handdator

Visa fullständig version : Knäböj, djupa eller ej?


m-man
2007-03-29, 20:25
Har en fråga, vilket tror ni är ger bäst resultat (dvs muskelmassa): knäböj ner till ca 90 graders vinkel med 90kg tyngd eller ass to the grass och bara 60kg tyngd?

tack på förhand.

GymTT
2007-03-29, 20:27
Jag tror att djupa böj gynnar dig i alla avséenden.

exenom
2007-03-29, 20:34
Jag har alltid hört att man ska göra djupa iaf. Lär väl komma någon som kan motivera varför snart också:)

MilkmaN
2007-03-29, 20:37
Jag tror att djupa böj gynnar dig i alla avséenden.

Alla avseenden är väl att ta i. Däremot det han var ute efter.

Lexidos
2007-03-29, 20:38
Jag har själv ingen som kan instruera mig i knäböj så jag kör bara 90 graders varianten.

Durre
2007-03-29, 20:44
Håller mig till 90 grader, tycker skaderisken blir mindre så.

Allan
2007-03-29, 20:55
Suck. Skaderisken är större vid en 90-graders böj, muskel- och styrkeutvecklingen blir sämre. Behövs det fler orsaker? Ämnet är berört i Best of...

FreCKo
2007-03-29, 21:20
Suck. Skaderisken är större vid en 90-graders böj, muskel- och styrkeutvecklingen blir sämre. Behövs det fler orsaker? Ämnet är berört i Best of...

Då drar jag bort 10kg från mina knäböj och kör ass to the grass *whistle*

Fatalist
2007-03-29, 21:29
Håller mig till 90 grader, tycker skaderisken blir mindre så.

Tycker?

mvda
2007-03-29, 21:35
Suck. Skaderisken är större vid en 90-graders böj, muskel- och styrkeutvecklingen blir sämre. Behövs det fler orsaker? Ämnet är berört i Best of...

Har förstått från diverse forum att många "kunniga" förespråkar detta. Men varför lär PT-utbildningar i så fall ut att man ska vända vid 90 grader? Har det något med nybörjare att göra?

major Pectoralis
2007-03-29, 22:06
Har förstått från diverse forum att många "kunniga" förespråkar detta. Men varför lär PT-utbildningar i så fall ut att man ska vända vid 90 grader? Har det något med nybörjare att göra?

Ingen aning egentligen men jag kan göra en kvalificerad gissning. Djupa böj kräver god rörlighet. Rörlighet kan ta tid att träna upp. Den tiden har inte en s.k. PT med sina kunder. Det är bättre att göra grundare böjar med stabil och rak rygg än djupa böjar med en ostabil ostbågerygg.

Durre
2007-03-29, 22:08
Suck. Skaderisken är större vid en 90-graders böj, muskel- och styrkeutvecklingen blir sämre. Behövs det fler orsaker? Ämnet är berört i Best of...

Allan då ska jag köra djupa då :)

Dav0d
2007-03-29, 22:16
Har förstått från diverse forum att många "kunniga" förespråkar detta. Men varför lär PT-utbildningar i så fall ut att man ska vända vid 90 grader? Har det något med nybörjare att göra?

För att de är långt ifrån perfekta.

raoul
2007-03-29, 23:20
Har förstått från diverse forum att många "kunniga" förespråkar detta. Men varför lär PT-utbildningar i så fall ut att man ska vända vid 90 grader? Har det något med nybörjare att göra?

Det har sen ett bra tag tillbaka hävdats att djupa böjar sliter onödigt mycket på knäna, troligen därifrån det där kommer. Trots att det motbevisats från flera håll så lever det kvar ute i gymmen.
För den som vill läsa mer:
http://www.exrx.net/ExInfo/Squats.html
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1023821&pageNo=0

pragmatist
2007-03-29, 23:39
Man kan tillägga att djupa böjar inte nödvändigtvis betyder ass-to-the-grass. Huvudsaken som jag ser det är att man kommer ned under parallelläge. Ingen har lyckats övertyga mig om att det är någon vits att gå djupare än så - tvärtom upplever jag att det mest belastar korsryggen att gå ned hela vägen tills vaderna tar i rumpan. Ass-to-the-grass tycker jag gott att man kan reservera för frontböj.

Clyde
2007-03-30, 00:14
Man kan tillägga att djupa böjar inte nödvändigtvis betyder ass-to-the-grass. Huvudsaken som jag ser det är att man kommer ned under parallelläge. Ingen har lyckats övertyga mig om att det är någon vits att gå djupare än så - tvärtom upplever jag att det mest belastar korsryggen att gå ned hela vägen tills vaderna tar i rumpan. Ass-to-the-grass tycker jag gott att man kan reservera för frontböj.

Eller så gör man såhär:

raoul
2007-03-30, 00:30
Där har vi minsann nån som inte är rädd för att gå djupt. Bra bild!

Greg
2007-03-30, 08:12
När jag skulle göra PB för ett tag sen skrek min passare när jag hade gjort en singel på 90 "Vafan, du rörde ju nästan golvet".

Jag tycker definitivt att du ska gå så långt ner du kan. Det borde väl sätta mer stress på musklerna? Samt så är det ju en väldigt skön övning :thumbup:

pragmatist
2007-03-30, 08:31
När jag skulle göra PB för ett tag sen skrek min passare när jag hade gjort en singel på 90 "Vafan, du rörde ju nästan golvet".

Jag tycker definitivt att du ska gå så långt ner du kan. Det borde väl sätta mer stress på musklerna? Samt så är det ju en väldigt skön övning :thumbup:

Det sätter mer stress på musklerna, frågan är om det sätter stress på de muskler man vill stressa... Om effekten är att skifta belastningen från benen till korsryggen så har man ju inte vunnit så mycket på att gå ner de där sista centimetrarna.

Lövbiffen
2007-03-30, 08:47
Det sätter mer stress på musklerna, frågan är om det sätter stress på de muskler man vill stressa... Om effekten är att skifta belastningen från benen till korsryggen så har man ju inte vunnit så mycket på att gå ner de där sista centimetrarna.


Att vikten läggs över till korsryggen för dig i bottenläget, lär ju vara för att du kröker ryggen i bottenläget.

major Pectoralis
2007-03-30, 09:03
Om man använder sig av samma vikt blir belastningen större om man går en decimeter djupare. Dock kan man använda långt större vikter om man inte går den där djupa decimetern extra. Således är frågan vilket som belastar mest:
maxdjup och mindre vikt eller inte fullt maxdjup men mer vikt? Jag skulle gissa på det sistnämnda. Hursomhelst skall man aldrig gå djupare än att man kan hålla ryggen stabil. Rörligheten bestämmer således djupet, enligt mig.

z_bumbi
2007-03-30, 09:12
Rörligheten bestämmer således djupet, enligt mig.

Precis och det bestäms dels av hur vig man är men även hur man är skapt som människa, alla människor kommer inte att klara av att köra häcken i gräset utan att kröka ryggen och då ska de inte försöka.

Nitrometan
2007-03-30, 12:10
Man kan tillägga att djupa böjar inte nödvändigtvis betyder ass-to-the-grass. Huvudsaken som jag ser det är att man kommer ned under parallelläge. Ingen har lyckats övertyga mig om att det är någon vits att gå djupare än så - tvärtom upplever jag att det mest belastar korsryggen att gå ned hela vägen tills vaderna tar i rumpan. Ass-to-the-grass tycker jag gott att man kan reservera för frontböj.
Jag tror att jag instämmer till fullo. Om jag förstår dig rätt, vill säga.

RiXX
2007-03-31, 11:47
För mig blir det tyngre när jag går till 90 grader än när jag går till full ROM.

Slabbefusk
2007-03-31, 17:36
Jag kör inte knäböj förräns jag hittar någon riktig knäböjsräv eller erfaren person som verkligen kan visa mig hur fan man ska göra. Det känns konstigt i mitt vänstra knä hur jag än gör.

Jag kör utfall så länge, känns inget i något av knäna och visst fan tar det på låren!