handdator

Visa fullständig version : Kycklingfiléundersökning - alla märken på den svenska marknaden!


Pellefant
2007-03-30, 18:54
Hej!

Nu har jag börjat med en ovetenskaplig kycklingfiléundersökning. Tanken är att göra detta test på de kycklingfiléer som jag hittar i affärerna allt eftersom.

Smak vill jag inte bedöma då det är så subjektivt. Men skriver såklart om det är något märke som jag tycker är oätbart.

Jag behöver hjälp om det är fler data som önskas?
Vill ni ha fullständig innehållsförteckning och näringsinnehåll enligt påsarna?
Är priset av intresse? Kan ju skilja en hel del.

Om nån vill, räkna gärna igenom siffrorna nedan och se om de stämmer.

Gör gärna egna tester på samma eller andra märken och klistra in i tråden. :)

Med "(Baserat på 1000g)" menar jag att jag räknar på påsens angivna vikt och inte den verkliga.

Tanken är att göra en sammanställning när det blivit många märken i tråden.

Först ut:

Märke: Euroshopper
Pris: 49:90, Ica Maxi
Angiven vikt: 1 kg
Vikt: 1005g
Andel kött: 80%
Land: Danmark
Vikt efter upptining på galler(5 timmar i rumstemperatur) och marinad/vattenavhällning: 953g
Vikt efter tillagning(ugn 125 grader, innertemperatur 70 grader): 817g

Vikt som försvann vid tining: 5,17% (52/1005)
Den tillagade vikten som är kvar jämfört med den frysta vikten: 81,3%

Pris per kg tinad kyckling: 52:62 kr (Baserat på 1000g)
Pris per kg färdiglagad kyckling: 61:38 kr (Baserat på 1000g)

Pellefant
2007-03-30, 19:07
Tillägg: De tillagas på galler i ugnen, samma galler som de tinar på för bästa vattenavrinning. (Har en liten plåt med galler på)

FreCKo
2007-03-30, 20:24
Det här ska bli ett intressant test *popcorn*

Mitched
2007-03-30, 22:34
Härligt initiativ!

cam
2007-03-31, 07:04
:thumbup: :thumbup:

Tycker att du fått med mycket. Men inget utlåtande om smaken, konsistensen osv?

Robbin
2007-03-31, 07:41
Pris per gram protein kanske kan vara kul att se också.

Sverker
2007-03-31, 07:50
Nu ska man inte tina något så känsligt som kycklingfilé i rumstemperatur.
Tina i kylsåpet under natten och vips kommer du också få mindre drip av vätska efter upptining:thumbup:





Att bara redovisa kalla siffror tycker jag är orättvist. Jag tycker att du bör ta upp munkänsla och hur saftigt/torrt köttet blir i munnen.

Ganymedes
2007-03-31, 08:06
Värt att notera mellan de olika märkena, är andelen vatten. En viss mängd (10%) måste finnas för att det inte ska bli torrt. Men 20% är att lura kunderna att man köper "billigt kilopris". De flesta går på det också.

FreCKo
2007-03-31, 09:59
Värt att notera mellan de olika märkena, är andelen vatten. En viss mängd (10%) måste finnas för att det inte ska bli torrt. Men 20% är att lura kunderna att man köper "billigt kilopris". De flesta går på det också.

Men det står väl på påsen? Hur mycket vatten det innehåller?

Sniggel
2007-03-31, 10:41
Men det står väl på påsen? Hur mycket vatten det innehåller?

Ja, men man glömmer/orkar inte räkna på det. Har själv inte tänkt på det ibland.

Calle Siren
2007-03-31, 10:49
Willys egna kycklingfilé är den bästa enligt mig, och jag har provat många sorter. Känns tom bättre än kronfågels färska! 90% kyckling och bra konsistens på den.

Pellefant
2007-03-31, 11:36
Värt att notera mellan de olika märkena, är andelen vatten. En viss mängd (10%) måste finnas för att det inte ska bli torrt. Men 20% är att lura kunderna att man köper "billigt kilopris". De flesta går på det också.

Tack. Kom på nu att "pris per kg kött skall med"(=kilopris 100% kött) (Dvs räkna bort vattenvikten och räkna ut priset då på den frysta kycklingen.

Tack för all respons. :)

Pellefant
2007-03-31, 11:38
:thumbup: :thumbup:

Tycker att du fått med mycket. Men inget utlåtande om smaken, konsistensen osv?


Jag har inte bestämt mig riktigt där....fast jag kan sätta betyg 1-5 iofs. :)

När jag lagar kyckling normalt så marinerar jag och donar, så då blir det automatiskt lite godare.

Pellefant
2007-03-31, 11:38
Pris per gram protein kanske kan vara kul att se också.

Tack. :)

Pellefant
2007-03-31, 11:41
Nu ska man inte tina något så känsligt som kycklingfilé i rumstemperatur.
Tina i kylsåpet under natten och vips kommer du också få mindre drip av vätska efter upptining:thumbup:





Att bara redovisa kalla siffror tycker jag är orättvist. Jag tycker att du bör ta upp munkänsla och hur saftigt/torrt köttet blir i munnen.

Tror jag satsar på ca 10 timmar i kylen istället då.

Japp, jag tar med ett smakbetyg 1-5 då. Hur menar du med "munkänsla".

Ganymedes
2007-03-31, 12:00
Ta gärna med om kycklingen är testad för salmonella också. Det är all kyckling utom Lidls, tror jag. Det vet inte alla.

Ganymedes
2007-03-31, 12:01
Willys egna kycklingfilé är den bästa enligt mig, och jag har provat många sorter. Känns tom bättre än kronfågels färska! 90% kyckling och bra konsistens på den.

Ja, den är grym! Ett bevis för att billigare inte måste vara sämre. Willys kassler är också brutal. :hbang:

larre
2007-03-31, 12:05
Willy kyckling är inte alls bra i min mening, har hänt för många gånger att man satt tänderna i den och så har det varit en brosk eller benbit. Ruggigt avtändande ;)

Billigast kilopris på kyckling borde rimligen vara hela kycklingar som är frysta.

Sverker
2007-03-31, 13:20
Munkänsla:D Lite om hur du upplever köttet. Är det som att tugga hockeypuck eller faller köttet isär som en lättkokt spättafilé.

Mental
2007-03-31, 14:09
Munkänsla:D Lite om hur du upplever köttet. Är det som att tugga hockeypuck eller faller köttet isär som en lättkokt spättafilé.

Man kan ju ta hela Sensorikpaketet.

Hur smakar den? Hur doftar den? Hur ser den ut? Koncistens? osv osv osv

Vastrix
2007-03-31, 17:44
Bra initiativ. Bortsett från det som redan nämnts med recension av smak och mängd protein så skulle det även vara intressant att veta hur stora filéerna är.
Finns något märke som har ganska små (men goda) filéer. Riktigt gott att steka upp 4-5 st i nån sås och äta framför tvn.