handdator

Visa fullständig version : Jägarvila - Hur lägne?


edvin
2007-03-30, 11:13
Nåå hur länge härdar du ut?


Ja jag vet, ytterligare en kükmätartävling. Men det vore ju kul att få lite statistik.

Precis kört med båda klubborna i backen. Lyckades härda 3 min. Men jag tror det finns mer att ge. Behöver lite motivation... :)


Googlade runt lite och hittade att 102 sek för man 60 sek för kvinnor är ett resultat man slipper skämmas över. Men det var med bara ett ben åt gången. Har inte testat detta än.

Mental
2007-03-30, 11:32
Och för alla som inte gjort lumpen och suttit jägarvila under logementsvisitation så kanske du kan dra en kort förklaring ;)

Speedy
2007-03-30, 11:33
man får ju hemska minnen när man hör detta ord!..

har faktiskt inte testat det på länge men när det begav sig i det gröna livet satt man ju rätt länge hehe högst ofrivilligt dock...var väl rädslan som gjorde att man härdade ut :)

MasterChief
2007-03-30, 11:41
http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-36,GGLG:sv&q=j%C3%A4garvila&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi



Hmmm...Jägarvila=Arne Persson?

Droog
2007-03-30, 11:59
http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-36,GGLG:sv&q=j%C3%A4garvila&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi

Hmmm...Jägarvila=Arne Persson?

Arne for President! :hbang:

Snafu
2007-03-30, 12:10
Jag tror fan inte jag pallar mer än en minut nuförtiden, nästan så jag måste prova senare. Ser kanske lite roligt ut att göra det på kontoret.

Handcuff
2007-03-30, 12:11
http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-36,GGLG:sv&q=j%C3%A4garvila&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi



Hmmm...Jägarvila=Arne Persson?

:laugh:

MojjMojj
2007-03-30, 12:13
Arne ftw.............. lr ngt ^^

Jägarvila är ngt jag fan inte kommer göra igen, självmant. =)

Baan
2007-03-30, 12:15
Runt minuten kanske nu, vet inte hur länge när man fick göra det ofta (till skillnad från aldrig numera). Känns dock förbanat meningslöst med jägarvila.

Mental
2007-03-30, 12:18
Runt minuten kanske nu, vet inte hur länge när man fick göra det ofta (till skillnad från aldrig numera). Känns dock förbanat meningslöst med jägarvila.

Ganska bra att tåla statisk belastning, ibland hamnar man i riktigt underliga ställningar när man skall anpassa skydd och verkanseld. inte alltid man hinner välja tid och plats.

Baan
2007-03-30, 12:22
Ganska bra att tåla statisk belastning, ibland hamnar man i riktigt underliga ställningar när man skall anpassa skydd och verkanseld. inte alltid man hinner välja tid och plats.

Ja det är sant sant, händer ju ofta när jag är på väg till skolan eller till hemmet.

Mer seriöst så borde man öva det du nämner istället för att leka jägarvila. Tror det har mer effekt. Iofs billigare med jägarvila.

hahavaffan
2007-03-30, 12:22
http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-36,GGLG:sv&q=j%C3%A4garvila&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi



Hmmm...Jägarvila=Arne Persson?Hahaha fan vad ball :D

Kwon
2007-03-30, 12:23
Jägarvila i all ära.

Hur lång tid orkar ni köra Horsestance? :)

http://www.beijingwushuteam.com/BeiJing/2000winter/BJ/BJtaiji.jpg
http://www.white-lotus.com/Images/Horse%20Stance%20-%20three%20quarters.jpg
http://www.yees-hungga.com/img/hungga/sifumatt_horsestance.gif

Baan
2007-03-30, 12:24
Horsestance är bra för vad? När man vill tippa lätt bakåt?

daja
2007-03-30, 12:25
Ganska bra att tåla statisk belastning, ibland hamnar man i riktigt underliga ställningar när man skall anpassa skydd och verkanseld. inte alltid man hinner välja tid och plats.

Ett tips är att göra som jag, brukar ha med mig en sån där campingstol som man bara fäller ut när det vankas eldöverfall eller kafferast.

Diggler
2007-03-30, 12:27
Jag har svårt att se att jag skulle orka en minut.

Mental
2007-03-30, 12:38
Ja det är sant sant, händer ju ofta när jag är på väg till skolan eller till hemmet.

Mer seriöst så borde man öva det du nämner istället för att leka jägarvila. Tror det har mer effekt. Iofs billigare med jägarvila.

Nej, utanför lumpen/militären är det en tämligen onödig övning. Men som med brak och andra trevliga övningar så är det bra att ge soldaten en högre grundfysik innan den rena stridsträningen, annars skaffar man sig lätt dåliga ovanor pga bristande fysik som är svåra att träna bort senare.

Dessutom är skaderisken mycket högre om man går rakt ut med all utrustning och börjar öva innan grundstyrka och uthållighet finns på plats.

JJ
2007-03-30, 12:39
Jag satt i över 3 minuter när jag var tonåring och lite småfull, sen hade jag ont i knäna i några år. Kul lek.

JJ
2007-03-30, 12:40
Horsestance är bra för vad? När man vill tippa lätt bakåt?

När man skall skita på hål-i-golvet toaletter.

Kwon
2007-03-30, 12:42
När man skall skita på hål-i-golvet toaletter.

;)

Timme
2007-03-30, 12:58
vore schyst om någon kunde förklara vad jägarvila är för något :)

Baan
2007-03-30, 13:00
Nej, utanför lumpen/militären är det en tämligen onödig övning. Men som med brak och andra trevliga övningar så är det bra att ge soldaten en högre grundfysik innan den rena stridsträningen, annars skaffar man sig lätt dåliga ovanor pga bristande fysik som är svåra att träna bort senare.

Dessutom är skaderisken mycket högre om man går rakt ut med all utrustning och börjar öva innan grundstyrka och uthållighet finns på plats.

Jägarvila ger nog inte så mkt för att springa runt i skog och brak tror jag inte så mkt på. Det känns lite som att gå och stryekträna och förvänta sig att det ska ge stora fördelar i tennis, det kan jag garantera att det inte gör :) Tycker inte brak är dumt i sig just som du säger som billig träning i lumpen, men strid måste man öva på rätt sätt, inte genom armhävningar och liknande.

z_bumbi
2007-03-30, 13:09
Nej, utanför lumpen/militären är det en tämligen onödig övning. Men som med brak och andra trevliga övningar så är det bra att ge soldaten en högre grundfysik innan den rena stridsträningen, annars skaffar man sig lätt dåliga ovanor pga bristande fysik som är svåra att träna bort senare.

Dessutom är skaderisken mycket högre om man går rakt ut med all utrustning och börjar öva innan grundstyrka och uthållighet finns på plats.

Statisk träning ger effekt i några få grader runt den led som belastas och det skulle vara mycket bättre att lägga ner samma tid på att köra knäböj med upphop om någon nu verkligen har fått för sig att det är en bra övning för att träna folk.

Sen är det väl förhoppningsvis inget befäl som är så korkat att han/hon hänger på en bevärning all utrustning på en gång utan man gör väl som i alla andra vettiga verksamheter och hänger på lite i taget.

Baan
2007-03-30, 13:10
Statisk träning ger effekt i några få grader runt den led som belastas och det skulle vara mycket bättre att lägga ner samma tid på att köra knäböj med upphop om någon nu verkligen har fått för sig att det är en bra övning för att träna folk.

Sen är det väl förhoppningsvis inget befäl som är så korkat att han/hon hänger på en bevärning all utrustning på en gång utan man gör väl som i alla andra vettiga verksamheter och hänger på lite i taget.

Precis. Sen för medelskyttesoldaten är det inte så sjukt många kgn att bära upp. Visst är det tungt men jag vet inte någon som fick några men eller skador pga utrustningen och då gjorde jag lumpen med mkt otränat folk.

Frantic
2007-03-30, 13:15
vore schyst om någon kunde förklara vad jägarvila är för något :)

Sitta lutad mot en vägg med benen böjda i 90 grader. Jag tror att världsrekordet ligger på runt 9 timmar

David86
2007-03-30, 13:44
Roliga var ju att hälften satt med ca. 50 graders lutning och tyckte folk klagade för mycket under braken...

Mental
2007-03-30, 14:15
Statisk träning ger effekt i några få grader runt den led som belastas och det skulle vara mycket bättre att lägga ner samma tid på att köra knäböj med upphop om någon nu verkligen har fått för sig att det är en bra övning för att träna folk.

Sen är det väl förhoppningsvis inget befäl som är så korkat att han/hon hänger på en bevärning all utrustning på en gång utan man gör väl som i alla andra vettiga verksamheter och hänger på lite i taget.

Tyvärr så hänger man på lite för mycket lite för fort på vissa håll, har man bara 12 veckor GSU så är det brottom brottom, självklart tränas strid bäst i form av strid, men brak är ett bra kompliment för att öka styrka och uthållighet hos soldaten.

joonah
2007-03-30, 14:21
Sitta lutad mot en vägg med benen böjda i 90 grader. Jag tror att världsrekordet ligger på runt 9 timmar


Det måste vara Chuck Norris som har det

Windstalker
2007-03-30, 14:23
Jag satt 14 minuter (dock mot en vägg) när jag var yngre och spelade tennis 6 dagar i veckan. Nu sitter jag nog inte alls lika länge.
En kompis som jag spelade tennis med satt i 19 minuter samtidigt som jag satt 14. Vi var runt 12-13 år då

/Wind

Dumleman
2007-03-30, 14:31
Det känns som en riktig knädödare men jag har inte kunskapen att utröna om så verkligen är fallet. Jag skulle ivf. inte försöka mig på ett sitta-längst-i-jägarvila-försök.

Sniggel
2007-03-30, 14:41
Jägarvila i all ära.

Hur lång tid orkar ni köra Horsestance? :)

http://www.beijingwushuteam.com/BeiJing/2000winter/BJ/BJtaiji.jpg
http://www.white-lotus.com/Images/Horse%20Stance%20-%20three%20quarters.jpg
http://www.yees-hungga.com/img/hungga/sifumatt_horsestance.gif

Ma-bu :)

viktore
2007-03-30, 15:52
7-8 min när jag var simmare.

edvin
2007-03-30, 17:20
Ruggit negativ ton det var här då. Var inte meningen att riva upp gamla känslor hos folk. ;) Verkar inte vara en så uppskattad övning ute i stugorna. Jag tyckte det var mer en rolig grej och jämföra sig lite...

Btw, kan ingen mod. ändra stavningen på trådens topic. Blev ju fel på "länge", hade lite bråttom sist...

hobbitar
2007-03-30, 18:05
Haha när jag gjorde lumpen satte jag mig alltid på ett diskret element när inte kaptenen tittade.

LAR
2007-03-30, 18:06
vi stod bara på pannan på adyk. jag var skitdålig på det.

Baan
2007-03-30, 18:08
Ruggit negativ ton det var här då. Var inte meningen att riva upp gamla känslor hos folk. ;) Verkar inte vara en så uppskattad övning ute i stugorna. Jag tyckte det var mer en rolig grej och jämföra sig lite...

Btw, kan ingen mod. ändra stavningen på trådens topic. Blev ju fel på "länge", hade lite bråttom sist...

Brak och sånt skit släpper man ganska fort om man har lite gymerfarenhet. Det är kul göra div statiska övningar och sånt skit under lumpen och någon månad efter, men sen tröttnar man och inser att dom är ganska meningslösa jämfört med mkt annat kul man kan göra om man har tillgång till vikter etc.

Nithian
2007-03-30, 18:16
Jägarvila = sittande stolen utan ryggstöd? sitta i luften alltså?

Baan
2007-03-30, 18:18
Jägarvila = sittande stolen utan ryggstöd? sitta i luften alltså?

Du lutar dig mot väggen rakryggad, böjer på benen tills knävecket är runt 90 grader, dvs ungefär som du sitter på en rak stol. Så sitter du där så länge du klarar av. Hardcorevarianten är såklart utan vägg.

Kwon
2007-03-30, 18:21
Ma-bu :)

Se, du kan ju snigeln! :thumbup:

Mycket jobbigare än Jägarvila imho

Cilia
2007-03-30, 19:19
hittade att 102 sek för man 60 sek för kvinnor är ett resultat man slipper skämmas över. Men det var med bara ett ben åt gången. Har inte testat detta än.
Jag klarar utan problem 2 min.
tycker det var mesigt att tjejer bara ska klara 60 sek

MasterChief
2007-03-30, 20:00
Jag klarar utan problem 2 min.
tycker det var mesigt att tjejer bara ska klara 60 sek

2 minuter med ett ben?

Cilia
2007-03-30, 20:04
2 minuter med ett ben?

nej två ben, jag läste det som om han körde med 2 ben

Kwon
2007-03-30, 20:06
Låter som en barnlek för Sillen (2 mins utan problem)

Gissar att hon har ganska stabila/kraftiga lår

Knäcker ju många andra tjejer och killar.

Nithian
2007-03-31, 01:36
2 minuter med ett ben?

Jägarvila = 1 ben bara? *gah!*

Jax
2007-03-31, 06:58
vi stod bara på pannan på adyk. jag var skitdålig på det.
Romerska bågen heter det va?

Klarade 5 min jägarvila under värnplikten, nu gör jag nog inte ens hälften trots att jag är mer vältränad. Måste över sig på dig för att bli bra. Men jag ska prova någon gång under dagen.

Tiga
2012-06-14, 01:04
Finns här någon som har jägarvila med i sitt benpass?

Tiga
2013-03-19, 21:39
Bump

Sniggel
2013-03-19, 21:48
När jag såg tråden:
"Uj, gammal tråd och jag har skrivit i den, vågar jag titta vad jag skrivit?"
Haha :D
I det här fallet var det dock rätt så harmlöst men ibland kan det vara pinsamt att läsa vad man skrev för ~år sen :p

isato
2013-03-19, 22:20
3 min var godkännt när jag gick i åk 9 för sådär 15 år sedan. Dom flesta klarade det inte. :)

Becky
2013-03-20, 12:03
Vann en tävling i jägarvila för många år sen när jag tränade thaiboxing. Satt i 3.15 min tror jag. Hade garanterat inte klarat det idag.*cry*