handdator

Visa fullständig version : Svenskt junior- och ungdomsrekord i bänkpress?


pbt
2007-03-30, 17:25
Någon som vet vilket det svenska rekordet är för ungomar herrar (ca ålder 16-20år) i följande viktklasser:

Cirka:
A) 75kg
B) 80kg
C) 85kg

Har kollat lite på styrkelyft.se men förstod inte riktigt om det är junior eller ungdom jag ska kolla på. Förresten är junior vikterna HÖGRE än ungdom, förstår inte varför. Hursomhelst skulle uppskatta om någon kunde skriva de rekorden här :)

polaren
2007-03-30, 17:31
Enbart bänkpress
Klass 75kg: 130kg
Klass 82,5kg: 135kg
Klass 90kg: 150kg


Styrkelyfts bänkpress
Klass 75kg: 132,5kg
Klass 82,5kg: 133kg
Klass 90kg: 155kg


EDIT: Ungdom är 13-18 & junior 19-23 (har jag för mig). Juniorer får tävla med bänkpresströja, därför är deras resultat rätt mycket större.

stahlberg
2007-03-31, 10:51
14-18 ska det vara. Man är ungdom t.om hela det år man fyller 18 år (är man född 890101 så är man alltså ungdom hela år 2007).

En ungdomslyftare kan lyfta rekord också i juniorklassen, men inte tvärtom.

EN orsak till att juniorerna lyfter mer än ungdomarna är att de använder bänktröja. En annan är att juniorerna är äldre, och därför ofta har hunnit träna längre.

pbt
2007-03-31, 15:13
Enbart bänkpress
Klass 75kg: 130kg
Klass 82,5kg: 135kg
Klass 90kg: 150kg


Styrkelyfts bänkpress
Klass 75kg: 132,5kg
Klass 82,5kg: 133kg
Klass 90kg: 155kg


EDIT: Ungdom är 13-18 & junior 19-23 (har jag för mig). Juniorer får tävla med bänkpresströja, därför är deras resultat rätt mycket större.

Allvarligt? Trodde det skulle vara högre vikter. Har en polare som styrketränar han är 89:a, väger 80-85kg och bänkade nyligen 130kg. Han sagt åt han tidigare o söka sig till en SL klubb, JSK tex, och nyigen påpekade en fitnesss/idrottslärare i skolan samma sak. Jag tror han har en extremt stor chans att t o m ta guld i bänkpress med tanke på hur otroligt stark han är..ändå har han bara tränat ca 2 år och då vanlig träning på gym, alltså ej styrkelyft eller så.

Förresten vad är skillnaden mellan 'enbart bänkpress' och 'Styrkelyfts bänkpress' ?

Gnusram
2007-03-31, 15:50
Då är han junior nästa SM och då blir det lite andra vikter:

SL-Bänk
82,5 220KG
90 225

Bara bänk
82,5 213
90 240

Men då är det ju med bänktröja förstås.
SL-bänk är när man tävlar i styrkelyft. Alltså knäböj, bänkpress och marklyft. Bara bänk är vad det låter som, en ren bänkpresstävling alltså.

stahlberg
2007-03-31, 17:19
Han är ungdom nästa bänk-SM, eftersom det ordnas i slutet av dethär året. 130 kg är ett bra resultat. Det kan dock minska en aning när man tävlar och måste göra regelrätta lyft. Å andra sidan har han lång tid att träna. SM-guld är inte alltid så lätta att ta. Men vem vet?

pbt
2007-04-01, 15:07
Hmm. kollade lite på styrkelyft.se .. såg följande:

Bänkpress, Herr, Junior;
82,5 David Öhman Umeå Power 220,0 Piteå 2005-12-10

Bänkpress, Herr, Ungdom:
82,5 Mattias Lindh Karlstads AK 133,0 Vedum 2005-03-06

Hur kommer det sig att JUNIORER lyfter så mycket mer än ungdom? Känns som att något är fel?

-----

Hur mycket mer vikt i bänkpress tros man kunna ta med bänkpress tröja. Vet att det är individuellt, men säg på ett ungefär.. ?

tp_88
2007-04-01, 15:08
Hur mycket mer vikt i bänkpress tros man kunna ta med bänkpress tröja. Vet att det är individuellt, men säg på ett ungefär.. ?
5-100(+)kg. Oftast 25-30, kanske.

pbt
2007-04-01, 15:18
5-100(+)kg. Oftast 25-30, kanske.

Öh, ganska stor skillnad. trodde inte det gällde så stora skillnader.

Någon som vill kommentera mitt tidigare inlägg ang juniorer och ungdom?

Gnusram
2007-04-01, 15:37
Man är ju ungdom till man fyller 18 och sen junior tills man blir 23. Alltså kan man bli fem år äldre plus att man får dra på sig en tröja som kan ge en hel del.

Handcuff
2007-04-01, 16:08
Vad är egentligen vitsen med dessa tröjor egentligen...ok man lyfter mer, men det gör man med hjälp av en polare också...eller gummiband från taket...*screwy*

polaren
2007-04-01, 17:20
Vad är egentligen vitsen med dessa tröjor egentligen...ok man lyfter mer, men det gör man med hjälp av en polare också...eller gummiband från taket...*screwy*

Från början var det för att skydda lyftaren tror jag, och då gav dom nästan inga extrakilon heller. Sen övergick det till att skapa tröjor som ger så mycket extravikt som möjligt.

EDIT: Kan låta rätt skumt egentligen, att ha material som hjälper en så mycket i en sport där man ska visa hur stark man själv är. Men det är rätt skoj ändå. Fast hade varit trevligare utan dräkterna och tröjorna tror jag.

bubbe
2007-04-01, 17:22
Vad är egentligen vitsen med dessa tröjor egentligen...ok man lyfter mer, men det gör man med hjälp av en polare också...eller gummiband från taket...*screwy*

Jag tänker inte ta upp ytterliggare en tråd med argument om tröjors vara eller inte vara i styrkelyft.

Men som förklaring, bänkpresströjan är en del av matrialutvecklingen i sporten styrkelyft från att ha hjälpt till att hålla ihop axlar mm, till att ge en massa mer vikt på stången.

edit: Polaren, my man!

BigForre
2007-04-01, 19:11
Från början var det för att skydda lyftaren tror jag, och då gav dom nästan inga extrakilon heller. Sen övergick det till att skapa tröjor som ger så mycket extravikt som möjligt.

EDIT: Kan låta rätt skumt egentligen, att ha material som hjälper en så mycket i en sport där man ska visa hur stark man själv är. Men det är rätt skoj ändå. Fast hade varit trevligare utan dräkterna och tröjorna tror jag.

Amen! Försöker många gånger förstå varför, men det går inte. Spelar mig väldigt lite roll, eftersom jag inte spelar SL, men men...ville inte heller påbörja någon diskussion så svarar inte på något gällande det här. Självklart utrustning som ökar säkerheten för lyftarna, men aktivt hjälper till i lyftet...nä förstår inte...

Igor
2014-08-11, 11:45
Jag är 17 år just nu, fyller år sista november. Jag undrar hur resultaten ser ut för ungdom idag i viktklasserna 75,80 och 85kg.

Tsubodai
2014-08-11, 11:57
Jag är 17 år just nu, fyller år sista november. Jag undrar hur resultaten ser ut för ungdom idag i viktklasserna 75,80 och 85kg.

Klassiska ungdomsrekord(14-18år) http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/Svenskarekord/Ungdomklassisk/

Bmwtwinturbo
2014-08-11, 12:27
Det är ju ganska stor skillnad på ett tävlingslyft och en "random" gymbänkning om man ska jämföra siffror.

Dreas
2014-08-11, 12:37
Klassiska ungdomsrekord(14-18år) http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/Svenskarekord/Ungdomklassisk/Varför ligger inte Eddie med? Oavsett hur han är anmäld i tävlingar så borde väl resultaten in där?

Tsubodai
2014-08-11, 12:40
31 December 2013 var sista dagen han var ungdom. Sv rek kl ungdom infördes efter det datumet, där är ett tekniskt skäl

Igor
2014-08-11, 12:59
Klassiska ungdomsrekord(14-18år) http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/Svenskarekord/Ungdomklassisk/

Okej, så jag har en plats på listan om jag bänkar mer än 132,5 på en vikt under 83 kilogram?



Det är ju ganska stor skillnad på ett tävlingslyft och en "random" gymbänkning om man ska jämföra siffror.

Kan du utveckla lite, jag är inte så insatt i detta...

Dreas
2014-08-11, 13:02
31 December 2013 var sista dagen han var ungdom. Sv rek kl ungdom infördes efter det datumet, där är ett tekniskt skälDet förklarar saken.

Kan du utveckla lite, jag är inte så insatt i detta...Stopp på bröstet, får inte lyfta rumpan, får inte sänka hela stången efter pressignal. Lite regler som kan vara bra att veta :)

Igor
2014-08-11, 13:04
Det förklarar saken.

Stopp på bröstet, får inte lyfta rumpan, får inte sänka hela stången efter pressignal. Lite regler som kan vara bra att veta :)

Okej, jo men sånt där hängde jag med på. Är dessa rekord med dräkt eller utan?

Dreas
2014-08-11, 13:05
Okej, jo men sånt där hängde jag med på. Är dessa rekord med dräkt eller utan?Står det klassiskt är det utan utrustning.

Tyrwing
2014-08-11, 13:06
Kan du utveckla lite, jag är inte så insatt i detta...

Bänkpress börjar med att du intar din ställning på bänken, sedan lyfter du ut stången och inväntar signal (Start), därefter sänker du ned stången till bröstet och inväntar press-signal. Till sist ska du invänta rack-signal innan du får lägga ned stången.
Fötter ska ha full kontakt med golvet och får inte flyttas. Huvud och rumpa ska ha full kontakt med bänken.

Sen tillkommer väl andra saker med så som att du inte får slå i ställningen med stången eller sänka ned den ännu mer i bröstkorgen innan du startar från bröstet efter press-signal om jag inte minns fel. Samt att stången inte får sänkas under pressväg.

Gymbänk: studsa bänken så hårt du kan i bröstet medan dina 8 polare lyfter skiten åt dig.

EDIT: Såg att du fått svar redan. Järnspikar!

Bmwtwinturbo
2014-08-11, 13:06
Kan du utveckla lite, jag är inte så insatt i detta...

På gymmet är det ju ofta "touch and go" typ studs i bröstet samt att man inte har rumpan i bänken men i tävlingsbänk lyfter du ner stången och inväntar signal innan du lyfter samt att du måste upp till full utlåsning. Likaså finns det andra detaljregler ex att stången får bara rör sig uppåt, dvs om man ena sidan åker ner lite under lyftet och sedan uppåt igen är det underkänt. Någon som kan regelverket bättre kan ge ett mer exakt svar än mitt. Vissa lyfter ju ungefär som tävlingslyft på gymmet medan andra helt annorlunda det är därför svårt att jämföra vikter utan att kika på hur lyftet ser ut.

Igor
2014-08-11, 13:08
Bänkpress börjar med att du intar din ställning på bänken, sedan lyfter du ut stången och inväntar signal (Start), därefter sänker du ned stången till bröstet och inväntar press-signal. Till sist ska du invänta rack-signal innan du får lägga ned stången.
Fötter ska ha full kontakt med golvet och får inte flyttas. Huvud och rumpa ska ha full kontakt med bänken.

Sen tillkommer väl andra saker med så som att du inte får slå i ställningen med stången eller sänka ned den ännu mer i bröstkorgen innan du startar från bröstet efter press-signal om jag inte minns fel. Samt att stången inte får sänkas under pressväg.

Gymbänk: studsa bänken så hårt du kan i bröstet medan dina 8 polare lyfter skiten åt dig.

EDIT: Såg att du fått svar redan. Järnspikar!

Hahaha! Tusen tack för svar! Hur fungerar det när man vill prova på att ta svenskt rekord. Är det för sent för i år eller kommer det några fler SM?

Edit; Har en till fråga:
83kg Adam Johansson Smedjebacken 132,5 Örebro 14-05-11
93kg Daniel Saber Borlänge AK 130,0 Örebro 14-05-11

I listan står det att Daniel på en vikt på 93 kilo har bänkat 130 och att Adam på en vikt på 83 har bänkat 132,5. Stämmer detta eller läser jag listan helt fel?

Martinio0o
2014-08-11, 13:17
Bänkpress börjar med att du intar din ställning på bänken, sedan lyfter du ut stången och inväntar signal (Start), därefter sänker du ned stången till bröstet och inväntar press-signal. Till sist ska du invänta rack-signal innan du får lägga ned stången.
Fötter ska ha full kontakt med golvet och får inte flyttas. Huvud och rumpa ska ha full kontakt med bänken.

Sen tillkommer väl andra saker med så som att du inte får slå i ställningen med stången eller sänka ned den ännu mer i bröstkorgen innan du startar från bröstet efter press-signal om jag inte minns fel. Samt att stången inte får sänkas under pressväg.

Gymbänk: studsa bänken så hårt du kan i bröstet medan dina 8 polare lyfter skiten åt dig.

EDIT: Såg att du fått svar redan. Järnspikar!

Jag är ganska säker på att reglerna angående fötterna har ändrats. Du får inte lyfta fötterna men dem får glida runt. Dessutom tror jag att man får slå i ställningen på vägen upp, så länge den inte används som stöd medan man pressar.

:)

Tyrwing
2014-08-11, 14:40
Jag är ganska säker på att reglerna angående fötterna har ändrats. Du får inte lyfta fötterna men dem får glida runt. Dessutom tror jag att man får slå i ställningen på vägen upp, så länge den inte används som stöd medan man pressar.

:)

Mycket möjligt, har inte exakt koll på små detaljerna. Tänker bara huvud/röv/fötter stilla, vänta på signal. :D Sen brukar det gå bra.

Tomasholm
2014-08-11, 15:33
Vem bryr sig ens om ungdomsrekord? Man kan torka sig i röven med det lol

Fugly
2014-08-11, 15:44
Vem bryr sig ens om ungdomsrekord? Man kan torka sig i röven med det lol

Ungdomar bryr sig om det. Kan vara trevligt att skylta med på någon hemmafest för att imponera.

deadich
2014-08-11, 16:14
EDIT: nevermind

Igor
2014-08-11, 17:49
Vem bryr sig ens om ungdomsrekord? Man kan torka sig i röven med det lol

Ungdomar bryr sig om det. Kan vara trevligt att skylta med på någon hemmafest för att imponera.

Mogna