handdator

Visa fullständig version : Ta mer i knäböj...


Durre
2007-03-30, 23:10
En liten fråga...Visst bör man kunna ta mer i knäböj än i bänk? Men jag vågar knappt inte köra böj för ibland när jag är i lägsta höjden i övningen så kan en väldigt obehaglig värk dyka upp i en utav knäna =S.
Funderat på att jag kanske belastar ena knät för mycket eller står fel på något sätt.

regus
2007-03-30, 23:21
En liten fråga...Visst bör man kunna ta mer i knäböj än i bänk?

Dom flesta gör det. Underkroppen är oftast starkare än överkroppen.

NisseEriksson
2007-03-30, 23:43
Bland hyfsat rutinerade så tar man dubbelt så mycket i böj som i bänk.
I början kan man vara starkare i bänken pg.a att böjen är svårare teknik för nybörjare men det ändras efter ett tag.

Durre
2007-03-31, 00:11
Okej, tack för svaren :)

blekfet2
2007-03-31, 06:32
huhu, måste börja köra mer böj :D

Diggler
2007-03-31, 10:03
Bör och bör...se det positivt, du är stark i bänkpress.

Nitrometan
2007-03-31, 10:39
Bland hyfsat rutinerade så tar man dubbelt så mycket i böj som i bänk.
Gäller det kolo-medlemmarna Finnpower, 345,5 i bänk och 130kg finsk sisu också?

De bänkar ju allihop över 300, då borde alltså böja över 600 också?

Eller om man jämför raw... Över 200 (gissar på Finnpower), vilket då skulle ge över 400 i böjen.




Skojar bara. :D
De är ju bänkexperter.

Allan
2007-03-31, 10:56
FinnPower gör väl +400 i böjen?

Annars är naturligtvis svaret ja - stora muskelgrupper kan generera mer kraft än små.

mangs
2007-03-31, 12:22
Det man också måste tänka på är att i Knäböj lyfter man stora delar av kroppens vikt också vilket inte är fallet i Bänkpress. har man 100 kilo på stången i knäböj så belastas ju benen med mer än 100 kilo.

jakkan
2007-03-31, 15:05
så jag som tar ungefär hälften av vikten jag använder i bänkpress i böj är alltså lite felkonstruerad? =)

Karl_alfred
2007-03-31, 17:36
så jag som tar ungefär hälften av vikten jag använder i bänkpress i böj är alltså lite felkonstruerad? =)

Eller så har du nog tränat bra mycet mer bänkpress än t ex. knäböj.

tompsa
2007-04-13, 16:44
En liten fråga...Visst bör man kunna ta mer i knäböj än i bänk? Men jag vågar knappt inte köra böj för ibland när jag är i lägsta höjden i övningen så kan en väldigt obehaglig värk dyka upp i en utav knäna =S.
Funderat på att jag kanske belastar ena knät för mycket eller står fel på något sätt.


Ja man bör göra det om man har tränat båda lika mycket, själv så började jag träna ben först efter ca 2års träning av överkroppen, och då var jag betydligt starkare i bänk..men nu är jag ca 20kg starkare i böj än i bänk:p

kspr
2007-04-13, 16:59
Mmm har också vänt nu så jag lätt tar mer i böj, en teknikfråga verkar det som. Det stora felet jag gjorde var att placera stången för högt upp på nacken.

Erik__
2007-04-13, 17:36
FinnPower gör väl +400 i böjen?

Annars är naturligtvis svaret ja - stora muskelgrupper kan generera mer kraft än små.

"om man jämför raw"

130kg finsk sisu
2007-04-13, 19:16
Finnpower har böjt 405 på tävling. 430 på träning. Dock var djupet lite si och så då. Inte så grunt men ganska klart underkänt.

Allan
2007-04-13, 19:21
"om man jämför raw"

Om man jämför hur mycket han tar med utrustning resp utan? Totalt ovidkommande jämförelse - styrkelyftare tränar för att kunna tävla med utrustning. De är starka utan tröjor och dräkter också. Hur starka de är vet vi inte, eftersom man inte med automatik kan jämföra "med" eller "utan". Det blir två olika moment.
De flesta sprinterlöpare är jättesnabba utan spikskor - men om man verkligen vill at reda på hur snabba krävs det att de enbart tränar utan spikskor under en längre period - och de kommer aldrig att ha nån nytta av sin barfotaträning vid löpning utan spiksor. På samma sätt är det med dräkten och tröjan (eller lindorna och skorna också för den delen...)

Baan
2007-04-13, 19:30
Om man är riktigt kass på bänkpress och bättre på knäböj så blir det ju rejäla skillnader. Kanske rätt duktig skillnad på medelstyrkelyftaren också (bara min gissning efter att ha kollat lite protokoll), säg runt 40-50% i böj/mark än i bänk. Just för byggare tycker jag det är lite mindre marginaler men där har jagi nte sett några protokoll så det är mest fördomar :)

130kg finsk sisu
2007-04-13, 19:34
Jag tar samma i böj&bänk både raw och med utrustning. I mark är jag starkare raw men svagare med utrustning gentemot böj&bänk

Erik__
2007-04-14, 13:38
Om man jämför hur mycket han tar med utrustning resp utan? Totalt ovidkommande jämförelse - styrkelyftare tränar för att kunna tävla med utrustning. De är starka utan tröjor och dräkter också. Hur starka de är vet vi inte, eftersom man inte med automatik kan jämföra "med" eller "utan". Det blir två olika moment.
De flesta sprinterlöpare är jättesnabba utan spikskor - men om man verkligen vill at reda på hur snabba krävs det att de enbart tränar utan spikskor under en längre period - och de kommer aldrig att ha nån nytta av sin barfotaträning vid löpning utan spiksor. På samma sätt är det med dräkten och tröjan (eller lindorna och skorna också för den delen...)

w00t, jag syftade på att du inte läste nitrometans post, där han sa att finnpower sulle behövt göra 400++++++ för att ligga på dubbla resultatet raw, och över 600+++ med utrustningen.

Allan
2007-04-14, 16:02
w00t, jag syftade på att du inte läste nitrometans post, där han sa att finnpower sulle behövt göra 400++++++ för att ligga på dubbla resultatet raw, och över 600+++ med utrustningen.

Om du inte såg det var Nitro inte helt allvarlig med den posten. Man kan dessutom inte ofta nog poängtera att det är HELT meningslöst att spekulera i vad folk tar utan utrustning om de huvudsakligen tränar (och tävlar) med utrustning.