handdator

Visa fullständig version : Glykogenanvändning


LisaB
2007-03-30, 15:02
Jag undrar om kroppen kan hämta lagrad glykogen från andra muskler än de som använd vid arbete? ex) om jag är ute och springer, använder sig kroppen då av glykogen ifrån armar tex?

Dnepr
2007-03-30, 15:03
Jag undrar om kroppen kan hämta lagrad glykogen från andra muskler än de som använd vid arbete? ex) om jag är ute och springer, använder sig kroppen då av glykogen ifrån armar tex?

Alla har rätt att fråga vad dom vill, men - på vilket sätt kommer svaret att påverka dig?

Sniggel
2007-03-30, 15:06
Måste man alltid ifrågasätta varför man undrar saker? Man kanske bara är nyfiken eller fysiologinörd? :)

LisaB
2007-03-30, 15:08
Måste man alltid ifrågasätta varför man undrar saker? Man kanske bara är nyfiken eller fysiologinörd? :)


Precis, - jag vill veta! och den som inte frågar får ingenting veta;)

William
2007-03-30, 17:23
Jag undrar om kroppen kan hämta lagrad glykogen från andra muskler än de som använd vid arbete? ex) om jag är ute och springer, använder sig kroppen då av glykogen ifrån armar tex?

Muskelglykogen används på plats i muskeln och kan inte avges till blodet för transport till andra muskler för användning där.

LisaB
2007-03-30, 17:41
Muskelglykogen används på plats i muskeln och kan inte avges till blodet för transport till andra muskler för användning där.

tack!

Doktorn
2007-03-30, 17:43
Muskelglykogen används på plats i muskeln och kan inte avges till blodet för transport till andra muskler för användning där.

Jo rent principiellt kan glykogen från muskler inte användas på annat sätt. Men genom att det blir nedbrutet till laktat som så lämnar musklern och i levern ombildas till glukos kan man faktiskt säga att glykogen i muskler kan bidra till glukoneogenes och därmed som bränsle till andra muskler. Men det är ingen större energikälla och rätt så ointressant. Så det var mest ett sidospår ;-)

Och i Lisas scenario spelar det ingen roll...

William
2007-03-30, 17:46
Jo rent principiellt kan glykogen från muskler inte användas på annat sätt. Men genom att det blir nedbrutet till laktat som så lämnar musklern och i levern ombildas till glukos kan man faktiskt säga att glykogen i muskler kan bidra till glukoneogenes och därmed som bränsle till andra muskler. Men det är ingen större energikälla och rätt så ointressant. Så det var mest ett sidospår ;-)

Och i Lisas scenario spelar det ingen roll...

Tyckte oxå att det var ett sidospår :D

Englund
2007-03-30, 18:12
Alla har rätt att fråga vad dom vill, men - på vilket sätt kommer svaret att påverka dig?

Alla har rätt att fråga vad dom vill, men - på vilket sätt kommer svaret på din fråga att påverka dig?

Sverker
2007-03-30, 19:12
Hon vill säkert ha rejäla glykogenförråd när hon springer. Nackdelen är ju att mängden glykogen i musklerna BARA är 5 - 15 gram per kg. Finns ju risk att man går i väggen efter några mil.


Här finns annars leverglykogenet;) King Grub har ju något abstrakt som berättar att leverglykogen blir till muskelenergi vid konditionsträning.


Underskatta aldrig levern:D