade) att göra hp? Få sitta och koncentrerera sig en bra stund, med lite press, men utan plugg innan.. me like! Gick hyfsat (1,8), så sen gjorde jag det inge mer. Vilket jag kanske borde ha gjort.

Minns att jag cyklade hem som en tokdåre hem och åt blodpudding med vitkål, apelsin och lingon på rasten. Sen på kvällen (tror jag det var) så rättade jag ihop med min kompis som naturligtvis fick osannolika 2,0 och jag kände mig utklassad. *gah!*

Empe
2007-03-31, 08:46
Måste bara få berätta en liten historia om min lärares kusin.

Jo, det var så att han aldrig var särskilt bra i skolan. Han hade medelmåttiga betyg och var precis som de flesta killar på gymnasiet, testosteronfyllda ungdomar som har väldigt svårt att sitta still och vara tyst.Men på fritiden läste han alla möjliga dagstidningar och samlade på sig massvis med information om allt möjligt. Tyvärr märktes inte det här på hans studier eller betyg. Så han gick ut skolan och började jobba som brevbärare. På fritiden fortsatte han dock att läsa massvis med olika tidningar, tidsskrifter och böcker.

När hans pappa dog så bestämde han sig för att göra högskoleprovet bara på skoj. Han fick 2.0 och kunde välja friskt bland alla utbildningar i landet (han gick natur på gymn. så han hade behörighet). han valde journalistutbildningen. Efter något år skulle de ut på praktik och han valde Dagens Industri. I slutet av praktikperioden sa de till honom att han inte behövde gå färdigt utbildningen, han kunde få fast arbete där ändå. Efter några år var han chef för ekonomisidan på Dagens Industri. Ytterligare några år senare var han i ledningen för hela tidningen, fortfarande utan utbildning.

Vill bara påpeka att det är skillnad på kompetens och kunskap.

Lellan
2007-03-31, 08:57
Måste bara få berätta en liten historia om min lärares kusin.

Jo, det var så att han aldrig var särskilt bra i skolan. Han hade medelmåttiga betyg och var precis som de flesta killar på gymnasiet, testosteronfyllda ungdomar som har väldigt svårt att sitta still och vara tyst.Men på fritiden läste han alla möjliga dagstidningar och samlade på sig massvis med information om allt möjligt. Tyvärr märktes inte det här på hans studier eller betyg. Så han gick ut skolan och började jobba som brevbärare. På fritiden fortsatte han dock att läsa massvis med olika tidningar, tidsskrifter och böcker.

När hans pappa dog så bestämde han sig för att göra högskoleprovet bara på skoj. Han fick 2.0 och kunde välja friskt bland alla utbildningar i landet (han gick natur på gymn. så han hade behörighet). han valde journalistutbildningen. Efter något år skulle de ut på praktik och han valde Dagens Industri. I slutet av praktikperioden sa de till honom att han inte behövde gå färdigt utbildningen, han kunde få fast arbete där ändå. Efter några år var han chef för ekonomisidan på Dagens Industri. Ytterligare några år senare var han i ledningen för hela tidningen, fortfarande utan utbildning.

Vill bara påpeka att det är skillnad på kompetens och kunskap.

Fin story, som jag tror många känner igen - det är rätt tråkiga människor som går vidare på betyg - resten gör det för att de är så uppenbart lysande och briljanta.

MEN det du belyste var ju inte skillnaden på kompetens och kunskap utan har kompetens och kunskap inte behöver gå hand i hand med goda studieresultat. De KAN göra det, men finns många exempel på hur de inte gör det heller. :)

Empe
2007-03-31, 09:00
Fin story, som jag tror många känner igen - det är rätt tråkiga människor som går vidare på betyg - resten gör det för att de är så uppenbart lysande och briljanta.

MEN det du belyste var ju inte skillnaden på kompetens och kunskap utan har kompetens och kunskap inte behöver gå hand i hand med goda studieresultat. De KAN göra det, men finns många exempel på hur de inte gör det heller. :)

Tack för en förtydligan på mitt något diffusa påstående. :)

Hades
2007-03-31, 12:28
Jag blir alltid lika irriterad på den där j-vla orddelen, hoppas det var utprovningsblocket och att det riktiga är mycket lättare.

manko
2007-03-31, 12:29
Tur att det var dubbel på DTK och inte engelska eller matte :D

Snafu
2007-03-31, 12:33
Måste bara få berätta en liten historia om min lärares kusin.

Jo, det var så att han aldrig var särskilt bra i skolan. Han hade medelmåttiga betyg och var precis som de flesta killar på gymnasiet, testosteronfyllda ungdomar som har väldigt svårt att sitta still och vara tyst.Men på fritiden läste han alla möjliga dagstidningar och samlade på sig massvis med information om allt möjligt. Tyvärr märktes inte det här på hans studier eller betyg. Så han gick ut skolan och började jobba som brevbärare. På fritiden fortsatte han dock att läsa massvis med olika tidningar, tidsskrifter och böcker.

När hans pappa dog så bestämde han sig för att göra högskoleprovet bara på skoj. Han fick 2.0 och kunde välja friskt bland alla utbildningar i landet (han gick natur på gymn. så han hade behörighet). han valde journalistutbildningen. Efter något år skulle de ut på praktik och han valde Dagens Industri. I slutet av praktikperioden sa de till honom att han inte behövde gå färdigt utbildningen, han kunde få fast arbete där ändå. Efter några år var han chef för ekonomisidan på Dagens Industri. Ytterligare några år senare var han i ledningen för hela tidningen, fortfarande utan utbildning.

Vill bara påpeka att det är skillnad på kompetens och kunskap.

Ja, skit i att utbilda dig. Du kan ju också bli chef på DI.

OBS: för bra många år sen ingick en allmänkunskapsdel, eller vad den nu hette, det gör det inte nuförtiden.

Typisk arbetarklassromantik. Ugh.

Hades
2007-03-31, 12:34
Har ingen källa, men jag vill minnas att man visat att folk som söker in till högskolan på betyg oftast klarar sig bättre än de som kommer in på hsp.

Snafu
2007-03-31, 12:35
Nä nu var jag elak. Sorry sorry. Vaknade på fel sida.

Mental
2007-03-31, 13:49
Tur att det var dubbel på DTK och inte engelska eller matte :D

Beror ju på var du skriver :D

Zakath
2007-03-31, 14:12
Har ingen källa, men jag vill minnas att man visat att folk som söker in till högskolan på betyg oftast klarar sig bättre än de som kommer in på hsp.

Låter troligt, åtminstone på t.ex. utbildningar med mycket matematik eller annat tekniskt.

Fatalist
2007-03-31, 15:44
Blä för DTK, poll kommer förhoppningsvis om vilken del ni tyckte var svårast!

regus
2007-03-31, 15:46
Blandat i lite vitt i kaffet? :D *whistle*

Ja.... Mjölk *whatever*

höhöhö

apa_ola
2007-03-31, 15:58
Engelska gick kass. Den var först och d´ska egentligen gå bra, max ett par fel. Gick skit. Arbetade mig upp sedan. Vette fasen var det landar på dock.
Är nervös som sjutton nu och har inte tillgång till internet/text-tv ikväll *gah!*

Loke
2007-03-31, 16:09
Fan också. Vi fick elf/ord som testdel, och testdelen var MYCKET lättare än den riktiga. Det fick upp förhoppningarna rejält, men nu behövde jag bara ta en titt på facit för att veta att jag inte fick 2,0 i alla fall.

Detta var tredje gången jag gjorde det. Vetefan vad jag ska göra nu. Får väl bli ingenjör som alla andra idioter.

Fatalist
2007-03-31, 16:13
Fan också. Vi fick elf/ord som testdel, och testdelen var MYCKET lättare än den riktiga. Det fick upp förhoppningarna rejält, men nu behövde jag bara ta en titt på facit för att veta att jag inte fick 2,0 i alla fall.

Detta var tredje gången jag gjorde det. Vetefan vad jag ska göra nu. Får väl bli ingenjör som alla andra idioter.

Hur vet du vilken som var testdel?

Loke
2007-03-31, 16:14
Hur vet du vilken som var testdel?

Facit är ju ute nu.

Sonny
2007-03-31, 16:15
jäää, såg nu att ja hade 2 rätt på mattedelen, who's da man?!

Fartman
2007-03-31, 16:16
Ballefjong, gick som väntat inte speciellt bra. Skrapade ihop 94p vilket är 1p sämre än sist.. jävla skit! Gissa vilken del som gick sämst...

myggan
2007-03-31, 16:16
Ännu en lördag bortkastad i onödan..

Alla delar gick helt ok förutom orden som vanligt. (16/40)

Hade 5 rätt på de sista 25 orden.. kommer nog aldrig mer göra om det skitprovet innan dom gör om det av ren princip.. Stör mig så mycket på att ord jävlarna tar upp en tredjedel av provet..


fick p-böter med :(

Fatalist
2007-03-31, 16:22
De är ju dumma i huvudet som lägger det äkta provet sist...

myggan
2007-03-31, 16:25
De är ju dumma i huvudet som lägger det äkta provet sist...

det gick bra? :D

Hades
2007-03-31, 16:38
Ännu en lördag bortkastad i onödan..

Alla delar gick helt ok förutom orden som vanligt. (16/40)

Hade 5 rätt på de sista 25 orden.. kommer nog aldrig mer göra om det skitprovet innan dom gör om det av ren princip.. Stör mig så mycket på att ord jävlarna tar upp en tredjedel av provet..


fick p-böter med :(

Håller med till fullo. Missade 16 poäng på orden, och totalt 5 poäng på de andra delarna.

Fatalist
2007-03-31, 16:39
det gick bra? :D

Ja det blev visst 18/20 :D :D

Resten gick åt skogen.

krilleh
2007-03-31, 16:48
varför ska man göra högskoleprov? Är det ett måste? Räcker det inte bara med gymnasiebetygen om man ska söka in på nåt?

Empe
2007-03-31, 16:54
varför ska man göra högskoleprov? Är det ett måste? Räcker det inte bara med gymnasiebetygen om man ska söka in på nåt?

Jo, men gör du hsp och det går bra så är det det du blir antagen på. Det är alltid det bästa du presterat som är det du blir antagen på.

hio
2007-03-31, 17:02
Det gick bra tills jag kollade på facit.

Nu är det fest!

Hick :cheers:

NiXPhoenix
2007-03-31, 17:09
Håller med till fullo. Missade 16 poäng på orden, och totalt 5 poäng på de andra delarna.


Du har helt enkelt ett dåligt förråd av ord. :Virro
101? poäng är ju allt utom dåligt dock.

regus
2007-03-31, 17:24
Hur många poäng anses bra/dåligt?

Hades
2007-03-31, 17:24
Du har helt enkelt ett dåligt förråd av ord. :Virro
101? poäng är ju allt utom dåligt dock.
Jag är inte missnöjd, men det är ju surt att en enda del ska sabba hela provresultatet. Okej om orddelen var 20 poäng som de andra, då hade det varit en annan femma, tycker jag.

regus
2007-03-31, 17:34
nu har jag rättat...
jag kvalificerar nog in som toalettvättare i alla fall :/

hahavaffan
2007-03-31, 17:38
Okej, har rättat och fått en siffra. Hur vet jag vilket "snitt" det ger. Summan av mina rätta svar är 72 :D HAHA jag är dummare än en schimpans!

hahavaffan
2007-03-31, 17:39
Förresten... så jääävla fult att lägga ren äkta mattedelen efter lunchen, FAN så mycket svårare den var än fakedelen :(

regus
2007-03-31, 17:39
Okej, har rättat och fått en siffra. Hur vet jag vilket "snitt" det ger. Summan av mina rätta svar är 72 :D HAHA jag är dummare än en schimpans!

Men smartare än mig! :thumbup:

Hermit
2007-03-31, 17:42
Fan vad surt det är att få bekräftat att man är dum i huvudet :) mitt ordförråd är tydligen kasst

n1tro
2007-03-31, 17:48
hades, hur gick det? är så trött kan ha missat ngt inlägg i tråden trots att jag läst igenom den *gah!*

krilleh
2007-03-31, 18:17
Jo, men gör du hsp och det går bra så är det det du blir antagen på. Det är alltid det bästa du presterat som är det du blir antagen på.

låter ju hur bra som helst. kanske inte blir nå komvux sen då :)

blekfet2
2007-03-31, 18:37
Men smartare än mig! :thumbup:

+1 :D (alltså jag är också lika dum) :D

Fatalist
2007-03-31, 18:47
Tacka allan för pollen btw.

Loke
2007-03-31, 19:01
Anyway, nu när den värsta frustrationen lagt sig, tycker nig inte DTK var ganska lätt i år? Det var inte någon areamätning på en karta, vilket jag hoppas är en permanent förändring. Det var alltid skitsvårt tycker jag.

Empe
2007-03-31, 19:45
låter ju hur bra som helst. kanske inte blir nå komvux sen då :)

beror väl på. Man måste ju fortfarande ha behöriget för programmet. De flesta program kräver väl matte C eller D har jag för mig. Så matte C ska jag läsa på komvux. Hinner inte med den iom alla andra kurser.

Raggis
2007-03-31, 19:52
Hatar skiten. Gjort det 2 ggr i mitt liv. Som tur är behöver jag aldrig göra om det :P

myggan
2007-03-31, 22:51
Jag är inte missnöjd, men det är ju surt att en enda del ska sabba hela provresultatet. Okej om orddelen var 20 poäng som de andra, då hade det varit en annan femma, tycker jag.

exakt!
Hur motiverar dom egentligen att orden skall vara dubbelt så viktigt för högskolestudier än allmänkunskap inom de andra fyra delarna ?

Är det så enkelt att det är för att orden går så snabbt att svara på som dom vill fylla ut med lite fler ord? I så fall kunde dom väl haft 0.5 poäng per ord eller någon annan lösning.

Om man vänder på det och tänker sig att någon som har läst en väldigt massa böcker/tidningar eller dylikt går in och smäller av 38/40 på orden, så kan den personen i stort sett nolla en del som t.ex engelskan eller matten och ändå få bättre än genomsnitt på provet.

Weird *screwy*

hultman
2007-03-31, 23:45
exakt!
Hur motiverar dom egentligen att orden skall vara dubbelt så viktigt för högskolestudier än allmänkunskap inom de andra fyra delarna ?

Är det så enkelt att det är för att orden går så snabbt att svara på som dom vill fylla ut med lite fler ord? I så fall kunde dom väl haft 0.5 poäng per ord eller någon annan lösning.

Om man vänder på det och tänker sig att någon som har läst en väldigt massa böcker/tidningar eller dylikt går in och smäller av 38/40 på orden, så kan den personen i stort sett nolla en del som t.ex engelskan eller matten och ändå få bättre än genomsnitt på provet.

Weird *screwy*

Det är bevisat att just orddelen är mest relevant av alla delar. Gissningsvis för att det oftast är de äldre som får höga resultat på ord-delen.

Pez
2007-04-01, 01:36
exakt!
Hur motiverar dom egentligen att orden skall vara dubbelt så viktigt för högskolestudier än allmänkunskap inom de andra fyra delarna ?

Det är för att vi som ejsar ord-delen ska kunna gnugga det i nyllet på folk. :)

That's all there is to it. Lovar.

Hades
2007-04-01, 07:53
hades, hur gick det? är så trött kan ha missat ngt inlägg i tråden trots att jag läst igenom den *gah!*

101 fick jag. Missade som sagt 16 ord. Skrev du?

Edit: Pez är djävulen.

Fartman
2007-04-01, 09:25
exakt!
Hur motiverar dom egentligen att orden skall vara dubbelt så viktigt för högskolestudier än allmänkunskap inom de andra fyra delarna ?

Är det så enkelt att det är för att orden går så snabbt att svara på som dom vill fylla ut med lite fler ord? I så fall kunde dom väl haft 0.5 poäng per ord eller någon annan lösning.

Om man vänder på det och tänker sig att någon som har läst en väldigt massa böcker/tidningar eller dylikt går in och smäller av 38/40 på orden, så kan den personen i stort sett nolla en del som t.ex engelskan eller matten och ändå få bättre än genomsnitt på provet.

Weird *screwy*

Orddelen är garanterat en form av "spärr" som gör att det blir svårare att få de riktigt höga resultaten. En spärr som fungerar ypperligt för mig, hade jag bara fått lika bra på orden som sist hade jag iaf förbättrat mig med ett par poäng och kanske, kanske med 0.1 sen sist. Nåväl, jag behöver inte något bättre resultat just nu så det spelar inte så stor roll.