handdator

Visa fullständig version : Ominstallera XP frågor


Tigerkotten
2007-03-30, 11:04
Okej just nu använder jag Svensk Windows XP, men det känns som att min dator skulle bli bättre om jag installera om XP. Eftersom det är lite strul saker ibland, som att ett program här på kolo klagade på GDI.EXE


Så jag hade tänkt att installera ett XP på engelska istället, men då är frågan kan jag "reparera" på något sätt. Eller MÅSTE jag formatera hårddisken isåfall? Det skulle kännas rätt drygt om jag måste formatera, eftersom jag även måste ominstallera så många program och saker och ting då.

Nalfaren
2007-03-30, 11:47
Jag hade inte installerat ett Engelskt XP över ett Svenskt XP.
Tror inte ens XP installation tillåter det. Dessutom om du har problem
med speed å sådant så löser sällan en reperation av XP detta.

Formatering är ju självklart det bästa, har du inte två hårddiskar så
kanske du iaf har 2 partitioner så att du kan göra en backup på alla
dina filer. inställningar, bokmärken etc.

Vill du inte formatera så kan du installera en Engelsk XP vid sidan av
den svenska. Då får du en bootmeny som du kan dölja etc. Där du
kan välja svensk xp eller engelsk. Dock får du då ominst. alla program
på den engelska. Dock har du tillgång till dina filer smidigt. Det kan dock
bli lite rörigt även här, då programmapparna heter lite olika så får du dubletter etc. Men xp i sig kommer kännas snabbare.

Jag brukar formatera var 3-4 månad, blir fräscht å fint då ;)

blekfet2
2007-03-30, 11:59
Här får du en länk som hjälp mig några ggr.

http://www.maratonmannen.se/

hio
2007-03-30, 12:44
Om du redan har en svensk installation av XP installerad så finns det inget sätt att "konvertera" den till en engelsk (såvida du inte har en engelsk i grunden och ett svenskt språkpaket på). Hur som helst så måste du installera om dina program om du tänker byta språk till engelska, så då är en ren installation att rekommendera framför en sidoinstallation.

Skjaves
2007-03-30, 13:04
GDI.exe hör till Microsofts verifieringsprogram av äkta mjuk vara har jag för mig.

Piranha
2007-03-30, 14:01
Tyvärr är det den hårda vägen som gäller.

Å andra sidan vill du inte ha gammal skräp liggandes kvar i katalogträden på disken.

Tigerkotten
2007-03-30, 14:23
Mjo verkar lite bökigt och kommer nog bli en formatering :(

Försöker klura vart jag ska lägga allt jag vill ha kvar bara.
Värsta är alla program man har som man kommer behöva fixa igen.


Tack för tipsen alla iaf :]
http://img256.imageshack.us/img256/9369/startmenyqx5.jpg

Ser startmenyn ut iaf :D

Mental
2007-03-30, 14:40
Gratisprogram laddar man ju hem igen och betalprogrammen har man ju kvar orginalskivorna till. Jag har en halv bokhylla hemma med mjukvara :)

Tigerkotten
2007-03-30, 14:51
Just ja nu minns jag om jag formaterar att jag tappar alla mina msn smileys... :(

blekfet2
2007-03-30, 14:51
Gratisprogram laddar man ju hem igen och betalprogrammen har man ju kvar orginalskivorna till. Jag har en halv bokhylla hemma med mjukvara :)

själv så förvarar jag all min mjukvara på internet, tar så mycket plats annars *whistle* :D

Tigerkotten
2007-03-30, 23:16
Säger bara fyfaen vilken tid det har tagit, o jag har inte fixat allt ens.

Jag hade ju tänkt köra ett nytt windows verra, men nä såklart det ska strula me de 2skivorna som var nya. Men blev iaf en formatering nu, men när jag hade gjort det. Så sades de att partionen inte var giltig, så jag koppla ur de andra 2 diskarna. Just nu har datorn inte hittat ena.

Sen var det lite bökigt att få igång internet med, tur att jag hade skivan kvar till ati / nvidia grejset iaf. För fungerade inte utan det.
Frågan är om jag bara kan hitta rätt drivisar till ljudkortet.

yeyeye, får hoppas saker smider bättre denna gång... o att datorn hittar den tredje hdisken :)