handdator

Visa fullständig version : Tre ekonomifrågor i ett inlägg, det går..


Fagen
2007-03-30, 12:38
..ju faktiskt inte.

1. Kan det i praktiken fungera med en 100%-ig handelsbalans mellan alla världens länder? Är det eftersträvansvärt?

2. Var kan man hitta statistik över boräntor i Sverige för de senaste, säg, 50 åren?

Speedy
2007-03-30, 12:40
2. borde inte riksbanken ha det?

Yes
2007-03-30, 12:56
1. Det tvivlar jag på. Var dock ett tag sedan jag satte mig in i det så... Om inte annat borde väl Hong Kong vara ett bra exempel på ett land som klarat sig fantastiskt bra på mycket export.

skaparn
2007-03-30, 14:26
..ju faktiskt inte.

1. Kan det i praktiken fungera med en 100%-ig handelsbalans mellan alla världens länder? Är det eftersträvansvärt?

2. Var kan man hitta statistik över boräntor i Sverige för de senaste, säg, 50 åren?

1. Borde vara möjligt om man ser det över en längre tidperiod

2. Bra fråga. Det borde ju finnas uträknat ett genomsnitt, och på internet finns allt som finns, så det borde alltså finnas.

kharon
2007-03-30, 14:41
..ju faktiskt inte.

1. Kan det i praktiken fungera med en 100%-ig handelsbalans mellan alla världens länder? Är det eftersträvansvärt?

2. Var kan man hitta statistik över boräntor i Sverige för de senaste, säg, 50 åren?

1. Jag blir alldeles vimmelkantig då jag funderar på detta. Jag tror det är en ren och skär omöjlighet och ingenting som någon strävar efter.

2. Bibliotekets mikrofilmer? :D

skaparn
2007-03-30, 14:42
Lägger till på ettan. Det är nog inte möjligt om man med möjligt menar att det ska ske på naturlig väg genom en fri marknad, och är därför inte eftersträvansvärt eftersom det skulle kräva insatser specialinriktade mot att uppnå denna jämvikt. Sådana statliga inblandningar kommer leda till stora effektivitetsförsluster eftersom det är nödvändigt att tillåta intertemporal budgetrestriktion*, så att man maximerar vinsten på längre sikt.

*Det var väldigt viktigt för mig att få använda dessa ord. Det tillhör mina favorituttryck.

pragmatist
2007-03-30, 15:25
Det är inte eftersträvansvärt att alla länder befinner sig i handelsbalans med varandra, nej. Anledningen är att länder har olika utvecklingsnivå och deras ekonomier växer i olika takt. Ett fattigt land kan t.ex. behöva importera viktig teknologi för lånade pengar (= underskott i handelsbalansen) för att på så sätt få fart på den ekonomiska utvecklingen, och det skulle vara mycket hämmande för dem om de inte kunde göra så. På motsvarande sätt kan ett rikt land med stora exportinkomster välja att spara vinsterna utomlands (= överskott i handelsbalansen) där det ger bättre avkastning.

En bra parallell vore att fråga sig om det var önskvärt att företag och hushåll aldrig skuldsatte sig. Troligen skulle det ha en väldigt negativ effekt på den ekonomiska utvecklingen om alla måste "gå jämnt upp" hela tiden.