handdator

Visa fullständig version : utlandssemester och ökat kaloriintag


LisaB
2007-03-30, 15:07
hej!
Jag skall utomland om ett tag och undrar hur kroppen kommer reagera på det ökade kaloriintaget. Jag tänker verkligen njuta av min semester (dvs god mat med efterrätt och ngn glass på stranden), men inte vräka i mig onyttigheter bara för att det är semester.

Normalt vis tränar jag 4-5ggr/vecka, både kondition och styrka. Gör det att min kropp är mer "tålig" mot en sådan här period. jag kommer vara borta i två veckor, men jag vill ju inte komma hem som en tunna =P Det jag undrar är väl egentligen; kommer det ta lång tid att komma tillbaka efter en semester där man verkligen inte bryr sig om vad som är nyttigt och onyttigt och kommer därmed överskrida sitt kaloriintag ganska mycket?

King Grub
2007-03-30, 15:08
Normalt vis tränar jag 4-5ggr/vecka, både kondition och styrka. Gör det att min kropp är mer "tålig" mot en sådan här period. jag kommer vara borta i två veckor, men jag vill ju inte komma hem som en tunna =P Det jag undrar är väl egentligen; kommer det ta lång tid att komma tillbaka efter en semester där man verkligen inte bryr sig om vad som är nyttigt och onyttigt och kommer därmed överskrida sitt kaloriintag ganska mycket?

Vad menar du med "komma tillbaka"? Du kommer inte att tappa styrka, kondition eller muskelvolym på den tiden, i synnerhet inte på minst energibalans.

Det faktum att du tränar kommer inte att förhindra överskottsenergi att lagras. På två veckor kan inte några dramatiska mängder kroppsfett ackumuleras, om du inte äter något alldeles kopiöst.

jwzrd
2007-03-30, 15:09
Tålig mot vad? Ingenting särskillt hinner hända på två veckor om du inte vräker i dig kopiösa mängder mat och snask.

NisseEriksson
2007-03-30, 15:15
Njut av din semester till fullo och oroa dig inte för kalorierna.
Ett gammalt ordspråk "Kalorier räknas inte på semestern"

L-Sami
2007-03-30, 16:14
Om du äter stora mängder mat och ligger på kaloriöverskott så kan du räkna med att du går upp i vikt. Det som avgör hur mycket fett och vikt du kommer lägga på dig är hur stor överskott du kommer att ha under din semester. Ha någorlunda kontroll över vad du stoppar i dig så slipper du vara orolig.

Dnepr
2007-03-30, 16:18
Ha någorlunda kontroll över vad du stoppar i dig så slipper du vara orolig.

Varför då? Det är väl bättre man släpper såna tankar när man är på semester. Man solar hur mycket man vill, badar hur mycket man vill och äter hur mycket man vill. Åker man bort så ska man njuta fullt ut. Det är ju bara två veckor det handlar om.

GymTT
2007-03-30, 16:19
Varför då? Det är väl bättre man släpper såna tankar när man är på semester. Man solar hur mycket man vill, badar hur mycket man vill och äter hur mycket man vill. Åker man bort så ska man njuta fullt ut. Det är ju bara två veckor det handlar om.

Tycker svaret av Sami var bra, trådstartaren verkar nojig och ville nog ha det svaret.

Men visst kan man hålla med dig också, förstår.

tigerofsweden
2007-03-30, 16:22
Tycker svaret av Sami var bra, trådstartaren verkar nojig och ville nog ha det svaret.

Men visst kan man hålla med dig också, förstår.

Håller med Dnepr, såna tankar är fan förbjudna på semester *gah!*

Nej lyssna på dem översta i tråden och njut :)

GymTT
2007-03-30, 16:23
Håller med Dnepr, såna tankar är fan förbjudna på semester *gah!*

Nej lyssna på dem översta i tråden och njut :)

*popcorn*

Dnepr
2007-03-30, 16:24
Tycker svaret av Sami var bra, trådstartaren verkar nojig och ville nog ha det svaret.

Men visst kan man hålla med dig också, förstår.

Jag tror inte hon blir mindre nojig när folk säger till henne att hon ska ha koll när hon reser bort i TVÅ veckor. Däremot tror jag hon blir det om man säger att hon kan slappna av - för det kan hon.

Cerberus
2007-03-30, 16:26
håller med, so what om man gainar lite under semestern? Det kan man göra av med senare och semester ska va stressfritt och avslappnat :)

L-Sami
2007-03-30, 17:17
Varför då?

Därför just att inte bli för tjock eller så har man inte kontroll och äter det man vill, risken är förstås att man går upp i vikt lättare.

L-Sami
2007-03-30, 17:23
håller med, so what om man gainar lite under semestern? Det kan man göra av med senare och semester ska va stressfritt och avslappnat :)

Hur stressigt är det egentligen att äta nyttigt och lagom?

Snake
2007-03-30, 17:31
Därför just att inte bli för tjock eller så har man inte kontroll och äter det man vill, risken är förstås att man går upp i vikt lättare.

Men hur "tjock" tror du man hinner bli på 2 veckor? Hon lär knappast käka 2 kilo smör om dagen.


Njuuuuuut av semestern ffs. :cool:

blekfet2
2007-03-30, 17:33
Bara för att man är på semster så behöver man inte slappa till totalt, men det skulle jag då göra,löhöhöhööhöhöhööhööh :D

L-Sami
2007-03-30, 18:14
Men hur "tjock" tror du man hinner bli på 2 veckor? Hon lär knappast käka 2 kilo smör om dagen.

Njuuuuuut av semestern ffs. :cool:

Viktuppgång på 1-2kg är inte omöjligt, jag skulle aldrig klassa det som att vara tjock, men för vissa kanske gör det. U never know.

Dnepr
2007-03-30, 18:26
Hur stressigt är det egentligen att äta nyttigt och lagom?

Inte stressigt alls. Men du är så jävla fel ute nu - du ger fel budskap till en nojig tjej som ska åka på semester. Äter du nyttigt och lagom på dina ätardagar? Vad är två veckor på ett helt år? NADA.

LadyInsane
2007-03-30, 18:53
Hej!
Vill mest kommentera det faktum att man oftast rör på sig mer än vad man tror under semestern. Även om det är en sol och bad semester. Ät och njut. Träningen löser sig när du kommer hem!:)

L-Sami
2007-03-30, 19:45
Inte stressigt alls. Men du är så jävla fel ute nu - du ger fel budskap till en nojig tjej som ska åka på semester. Äter du nyttigt och lagom på dina ätardagar? Vad är två veckor på ett helt år? NADA.

Tycker inte att det är fel budskap det jag ger, eftersom när man äter bra, så mår man bra. Det är så för mig iallafall, skulle aldrig kunna leva på godis, öl och glass en hel semester samtidigt gå upp i vikt, vem kan må bra av det?

Dnepr
2007-03-30, 19:56
Tycker inte att det är fel budskap det jag ger, eftersom när man äter bra, så mår man bra. Det är så för mig iallafall, skulle aldrig kunna leva på godis, öl och glass en hel semester samtidigt gå upp i vikt, vem kan må bra av det?

Du verkar glömma att vi fortfarande pratar om två veckor. Jag kan tänka mig att tillbringa två veckor i fjällen - men jag vill inte ha snö året runt. Hon ska resa iväg en kortis och då ska man släppa dom tankarna som brukar dras med här hemma. Om man äter och njuter så mår man inte dåligt.

Dnepr
2007-03-30, 19:58
Viktuppgång på 1-2kg är inte omöjligt, jag skulle aldrig klassa det som att vara tjock, men för vissa kanske gör det. U never know.

Ja fan vad hemskt att gå upp 1-2 kg. Som man går ner mär man är igång på hemmaplan.

Hur åt du när du bulkade?

L-Sami
2007-03-30, 21:40
Ja fan vad hemskt att gå upp 1-2 kg. Som man går ner mär man är igång på hemmaplan.

Hur åt du när du bulkade?

Som sagt jag klassar inte +1-2kg under på två veckors semester som något farligt, men någon annan person kanske gör det. Kanske just trådskaparen, vem vet.

Dnepr
2007-03-30, 21:41
Som sagt jag klassar inte +1-2kg under på två veckors semester som något farligt, men någon annan person kanske gör det. Kanske just trådskaparen, vem vet.

Den personen behöver ju lugnas ned. För det är inte farligt.

L-Sami
2007-03-30, 21:42
Du verkar glömma att vi fortfarande pratar om två veckor. Jag kan tänka mig att tillbringa två veckor i fjällen - men jag vill inte ha snö året runt. Hon ska resa iväg en kortis och då ska man släppa dom tankarna som brukar dras med här hemma. Om man äter och njuter så mår man inte dåligt.

Tänk om man trivs med att äta sunt.

Dnepr
2007-03-30, 21:49
Tänk om man trivs med att äta sunt.

Tänk om man trivs med att äta mycket och hur man vill men känner obefogad oro över nåt? Du bulkade i flera månader och lite bulk är bara bra ibland, men här ska en tjej tänka på vad hon äter på sin semester i två veckor. Var är logiken?

L-Sami
2007-03-30, 22:35
Tänk om man trivs med att äta mycket och hur man vill men känner obefogad oro över nåt? Du bulkade i flera månader och lite bulk är bara bra ibland, men här ska en tjej tänka på vad hon äter på sin semester i två veckor. Var är logiken?

Hon får göra som hon vill, jag har gett mina råd och delat med mig av mina åsikter. Det är upp till henne nu göra det som passar henne bäst. Njuta och inte bry sig vad man äter, eller ha någorlunda koll på vad man äter utan att behöva oroa sig att lägga på sig vikt, men inte utesluta att man kan äta gott trots att man har lite koll. Finns två alternativ, och ser inte fel i något av dem, eftersom hennes semester är bara i två veckor.

krilleh
2007-03-30, 22:42
Tänk om man trivs med att äta mycket och hur man vill men känner obefogad oro över nåt? Du bulkade i flera månader och lite bulk är bara bra ibland, men här ska en tjej tänka på vad hon äter på sin semester i två veckor. Var är logiken?

Men vart är själva stressen med att välja hyffsat nyttig mat på restaurangen? Måste man vräka i sig pizza, pommes osv osv bara för man reser bort?

Dnepr
2007-03-30, 23:00
Men vart är själva stressen med att välja hyffsat nyttig mat på restaurangen? Måste man vräka i sig pizza, pommes osv osv bara för man reser bort?

Poängen är att göra det man vill - utan att tänka på ifall det är bra eller ej. Man är ju faktiskt på semester.
Vill man äta sallad och dricka juice en dag - så ska man göra det. Vill man ligga på hotellrummet och äta pizza flera dagar i rad - så ska man göra det. Då ska man inte tänka - nä jag går nog ut och beställer en tonfisksallad för det skulle tydligen vara smart enligt dom på kollo. Man ska njuta - inte fundera på vad som är bra och få dåligt samvete för att man syndat.

Max
2007-03-31, 11:15
Jag var på semester nyss, 3 veckor i tropiskt klimat. Åt mig mätt, åt gott, drack vin, mycket tropiska frukter osv. Mer kolhydrater och fett än vanligtvis och tränade ingenting. Vågen visade -2 kg när jag kom hem. Jag blev förtvivlad eftersom jag redan är väldigt underviktig :(
Som sagt, semestrar är nog ganska aktiva vanligtvis, mina i varje fall. Mycket skall upplevas.