handdator

Visa fullständig version : Vilat närmare 3 veckor, hur starta igen?


SPACEJAM
2007-03-30, 10:04
Hmm har varit sjuk i närmare 3 veckor och därför inte kunnat träna någonting. Innan jag blev sjuk hade jag kommit upp i rätt bra nivåer konditionsträning (6-10h/vecka) och en del styrketräning. Frågan är hur mycket kondis jag tappat på dessa 3 veckor? Har läst att man kan räkna med att en ung (är strax 18) kille tappar runt 1% per dag, alltså att jag tappat drygt 20% av min kondition på denna tiden. Om jag skär mig, skadar mig eller dylikt så återhämtar sig kroppen väldigt snabbt och därför kanske ens härdningar på knäna, leder har "återhämtats" och blivit mjuka igen? Kan detta vara troligt?

Hur många % av ens gamla nivå tror ni man kan köra på? 70%? Hur hade ni gjort? Styrketräningen lär man kunna köra på samma nivå som tidigare?

(har en polare med liknande problem, han har dock haft körtelfeber så han har minskat 10(!) kg på 3.5 vecka) han lär ha tappat ännu mer?

überstarken
2007-03-30, 10:28
Kör på som vanligt så märker du väl vilken nivå du ligger på och ev. behöver sänka dig till.

kyla
2007-03-30, 10:44
Precis, du är själv den som bäst besvarar frågan genom att helt enkelt känna efter.