handdator

Visa fullständig version : Operation


roge
2007-03-30, 10:15
Ska operera mig på måndag och jag kommer att bli nedsövd..
Har fått reda på att man inte ens får dricka efter kl 22 dagen före*gah!*

i vanliga fall hade man väl inte brytt sig särskilt mycket om en sån sak, men grejen är den att jag håller på att deffa... Vill ju inte att kroppen ska ställa in sig på svält...
Ska man äta för kung och fosterland dagen innan eller köra på som vanligt??

isato
2007-03-30, 10:16
Den kommer nog inte ställa in sig på svällt.
Fasta på en dag du!

Lindstein
2007-03-30, 11:49
Jag skulle nog personligen äta ganska bra och nyttigt dagen innan en operation....
När du är nedsövd hålls kroppen vid liv av en respirator, att ligga på "underläge" redan innan en operation är ju i alla fall inget som låter speciellt smart... men det är bara vad jag tycker *whistle*

Mental
2007-03-30, 12:06
Jag skulle personligen ta det lite lugnt med käket innan, nu vet jag inte om du ska laxeras, men det är inte så kul för personalen om du skiter ned dig så fort musklerna slappnas av vid nedsövningen.

Lindstein
2007-03-30, 12:30
Jag skulle personligen ta det lite lugnt med käket innan, nu vet jag inte om du ska laxeras, men det är inte så kul för personalen om du skiter ned dig så fort musklerna slappnas av vid nedsövningen.

Är väll just därför man inte ska käka eller dricka något efter kl 22 dagen innan...

z_bumbi
2007-03-30, 12:39
Är väll just därför man inte ska käka eller dricka något efter kl 22 dagen innan...

Proppar man i sig mat dagen innan så finns risken att den inte hunnit genom systemet trots att man slutar vid 22.

Lindstein
2007-03-30, 13:33
Proppar man i sig mat dagen innan så finns risken att den inte hunnit genom systemet trots att man slutar vid 22.

Det är ganska stor skillnad på att äta bra och nyttigt, och att proppa i sig massa mat...

eleni
2007-03-30, 13:40
Är väll just därför man inte ska käka eller dricka något efter kl 22 dagen innan...

Nej, det är för att magsäcken ska vara tom och för att risken för aspiration minskar då.

Lindstein
2007-03-30, 13:53
Nej, det är för att magsäcken ska vara tom och för att risken för aspiration minskar då.

Ja, som jag skrev tidigare men du använder finare ord som få förstår... Man hålls vid liv genom respirator och då är givetvis inte aspiration speciellt önskvärt.

Åter till frågan som ställdes, är det bäst för kroppen att vara i undernärt läge, normalt läge, eller fullproppad med mat?
Jag röstar fortfarande på mittenalternativet.

eleni
2007-03-30, 14:02
Ja, som jag skrev tidigare men du använder finare ord som få förstår... Man hålls vid liv genom respirator och då är givetvis inte aspiration speciellt önskvärt.

Åter till frågan som ställdes, är det bäst för kroppen att vara i undernärt läge, normalt läge, eller fullproppad med mat?
Jag röstar fortfarande på mittenalternativet.

Inte så lätt för en icke sjukvårdsutbildad person att veta att det finns en aspirationsrisk när du blir tubad och satt i respirator. Nåja, skitsamma - detaljer.

Jag röstar också för mittenalternativet.

Får man lov att fråga vad det är för operation?

z_bumbi
2007-03-30, 14:44
Det är ganska stor skillnad på att äta bra och nyttigt, och att proppa i sig massa mat...

Äta för kung och fosterland står det i ursprungsfrågan.

Lindstein
2007-03-30, 15:14
Äta för kung och fosterland står det i ursprungsfrågan.

Japp, han såg allt i svart eller vit, och mitt svar blev grått :thumbup:

roge
2007-03-31, 11:38
okej antar att man får ta det lite lugnt då... Tror ni det gör nåt om man tar lite esapro på morgonen??*innocent*

Angel
2007-03-31, 11:40
okej antar att man får ta det lite lugnt då... Tror ni det gör nåt om man tar lite esapro på morgonen??*innocent*

JA! Fasta betyder fasta.

Rahf
2007-03-31, 12:04
JA! Fasta betyder fasta.

QFT, +1 och allt annat som innebär att jag håller med.

rostbiff
2007-03-31, 14:58
okej antar att man får ta det lite lugnt då... Tror ni det gör nåt om man tar lite esapro på morgonen??*innocent*

Det undrar jag med. 5-6 timmar innan borde väl vara lugnt?

isato
2007-03-31, 15:06
Men seriöst? En jävla dag!! vad spelar det för roll ?

Tolkia
2007-03-31, 15:06
okej antar att man får ta det lite lugnt då... Tror ni det gör nåt om man tar lite esapro på morgonen??*innocent*
Är du väck, eller? Säger de fasta, så menar de fasta, och det av en anledning. Som eleni skrev vill man att magsäcken skall vara t-o-m för att undvika risken för aspiration - vilket är detsamma som att man kräks och drar ned spyorna i lungorna (under narkos har du inte så bra kontroll över dina kroppsfunktioner). Det stora problemet med aspiration är inte att det är äckligt i största allmänhet, utan att man kvävs av det om man har otur. Även om man inte kvävs mår ungorna inte så bra av att man drar ned spya i dem; de är gjorda för att härbärgera luft och inte så mycket annat.

Tror du på fullt allvar att ett eller två dygns fasta kommer att förstöra dina möjligheter att någonsin i ditt liv "kunna se bra ut naken", eller larvar du dig bara? Lite perspektiv, kanske?

Doktorn
2007-03-31, 15:16
Är du väck, eller? Säger de fasta, så menar de fasta, och det av en anledning. Som eleni skrev vill man att magsäcken skall vara t-o-m för att undvika risken för aspiration - vilket är detsamma som att man kräks och drar ned spyorna i lungorna (under narkos har du inte så bra kontroll över dina kroppsfunktioner). Det stora problemet med aspiration är inte att det är äckligt i största allmänhet, utan att man kvävs av det om man har otur. Även om man inte kvävs mår ungorna inte så bra av att man drar ned spya i dem; de är gjorda för att härbärgera luft och inte så mycket annat.

Tror du på fullt allvar att ett eller två dygns fasta kommer att förstöra dina möjligheter att någonsin i ditt liv "kunna se bra ut naken", eller larvar du dig bara? Lite perspektiv, kanske?

Hög pneumoni risk :(