handdator

Visa fullständig version : Fettupptag efter träning?


cakmak
2007-03-30, 20:21
Kolhydrater bör man ta ca 1 gram per kilo kroppsvikt, protein var ca 0,3 g per kilo kroppsvikt efter träning om jag inte minns fel, detta var beroende på hur hårt man tränat och hur stora muskelgrupper. I fråga om fett, fyller det nån funktion efter träning? Anta att man just ätit en gainer och insulinet flyger i luften, så går man hem och äter mammas mat som, naturligtvis, innehåller en en del(eller en hel del) fett.
Kommer fettet att tas upp mycket bättre då?
kan inte se nån skillnad varför det skulle sklija sig mot annan energi men jag vill bara vara säker så jag vet. Är fett isf att undvika timmarna efter träningspassen?

King Grub
2007-03-30, 20:31
Första födointaget (gainern) efter passet bör vara fettsnålt för att ge ett snabbare upptag av kolhydrat och protein för bästa återhämtning och tillväxt. Därefter behöver du nog inte fundera så mycket på saken, men du kanske inte behöver lägga dagens fettrikaste mål där heller.

Fett lagras alltid in obehindrat, insulin eller inte insulin.

MrBulk
2007-03-31, 07:50
Om första födointaget är en timme efter träning och består av havregryn med havrekli, dom består ju av en del fetter, kan det vara negativt?

Sverker
2007-03-31, 07:54
Då missar du den starka signalen för glykogeninlagring direkt efter träningen.


Att tanka snabba kolhydrater direkt efter träningen följt av havregryn en timme efteråt ser jag ingen nackdel i. Möjligen att havrekli är onödigt när havregryn isig är proppade med kostfibrer.

FreCKo
2007-03-31, 10:00
Då missar du den starka signalen för glykogeninlagring direkt efter träningen.


Att tanka snabba kolhydrater direkt efter träningen följt av havregryn en timme efteråt ser jag ingen nackdel i. Möjligen att havrekli är onödigt när havregryn isig är proppade med kostfibrer.

Jag tror att planen var bara havregryn + havrekli, no gainer...

MrBulk
2007-03-31, 18:40
Jag har ju tagit en rejäl gainer direkt innan passet, behövs det då kolhydrater igen sen efter träning?

GymTT
2007-03-31, 18:46
Jag har ju tagit en rejäl gainer direkt innan passet, behövs det då kolhydrater igen sen efter träning?

Kör protein + kolhydrat 1h efter träning, skulle jag gjort iaf.

Kanske i form av mat då.

MrBulk
2007-03-31, 19:05
...direkt efter alltså?

MrBulk
2007-03-31, 19:05
Kör protein + kolhydrat 1h efter träning, skulle jag gjort iaf.

Kanske i form av mat då.

ja det är ju precis det jag gör

PTkonsulterna.se
2007-03-31, 19:06
Efter ett träningspass behöver du fylla på med snabba kolhydrater och lite proteiner precis som du redan vet.Men sen en timme efter om det är på kvällen så är det ingen fara att äta fett vilket är att föredra framför kolhydrater om det är sen på kvällen, men då rätt fett i form av nötter,avocado,nyttiga oljer och feta fiskar. Bättre att lägga stora kolhydrats källor på dagarna och mer fett till kvällen men lite långsamma kolhydrater ska du ha till middagen om du bygger massa.
Linda

cakmak
2007-03-31, 19:11
Efter ett träningspass behöver du fylla på med snabba kolhydrater och lite proteiner precis som du redan vet.Men sen en timme efter om det är på kvällen så är det ingen fara att äta fett vilket är att föredra framför kolhydrater om det är sen på kvällen, men då rätt fett i form av nötter,avocado,nyttiga oljer och feta fiskar. Bättre att lägga stora kolhydrats källor på dagarna och mer fett till kvällen men lite långsamma kolhydrater ska du ha till middagen om du bygger massa.
Linda


Tonfisk i solrosolja.. Mmmmm :)

PTkonsulterna.se
2007-03-31, 19:17
ja,tonfisk i olja är bra kanske en godare olja! Linfröolja, citronolivolja, perfect balance olja eller pumpakärnsolja!! med lite balsamico vinäger och kryddor!
!!!

Cerberus
2007-03-31, 19:38
jag brukar äta fet mat med grönsaker efter träning ibland :D

bara om jag e sugen dock :) inte så optimalt kanske

MrBulk
2007-03-31, 19:42
Nu näms det i tråden att första födointaget ska vara "fettfri" för att inte bromsa upptaget av kolhydrater och protein efter träning och då undrar jag om fettet i havregryn och havrekli inte är optimalt att äta efter träning.

Cerberus
2007-03-31, 19:44
vad är det som händer egentligen om man äter fet mat efter träningen? Får man sämre muskelutveckling då?

King Grub
2007-03-31, 19:46
Spelar ingen roll vilket fett det är; första påfyllningen av energi efter träningen bör inte innehålla något. Nu är träningen inte bortkastad även om du skulle äta blodpudding och bacon efter passet, men det är allmänt accepterade och bevisade rekommendationer inom träningsfysiologi att näringstajmingen kring passet inte bör inkludera fett, om du nu vill utnyttja energiintaget till bästa träningseffekt.

GymTT
2007-03-31, 19:46
ja det är ju precis det jag gör

Vad var då din fråga?

King Grub
2007-03-31, 19:48
vad är det som händer egentligen om man äter fet mat efter träningen? Får man sämre muskelutveckling då?

Magsäckstömningen sker långsammare och näringen når ut till musklerna senare och mer utdraget.

Proteinsyntesen stimuleras mest av snabba tillflöden av aminosyror. Fett tillsammans med proteinet gör att aminosyreutsöndringen sker långsammare och denna effekt på proteinsyntesen minskar eller uteblir.

Även kolhydraternas upptag blir långsammare.

Cerberus
2007-03-31, 19:52
Så i praktiken kanske fettsnål mat efter träning ger några gram extra muskler då? Om alla faktorer hålls likadana(energimässigt osv).

MrBulk
2007-03-31, 20:55
Vad var då din fråga?

Se inlägg 3

Dnepr
2007-03-31, 22:32
Så i praktiken kanske fettsnål mat efter träning ger några gram extra muskler då? Om alla faktorer hålls likadana(energimässigt osv).

Ja kanske det. Ät fett om du känner för det. Eller vänta med det nån timme om du känner för det. Men varför äta fett vid en tidpunkt då man vet att det vore bäst att inta bara protein och kolhydrater.

Cerberus
2007-03-31, 23:01
Ja kanske det. Ät fett om du känner för det. Eller vänta med det nån timme om du känner för det. Men varför äta fett vid en tidpunkt då man vet att det vore bäst att inta bara protein och kolhydrater.

kanske känner för spagett o köttfärssås? :D

edit: är inte så fixerad vid att va optimal vid varenda tillfälle som ges längre :)

Dnepr
2007-03-31, 23:44
kanske känner för spagett o köttfärssås? :D

edit: är inte så fixerad vid att va optimal vid varenda tillfälle som ges längre :)

Det blir säkert ingen stor praktisk skillnad - fast själv så är jag oftast så trött efter passet att jag tycker det passar bäst med en drink. Sen brukar jag käka nåt efter en timma, men då kan det bli vad som helst, men oftast utan fett. Jag kanske överdriver - men jag tänker att har jag tränat så hårt så kan jag lika väl göra det enkla rätt efter passet.

Cerberus
2007-04-01, 01:19
Det blir säkert ingen stor praktisk skillnad - fast själv så är jag oftast så trött efter passet att jag tycker det passar bäst med en drink. Sen brukar jag käka nåt efter en timma, men då kan det bli vad som helst, men oftast utan fett. Jag kanske överdriver - men jag tänker att har jag tränat så hårt så kan jag lika väl göra det enkla rätt efter passet.

det va ett tag sen man körde gainers :D äter jag nåt fettsnålt brukar det va typ ris o kött eller potatis o kött.

Dnepr
2007-04-01, 01:41
det va ett tag sen man körde gainers :D äter jag nåt fettsnålt brukar det va typ ris o kött eller potatis o kött.

Jag blandar min egen, vassle och malto eller vitargo om jag kört ben eller rygg. Sen brukar det bli snabbris och kyckling. Mumma. Man får hitta sin egen melodi så blir det bra.