handdator

Visa fullständig version : Lite lurig inlämningsfråga..


Angel
2007-03-30, 20:56
"Simon knappt 2år har haft kräkningar under något dygn. Hans mamma vet att du arbetar innom sjukvården och kontaktar dig. Han vill inte dricka trots att hon provat med allt och nu "sover han mest

_Hur reagerar du i denna situationen?"



Rent sådär så vill jag skriva att jag skulle hjälpt henne kontakta läkare genast eftersom barn lätt blir uttrokade. Men tror ni man kan skriva så? Eller skall man beskriva vad som görs? Kan inte ringa läraren och fråga nu direkt heller.

WHITEFOLKS
2007-03-30, 20:59
Jag tror du har rätt. Du läser väl till någon "lägre nivå" än läkare och de vill nog inte att folk ska leka hjältar och ställa diagnoser själva.

HerrArne
2007-03-30, 21:00
Rent sådär så vill jag skriva att jag skulle hjälpt henne kontakta läkare genast eftersom barn lätt blir uttrokade.

+1 -- barn som inte är kontaktbara --> läkare. IMHO då. Inte gissa och giddra.

Men jag är lekman och tekniker, inte vårdzombie... ;)

Angel
2007-03-30, 21:00
Nä så tänkte ja också. Men det känns lite "kort" att skriva att ja hjälper henne kontakta sjukvården bara. Vill ju inte få fel...

Jorgen
2007-03-30, 21:04
Du kan inte få fel om du hjälper till med att kontakta läkare.

Lellan
2007-03-30, 21:07
Du har ju rätt svar, öka på svaret genom att komma med kompetenta anledningar till varför hon bör söka genast. Farorna med uttorkning, effekter av salt-mineralbrist osv osv. :thumbup: Alltså, inte ställa diagnos utan just bara en motivering till varför hon inte ska experimentera själv (å inte du heller) utan nödvändigheten av läkarkontroll i det här fallet.