handdator

Visa fullständig version : hur fungerar fettförbränningen?


muffe85
2007-03-29, 20:37
Jag gör ett arbete inom Kost och så, och vill veta mer ingående hur fettförbränningen fungerar. Alltså, från steg1 och framåt. Jag har sökt och sökt och sökt och sökt, men uppenbarligen har jag inte sökt nog bra/mycket.

Om det finns en liknande tråd, så länka gärna :P

Ola Wallengren
2007-03-29, 20:48
Om du vill börja från början in i minsta detalj så gå till bibblan och låna en bok i cellbiologi, en fysiologi och en näringslära. Läser du styckena som handlar om fettomsättning så har du en rätt bra bild sedan.
Fettmetabolismen är rätt komplicerad tycker jag, det är svårt att få grepp om helheten.

King Grub
2007-03-29, 20:52
Lipidmetabolism:

http://web.indstate.edu/thcme/mwking/lipid-synthesis.html

Alltså inget man går igenom och förklarar i ett foruminlägg.

muffe85
2007-03-29, 20:55
Om du vill börja från början in i minsta detalj så gå till bibblan och låna en bok i cellbiologi, en fysiologi och en näringslära. Läser du styckena som handlar om fettomsättning så har du en rätt bra bild sedan.
Fettmetabolismen är rätt komplicerad tycker jag, det är svårt att få grepp om helheten.

Tack för rådet! Jag ska nog göra det. jag var på bibblan i förrgår och hade med mig 6 böcker hem om dieter o så, men det var nog snarare kosthållningar och dieter o allt det där.

Jag ska kolla upp det imorgon. tack =)

muffe85
2007-03-29, 20:56
Lipidmetabolism:

http://web.indstate.edu/thcme/mwking/lipid-synthesis.html

Alltså inget man går igenom och förklarar i ett foruminlägg.

OJ! shit... och på engelska dessutom :P jag kan anta att den mesta faktan som handlar om sånt här är på engelska... ja det är väl bara att ta fram svensk-engelska ordboken och sätta sig =/=)

Tack förresten

King Grub
2007-03-29, 20:59
Nog finns det böcker på svenska som behandlar saken, men att hitta något utförligt och framförallt kontrollerat och granskat på nätet skrivet på svenska tror jag är svårt.

muffe85
2007-03-29, 21:01
Nog finns det böcker på svenska som behandlar saken, men att hitta något utförligt och framförallt kontrollerat och granskat på nätet skrivet på svenska tror jag är svårt.

mmm. nu kanske det här är för mycket begärt, men om du skulle försöka att kortfattat förklara fettförbränningens process så skulle det ge mig ett försprång, och bättre förståelse nu när jag ska försöka läsa på engelska.

Tack på förhand oavsett

Cerberus
2007-03-29, 21:11
kanske inte behöver gå in i molekylär detalj utan förklara enklare?

muffe85
2007-03-29, 21:19
kanske inte behöver gå in i molekylär detalj utan förklara enklare?

Nä precis. jag hade nog inte riktigt tänkt gå in SÅ djupgående. speciellt inte eftersom ämnet fettförbränning är basblocket... men likväl mycket viktigt. jag hoppas att jag ska få förståelse =)

muffe85
2007-03-29, 21:20
Vad är hydrofoba molekyler?
Vad är Triglycerider?

Cerberus
2007-03-29, 21:23
triglycerider är väl tre fettsyror som tillsammans blir en fettcell, eller är ja helt fel ute?

muffe85
2007-03-29, 21:24
triglycerider är väl tre fettsyror som tillsammans blir en fettcell, eller är ja helt fel ute?

Såhär har jag hittat på webben:

Triglycerider (TG) är inte kolesterol utan en annan form av fett.
Kroppen använder sig av triglycerider som energilager i fettcellerna. Triglycerider kommer från maten men kan också produceras i kroppen när vi tar in mer energi än vad vi gör av med. Både kolhydrater och protein i överskott omvandlas av kroppen till fett.
Höga halter av triglycerider finns hos överviktiga och diabetiker. Det är oklart om triglycerider är en direkt riskfaktor eller bara är en markör för andra riskfaktorer.

Cerberus
2007-03-29, 21:26
usch ja känner mig mindre bra på såna här detaljgrejer nu för tiden :D

Halldin
2007-03-29, 21:26
triglycerider är väl tre fettsyror
Och en glycerol som namnet antyder.

muffe85
2007-03-29, 21:27
Det jag hittade på webben, behöver inte vara mer pålitligt än en fluga

Raggis
2007-03-29, 21:37
Hydrofob = gillar inte vatten :P (kortfattat).

Mental
2007-03-29, 22:24
Läser metabolism nu på universitetet, Mycket intressant, man bör ha sin gymnasiekemi rätt färsk för att förstå dock, eller motsvarande kunskaper.

Mycket intressant!

Doktorn
2007-03-31, 17:34
På vilken nivå ska det vara? Hur många sidor har du tänkt skriva om ämnet? Vill du också redogöra för hur det fungerar på cellulärnivå eller bara prata om helheten?

muffe85
2007-04-01, 20:34
På vilken nivå ska det vara? Hur många sidor har du tänkt skriva om ämnet? Vill du också redogöra för hur det fungerar på cellulärnivå eller bara prata om helheten?

snarare prata om helheten. själva kärnan av arbetet handlar om Dieter(10-15s). och därutefter hade jag tänkte att ha: fettförbränning(3-5s), fettinlagring(2-3s) och kroppsfett(2-3s).

Så... väldigt djup nivå är verkligen inte nödvändigt :P men dock ändå så pass djupgående att det ger en rätt så klar bild om "varje" detalj i förloppet.

Tolkia
2007-04-01, 21:44
Mitt tips är bibblan. Ett par böcker i basic cellbiologi (för processen i detalj) och humanbiologi/humanfysiologi (för dess plats i tillvaron) borde ge dig vad du behöver. Läroböcker är ju dessutom faktagranskade, så du slipper bekymra dig om huruvida de är pålitliga eller inte. Någon kommer säkert snart att invända att det tar lång tid att skriva böcker och att de inte innehåller de allra senaste forskningsrönen, och det är förvisso sant, men det du behöver veta har varit känt länge. Verkar det svårt att hitta något så prata med bibliotekarien.

Edit: Att be någon beskriva det "lite kort" här på forumet är nog att begära lite mycket, inte kanske kunskapsmässigt, men tidsmässigt.

muffe85
2007-04-03, 21:37
Edit: Att be någon beskriva det "lite kort" här på forumet är nog att begära lite mycket, inte kanske kunskapsmässigt, men tidsmässigt.

Det vet jag med, det var därför jag sa att det kanske är lite mycket begärt :P

muffe85
2007-04-03, 21:39
Mitt tips är bibblan. Ett par böcker i basic cellbiologi (för processen i detalj) och humanbiologi/humanfysiologi (för dess plats i tillvaron) borde ge dig vad du behöver. Läroböcker är ju dessutom faktagranskade, så du slipper bekymra dig om huruvida de är pålitliga eller inte. Någon kommer säkert snart att invända att det tar lång tid att skriva böcker och att de inte innehåller de allra senaste forskningsrönen, och det är förvisso sant, men det du behöver veta har varit känt länge. Verkar det svårt att hitta något så prata med bibliotekarien.

Tack för svaret =)