handdator

Visa fullständig version : Problem med att "träffa" vissa muskler.


MrBurner
2007-03-30, 11:04
Hej
Jag upplever det som att jag har problem med att "träffa" mina bröstmuskler samt stor del av ryggen.
Anledningen till att jag tror det är för att jag känner för det första ingen pump i rygg eller bröst samt att jag får knappt (nästan obefintlig) träningsvärk där.
Jag ska kanske även nämna att jag jämför med träningsvärken och pump jag får i armarna.
Detta behöver ju inte indikera att de inte blir tränade men jag skulle vilja höra andras synpunkt på det hela.

Tacksam för svar!
Ha en trevlig helg!

Liten Men Fet
2007-03-30, 11:44
Jag får inte heller någon vidare pump i vare sig bröst eller rygg, träningsvärken är inte så övertygande i ryggen men den växer bra ändå. Bröst har jag fått mer träningsvärk i nu när jag vinklat ut armbågarna till 90 grader och tar ner stången högre upp på bröstet.
Tror inte det är så viktigt, dock svårt att säga om du lyfter mer med triceps och axlar än bröst när vi inte vet vad du kör för övningar eller kan se ditt utförande.

Degpekka
2007-03-30, 12:03
kör en koncentrations 20a i bänken eller ställ dig å kör 20reppare i CC'n.. sen kan du komma å säga att du inte får pump :)
Eller koncentrations latsdrag högreppare eller pullups högreps..

MrBurner
2007-03-30, 12:07
Bröst: Bänkpress, sned bänkpress, nedåtlutande bänkpress (denna har jag inte riktigt bra koll på än, funderar på att byta ut den mot hantlar istället för stång).
Rygg: Skivstångsrodd, latsdrag med V-handtag, vanlig latsdrag, kabelrodd och marklyft.

Jag vill ju inte köra högreppare. Det var lite därför jag undrade hurvida jag "missar" musklerna eller om jag helt enkelt inte får lika mycket träningsvärk i dem samt att det är svårare att få pump i rygg och bröst, jag strävar ju inte direkt efter pump men om jag får det i de flesta muskelgrupperna så känns det ju ändå lite fel när man inte får det i alla.

Speedy
2007-03-30, 12:12
har haft problem med bänkpress och dyl. innen men helt plötsligt så började det funka...har betydligt bättre kontakt med vänstra sidan känns det som men det börjar ta sig..ryggen däremot funkar inte för mig, tar bara i med armarna...

Degpekka
2007-03-30, 12:17
Bröst: Bänkpress, sned bänkpress, nedåtlutande bänkpress (denna har jag inte riktigt bra koll på än, funderar på att byta ut den mot hantlar istället för stång).
Rygg: Skivstångsrodd, latsdrag med V-handtag, vanlig latsdrag, kabelrodd och marklyft.

Jag vill ju inte köra högreppare. Det var lite därför jag undrade hurvida jag "missar" musklerna eller om jag helt enkelt inte får lika mycket träningsvärk i dem samt att det är svårare att få pump i rygg och bröst, jag strävar ju inte direkt efter pump men om jag får det i de flesta muskelgrupperna så känns det ju ändå lite fel när man inte får det i alla.

om du inte vill köra högreps så får du väl skita i pump? vill man bli max-stark ska du väl ändå undvika pump.
Men ja, byt norska bänken mot norks hantelpress eller dips, tar mkt skönare.
Varför vill du inte köra högreps förresten? vad ligger du på nu då?

Liten Men Fet
2007-03-30, 12:25
Bröst: Bänkpress, sned bänkpress, nedåtlutande bänkpress (denna har jag inte riktigt bra koll på än, funderar på att byta ut den mot hantlar istället för stång).
Rygg: Skivstångsrodd, latsdrag med V-handtag, vanlig latsdrag, kabelrodd och marklyft.

Jag vill ju inte köra högreppare. Det var lite därför jag undrade hurvida jag "missar" musklerna eller om jag helt enkelt inte får lika mycket träningsvärk i dem samt att det är svårare att få pump i rygg och bröst, jag strävar ju inte direkt efter pump men om jag får det i de flesta muskelgrupperna så känns det ju ändå lite fel när man inte får det i alla.

Om jag var du så skulle jag skippa nedåtlutande bänk för där använder du samma muskler som i plan bänk skillnaden är att du har kortare rörelsebana. Kör mer plan och uppåtlutad istället eller byt ut den mot dips.

Testa och vinkla ut armarna mer i bänkpressen till 90 grader sen kör du 6 set med tunga och strikta 6-8:or, fullt utsträckt långsamt ner och ett lite stopp mot bröstet å absolut inget studs. Sen kör du lutande bänkpress 6 set med 7-8:or, håll lite tätare än vanliga bänken så du får längre rörelse bana, bänken i 30-35 graders lutning och ta ner stången precis under nyckelbenet. Svanka inte.
Får du inte träningsvärk av det så kan du komma tillbaka och i sådana fall kan du prova att supersetta plana bänken och uppåtlutad. :D

major Pectoralis
2007-03-30, 12:50
Det är mer intressant hur man utför övningarna än vilka övningar man kör. Jag vet inte hur din teknik är men jag har sett många tränande försöka träna dessa muskler med en teknik som gör att de möjligen kommer att "träffa" armarna. Bättre hållning (upp med bröstet etc) och att arbeta i rätt ROM är tips många skulle ha stor nytta av.

MrBurner
2007-03-30, 13:10
Jag har ju förr fått bra ökningar och träningsvärk i åtminstone bröst med exakt samma övningar. Men jag funderar på om jag kanske hade bytt ut nedåtlutande mot just hantelpress på den tiden (flera år sedan).

Pump får jag i armarna oavsett om jag kör låg- eller högreps så att undvika det blir nog svårt.
Angående varför jag vill köra lågreps är att jag har fått bra ökningar samt bra med muskler på den metoden för ett par år sedan.
"norsk bänk"? Aldrig hört förr. :)

Liten Men Fet, jag ska testa det du skrev där så får vi se hur det går :)

Sandberg
2007-03-30, 14:06
Jag märkte förut att jag hade hållt armarna fel när jag körde bänkpress. Armbågarna ska ut och vara paralella med skivstången. Detta fick mig att få bra kontakt och riktigt med träningsvärk!

mvda
2007-03-31, 09:48
Tycker det låter som din teknik är bristande. Läste inte igen alla svar med det finns mycket detaljer att tänka på angående utförande som kan göra enorm skillnad.

Till exempel att i pressövningar för bröst tänka på att hela tiden pressa axlarna bakåt samt fram med bröstet för att undvika att axlarna kopplas in.

I roddövningar är det även viktigt att kanske under ett tag gå ner i vikt och fokusera på de 2-3 "delsteg" som många övningar innehåller istället för att bara dra rakt igenom övningen. Ett typiskt exemepl är sittande rodd där du främst involverar latsen i början samt mycket biceps framåt slutet om du bara drar rakt igenom. Om du istället fokuserar på att först räta ut överkroppen, sen dra bak axlarna/fram med bröstet och slutligen dra handtaget mot magen så kommer du få betydligt bättre kontakt med hela mellersta delen av ryggen och samtidigt inte koppla in lika mycket biceps.

Samma princip gäller i latsdrag/chins. Istället för att bara dra ner handtaget, börja med att "sänka" axlarna och försök fokusera på att armbågarna ska ner istället för att du helt enkelt drar ner med armarna.

major Pectoralis
2007-03-31, 10:37
Tycker det låter som din teknik är bristande. Läste inte igen alla svar med det finns mycket detaljer att tänka på angående utförande som kan göra enorm skillnad.

Till exempel att i pressövningar för bröst tänka på att hela tiden pressa axlarna bakåt samt fram med bröstet för att undvika att axlarna kopplas in.

I roddövningar är det även viktigt att kanske under ett tag gå ner i vikt och fokusera på de 2-3 "delsteg" som många övningar innehåller istället för att bara dra rakt igenom övningen. Ett typiskt exemepl är sittande rodd där du främst involverar latsen i början samt mycket biceps framåt slutet om du bara drar rakt igenom. Om du istället fokuserar på att först räta ut överkroppen, sen dra bak axlarna/fram med bröstet och slutligen dra handtaget mot magen så kommer du få betydligt bättre kontakt med hela mellersta delen av ryggen och samtidigt inte koppla in lika mycket biceps.

Samma princip gäller i latsdrag/chins. Istället för att bara dra ner handtaget, börja med att "sänka" axlarna och försök fokusera på att armbågarna ska ner istället för att du helt enkelt drar ner med armarna.

Kör inte lats- och roddövningen i steg. Det blir aldeles för försiktigt/"kissnödigt". Ha ett "flyt" istället. Brösta upp dig och tänk att du möter draget med bröstet så får du ner axlarna automatiskt. Bromsa vikten på tillbakavägen. Rörelsen skall vara kraftfull och bestämd.

Liten Men Fet
2007-03-31, 10:42
Tycker det låter som din teknik är bristande. Läste inte igen alla svar med det finns mycket detaljer att tänka på angående utförande som kan göra enorm skillnad.

Till exempel att i pressövningar för bröst tänka på att hela tiden pressa axlarna bakåt samt fram med bröstet för att undvika att axlarna kopplas in.

I roddövningar är det även viktigt att kanske under ett tag gå ner i vikt och fokusera på de 2-3 "delsteg" som många övningar innehåller istället för att bara dra rakt igenom övningen. Ett typiskt exemepl är sittande rodd där du främst involverar latsen i början samt mycket biceps framåt slutet om du bara drar rakt igenom. Om du istället fokuserar på att först räta ut överkroppen, sen dra bak axlarna/fram med bröstet och slutligen dra handtaget mot magen så kommer du få betydligt bättre kontakt med hela mellersta delen av ryggen och samtidigt inte koppla in lika mycket biceps.

Samma princip gäller i latsdrag/chins. Istället för att bara dra ner handtaget, börja med att "sänka" axlarna och försök fokusera på att armbågarna ska ner istället för att du helt enkelt drar ner med armarna.

Jag är mycket tveksam till att hacka upp dom övningarna i små delsteg man ska tänka på, risken är att det blir ett hackigt utförande med låga vikter. Jag har kört mycket latsdrag och sittande rodd och i latsdrag så gäller det att släppa upp stången så långt det går, så hela kroppen sträcks ut, sen drar jag ner stången och möter med bröst. Tittar uppåt hela tiden. Håller lite bredare än axelbrett och kastar mig inte tillbaka (lite kanske). Det som gör mest för mig är att ha så mycket vikt att man inte bara kan dra med armarna för då måste man använda ryggen ordentligt.
Sittande rodd likaså, släpp fram långt, fram med axlar sen är det bara å dra tills man sitter upprätt skjuta ut bröstet ordentligt och trycka tillbaka axlarna.
Har alltid fungerat bra för mig, ryggen växer men ingen vidare pump.

Rune_Raptor
2007-04-01, 02:45
... Sen kör du lutande bänkpress 6 set med 7-8:or, håll lite tätare än vanliga bänken så du får längre rörelse bana, bänken i 30-35 graders lutning och ta ner stången precis under nyckelbenet. Svanka inte.
...

Varför skulle han inte svanka? Tar det mer på bröstet om man inte svankar? Eller hur menar du? Om jag inte skulle svanka i bänken skulle det då ta mer på bröst och mindre på ?

polaren
2007-04-01, 03:56
Varför skulle han inte svanka? Tar det mer på bröstet om man inte svankar? Eller hur menar du? Om jag inte skulle svanka i bänken skulle det då ta mer på bröst och mindre på ?

Om man svankar, eller bröstar upp sig så tappar man ju lite av vinkeln man är ute efter i lutande bänk!

Rune_Raptor
2007-04-01, 06:28
Ok, jag bröstar alltid upp mig, svankar en aning och trycker in skulderbladen bakom mig så att säga. Då tar den alltså sämre? Men d gör jag i plan bänk, hantelpress och lutande? Gör jag fel ? Tar det bättre om jag slopar att svanka?

mvda
2007-04-01, 09:39
Liten men fet
major Pectoralis:

Tyckte också i början att det blev lite hackigt och naturligtvis fick vikterna sänkas en del. Men jag får något fruktansvärt mycket mer kontakt med ryggen, speciellt i mittenpartiet, vilket nu kopplas in istället för att jag drar med biceps.

Men det är väl olika för alla. Om jag nu får mer ut av övningarna och dessutom kör säkrare/striktare så ser jag ingen anledning (för mig i alla fall) att byta utförande.

Kan nog också vara så att allteftersom man blir säkrare på tekniken så flyter dessa steg ihop och det blir i stort sett som ett "drag". Och då är vi ju inne på samma linje i så fall.

Enda problemet jag ser med rodden just nu är att jag orkar mycket mer i första fasen då latsen kopplas in än vad jag gör i slutet då övriga ryggen kopplas in.

Karl_alfred
2007-04-01, 09:52
Vila mindre mellan seten och kör fler reps.

major Pectoralis
2007-04-01, 11:23
Liten men fet
major Pectoralis:

Tyckte också i början att det blev lite hackigt och naturligtvis fick vikterna sänkas en del. Men jag får något fruktansvärt mycket mer kontakt med ryggen, speciellt i mittenpartiet, vilket nu kopplas in istället för att jag drar med biceps.

Men det är väl olika för alla. Om jag nu får mer ut av övningarna och dessutom kör säkrare/striktare så ser jag ingen anledning (för mig i alla fall) att byta utförande.

Kan nog också vara så att allteftersom man blir säkrare på tekniken så flyter dessa steg ihop och det blir i stort sett som ett "drag". Och då är vi ju inne på samma linje i så fall.

Enda problemet jag ser med rodden just nu är att jag orkar mycket mer i första fasen då latsen kopplas in än vad jag gör i slutet då övriga ryggen kopplas in.

Det är varken säkrare eller striktare att köra stegvis. Med tyngre vikter får man kontakt med mer muskelmassa. Med mindre vikt och försiktig/"kissnödig" teknik får man kontakt med mindre muskelmassa, vilket gör att känslan blir mer "specifik" (därav en känsla av "kontakt").
Vissa saker kan vara olika från person till person. Det mesta är det inte.

Jorgen
2007-04-01, 11:29
Det är varken säkrare eller striktare att köra stegvis. Med tyngre vikter får man kontakt med mer muskelmassa. Med mindre vikt och försiktig/"kissnödig" teknik får man kontakt med mindre muskelmassa, vilket gör att känslan blir mer "specifik" (därav en känsla av "kontakt").
Vissa saker kan vara olika från person till person. Det mesta är det inte.

Jag kan bara hålla med.

En övning som sittande rodd bör inte delas upp utan skall genomföras som en enda rörelse.

Stab
2007-04-01, 14:29
Bröst: Bänkpress, sned bänkpress, nedåtlutande bänkpress (denna har jag inte riktigt bra koll på än, funderar på att byta ut den mot hantlar istället för stång).
Rygg: Skivstångsrodd, latsdrag med V-handtag, vanlig latsdrag, kabelrodd och marklyft.

Jag vill ju inte köra högreppare. Det var lite därför jag undrade hurvida jag "missar" musklerna eller om jag helt enkelt inte får lika mycket träningsvärk i dem samt att det är svårare att få pump i rygg och bröst, jag strävar ju inte direkt efter pump men om jag får det i de flesta muskelgrupperna så känns det ju ändå lite fel när man inte får det i alla.

Det är av erfarenhet man får bra muskelkontroll/kontakt och det är inget man kan lära ut.. Men tips är ju att köra 10-15 rep iaf om du e nybörjare, helt klart lättare att få kontakt med muskeln man ska köra tror jag nog.

exenom
2007-04-01, 15:21
Jag har likadant med bröst, jag har jävligt svårt att få bra kontakt med bröst i bänkpress övingar.
Jag ska satsa lite mer på teknik några veckor med mindre vikt.

Ryggen däremot är nog den lättaste muskelgruppen att få kontakt och pump i förmig.

mvda
2007-04-01, 17:24
Det är varken säkrare eller striktare att köra stegvis. Med tyngre vikter får man kontakt med mer muskelmassa. Med mindre vikt och försiktig/"kissnödig" teknik får man kontakt med mindre muskelmassa, vilket gör att känslan blir mer "specifik" (därav en känsla av "kontakt").
Vissa saker kan vara olika från person till person. Det mesta är det inte.

För det första måste det väl ändå anses som striktare om en kille kör sittande rodd lugnt och sansat med 50 kg och delar upp övningen i steg jämfört med en som drar 150 kg och kör allt i ett. Dessutom anser jag också att det blir ett säkrare utförande, speciellt för sådana som är osäkra på utförandet. Men det är väl en definitionsfråga antar jag. Själv tycker jag det kan vara lite lurigt med alternativ 2 eftersom man då lätt lassar på för mycket vikt och på så sätt kan tekniken bli bristande.

Angående muskelengagemang, vadå får kontakt med mer muskelmassa ju mer vikter man tar? Förstår inte riktigt vad du menar där. För övrigt handlade det ju inte om mängden muskelmassa att få kontakt med utan att få kontakt med "rätt" muskelmassa, alltså att undvika för mycket engagemang av biceps utan istället mer av mittenpartiet rygg.

Tror själv att jag är ett typiskt exempel. Körde under en längre tid med relativt tunga vikter och drog allt i ett, först senaste 0,5-1 år som jag gått över till att köra i steg. Resultatet har blivit riktigt välutvecklade biceps i relation till annat och en något bristande rygg förutom latsen. Visst är det massor med andra faktorer involverade men ändå intressant.

Men förstå mig inte fel, har lyssnat mycket på det du sagt här på forumet och tagit till mig mycket så jag försöker inte dissa din kunskap precis, är väl bara så att ibland finns det olika teorier/uppfattningar om övningsutförande :)

Liten Men Fet
2007-04-01, 18:24
För det första måste det väl ändå anses som striktare om en kille kör sittande rodd lugnt och sansat med 50 kg och delar upp övningen i steg jämfört med en som drar 150 kg och kör allt i ett. Dessutom anser jag också att det blir ett säkrare utförande, speciellt för sådana som är osäkra på utförandet. Men det är väl en definitionsfråga antar jag. Själv tycker jag det kan vara lite lurigt med alternativ 2 eftersom man då lätt lassar på för mycket vikt och på så sätt kan tekniken bli bristande.

Angående muskelengagemang, vadå får kontakt med mer muskelmassa ju mer vikter man tar? Förstår inte riktigt vad du menar där. För övrigt handlade det ju inte om mängden muskelmassa att få kontakt med utan att få kontakt med "rätt" muskelmassa, alltså att undvika för mycket engagemang av biceps utan istället mer av mittenpartiet rygg.

Tror själv att jag är ett typiskt exempel. Körde under en längre tid med relativt tunga vikter och drog allt i ett, först senaste 0,5-1 år som jag gått över till att köra i steg. Resultatet har blivit riktigt välutvecklade biceps i relation till annat och en något bristande rygg förutom latsen. Visst är det massor med andra faktorer involverade men ändå intressant.

Men förstå mig inte fel, har lyssnat mycket på det du sagt här på forumet och tagit till mig mycket så jag försöker inte dissa din kunskap precis, är väl bara så att ibland finns det olika teorier/uppfattningar om övningsutförande :)

Jag sätter allt jag har och äger på att killen som kör tungt blir både större och starkare, speciellt i sittande rodd där man knappast kan dra några tunga vikter med bara armarna utan verkligen måste använda hela ryggen. Självklart ska man inte ha så tungt att tekniken blir ordentligt lidande men att sitta och leta kontakt tycker jag är otroligt överskattat.

major Pectoralis
2007-04-01, 20:21
Bra/säker teknik handlar om:
1) bra ergonomi (hållning etc)
2) rätt placerad tyngdpunkt
3) fullt ROM (för den arbetande muskeln)
4) Anpassat tempo efter syftet
5) central stabilitet (man skall inte svikta)

Tillika är det viktigt att man rör sig på ett "naturligt"/funktionellt sett. Detta är en av de stora fördelen man får av att träna med fria vikter.

MrBurner
2007-04-03, 13:41
Tänkte höra med er om man ska eller inte ska "kuta" med ryggen (har jag väl för mig att det heter, när ryggen är böjd menar jag) när man kör sittande kabelrodd?
Jag har nämligen väldigt svårt att inte böja den och jag har en känsla av att jag gör fel där :)

Liten Men Fet
2007-04-03, 14:50
Tänkte höra med er om man ska eller inte ska "kuta" med ryggen (har jag väl för mig att det heter, när ryggen är böjd menar jag) när man kör sittande kabelrodd?
Jag har nämligen väldigt svårt att inte böja den och jag har en känsla av att jag gör fel där :)

Jag går fram långt vilket gör att jag kutar ryggen lite men det anser inte jag är något problem, belastingen kommer ju från ett helt annat håll än i tex marklyft där man verkligen inte bör kuta ryggen.

major Pectoralis
2007-04-03, 16:09
Tänkte höra med er om man ska eller inte ska "kuta" med ryggen (har jag väl för mig att det heter, när ryggen är böjd menar jag) när man kör sittande kabelrodd?
Jag har nämligen väldigt svårt att inte böja den och jag har en känsla av att jag gör fel där :)

Kanske hittar du dina svar här:
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

Obsevera speciellt texten Dangerous Exercise Essay. Hursomhelst skulle jag rekommendera dig att hålla ryggen rak från höftleden på tyngre vikter. Rörligheten för detta kan tränas upp.

MrBurner
2007-04-03, 19:39
Bänkpressen kändes ju lite bättre idag när jag körde, nu återstår det att se om jag får träningsvärk imorgon :)

Jag kör i princip exakt så som det visas i övningsexemplet förutom att jag böjer ryggen mer i "starten".
Jag tror att detta beror på maskinens utformning och min längd, ska jag t ex. köra så långt bak som det visas på bilden så ligger vikterna i toppen på maskinen och kan inte röra sig längre.