handdator

Visa fullständig version : Satsa på Thai/MMA


Stanley
2007-03-29, 19:56
Ämnet kanske varit uppe i någon tråd men jag tar upp det iaf.

Det är såhär att just nu så tränar jag thaiboxning 3 ggr i veckan. Det innebär att jag kan träna igenom kroppen även under veckan på ett bra sätt (2 muskelgrupper per gång).
Men nu är det såhär att jag efter sommaren kommer få möjlighet att träna MMA 2 ggr i veckan, och det är något jag värkligen vill, men även fortsätta med thaiboxningen. Och ska kroppen orka med all denna träning så blir det väl gymet som får prioriteras bort.
Fast jag vill inte helt och hållet ta bort gymet och tänkte då fråga er hur man på ett effektivt sätt kan träna igenom kroppen på typ 2 pass i veckan. Vilka övningar kan vara att prioritera för att kroppen ska orka med?

Eller kan det vara så att om man håller på med både thai och mma så kanske man helt kan ta bort gymet men ändå behålla den muskelmassa man har nu (för er som undrar hur formen på mig ser ut så kan ni kolla i "dagsformstråden")?

Mycket text men jag är tacksam för svar:)

GLC
2007-03-30, 06:49
Både Thai och MMA är väldigt hårt för kroppen så jag hade tagit ett uppehåll från gymmet ett tag om jag varit du. Men det är kanske bara min kropp som är gammal som tänker "uppehåll" så fort nånting blir jobbigt :)

Stanley
2007-03-30, 08:10
Jo, men det känns lite surt om man helt skulle ta bort gymet. Har som hängt med i så många år nu så man vill inte gärna bara lägga ner det. Men man måste väl göra prioriteringar för att kroppen ska orka med.
Och Thaiboxning är ju så förebannat roligt, MMA vet jag ju inte ännu men det är säkert minst lika kul.

Train hard - fight easy

GLC
2007-03-30, 08:15
MMA är galet roligt. Jag har kört shootfighting tidigare och det var lätt det roligaste jag tränat någonsin.

Thewind
2007-03-30, 08:16
Vill du komma långt inom en kampsport skulle jag rekommendera dig att dumpa alla annan tränign till föremån för MYCKET kampträning. De första åren tjänar man på att göra så, de största framstegen gör man ju vad gäller teknik, rutin och sådär. Det är iaf. vad jag tror. Först när den tekniska/taktiska utvecklingen börjar avstanna om några år kanske tiden som två pass i veckan upptar bättre dispojneras med tyngre SL- eller OL-lyft. Men glöm frö allt i världen inte konditionen. Terrängintervaller är ett hett tips.

Boven
2007-03-30, 08:22
Det räcker ju att köra igenom kroppen en gång i veckan när du kör kampsport. Men då ska gymträningen bestå av basövningar med inrikting på stryka eftersom all komplimenteringsträning får du från kampsportandet, alltså alla isolationövningar och allt annat fjant som armträning kan du lägga ner. Så att köra ett helkroppspass eller två halvkropp går utmärkt att köra vis sidan av kampsporten. Själv kör jag två halvkroppspass veckan plus tre-fyra pass kampsport i veckan och det tycker jag fungerar bra.

mvh Boven

Stanley
2007-03-30, 08:33
Kör jag thai och mma så blir det väl Bänk, mark och knäböj i gymet. Då får man väl med hela kroppen i princip?

GLC
2007-03-30, 08:50
Precis. Av de 3 övningarna ser jag mark och böj som viktigast när det kommer till MMA.

Boven
2007-03-30, 09:29
Kör jag thai och mma så blir det väl Bänk, mark och knäböj i gymet. Då får man väl med hela kroppen i princip?

Ja, det räcker. Men om du känner att det är lite väl lite så kan du lägga till en ryggövning som stångrodd eller latsdrag och även militärpress. Sen skulle jag rekommendera att hålla träningsvolymen låg när det kommer till stryrketräningen eftersom du tränar så mycket annat, behöver egentligen inte mer än ett arbetsset per övning.

mvh Boven

Stanley
2007-03-30, 12:49
Tack för svaren! Ska bli sjukt kul å få börja det sen efter sommaren då det drar igång för nybörjare. Får köra det jag kör nu sålänge (thai och gym).

En annan fråga bara. Om man nu skulle bli duktig i något av dom, hur gör man då för att livnära sig på det? eller går det över huvudtaget?
Sverige är väl kanske inget land det är möjligt att göra i?

Speedy
2007-03-30, 12:53
det kommer nog att lösa sig själv när du blir så bra, det är dock inte lätt att bli bra de de sporterna..man kommer ju få börja som proffs på mindre galor och ju mer man vinner desto större galor kommer man till...= mer pengar, att fixa sponsorer är ju också viktigt är mest dem man lever på i början..det går att vara boxningsproffs i sverige som det är nu går nog att vara det i MMA med..fixa ett kontrakt med UFC eller Pride så är man ju säker :)

Tigerkotten
2007-03-30, 12:53
Duktig = Joina ett bra team, vinn dina matcher och avancera till UFC / Pride :D

psirus
2007-03-30, 12:58
I Sveige har vi få mma proffs, Diego Gonzalez och Bielkheden tränar väl fulltid, finns det fler?

Stanley
2007-03-30, 13:14
Om man nu ställer in siktet på att värkligen ge 100% på varje träning och gå på varje träning och även träna kondition/styrka på fritiden. hur lång tid tar det i runda siffror att bli duktig?
Har jag som är 19 nu startat för sent för att hinna bli duktig? Skulle vara så kul å bli riktigt bra inom det:)

psirus
2007-03-30, 13:36
klart du hinner du är ju ung!

Ett tips kan ju va att prova lite vanlig brottning framtill sommaren.

Absinteh
2007-03-30, 13:39
MMA :hbang:

Speedy
2007-03-30, 13:41
svårt att säga tider och att precisera vad bra är, jag har boxats i tre år till och från ett och ett halvt ordentligt är fortfarande dålig, en som jag tränar med har tränat ett och ett halvt knappt är bland de 3 bästa i sverige...

kalrt att det inte är för sent att börja...handlar bara om lite talang och järnvilja och det viktigaste BRA TRÄNARE...

Boven
2007-03-30, 14:22
Om du vill bli riktigt bra på MMA så skulle jag rekommemdera att du först och främst tränar thai/boxning så att du blir riktig bra med händerna stående, och sen träna BJJ/submission wrestling så att du blir bra på marken. Jag tycker det är dumt att träna en massa sparkar när man ska bli bra på MMA eftersom en jabb alltid är snabbare än en spark, det går göra slagserier med händerna vilket det inte går med sparkar och att balansen inte är den bästa när man sparkar, men givetvis så ska man kunna ta sparkar. Sen tycker jag att man ska kunna hantera groundgamet utan slag först innan man börjar blanda in en massa slag, för det är ju BJJ/submission wrestling kunskaperna som är grunderna på marken i MMA. När man har fått en bra grund på dessa två delar så tycker jag man kan lägga på lite mer MMA inriktade grejer. Man kan inte träna allt på en gång utan man måste ta det från grunderna och träna del för del och för att sedan sätta ihop dem till en helhet.

mvh Boven

Stanley
2007-03-30, 16:22
Får se riktigt hur det blir. Ska testa på MMA å så får man se hur det känns. I annat fall så satsar jag fullt ut på thaiboxningen som jag tycker är fruktansvärt kul.
Såg några filmer om hur fighters tränar i gymet, väldigt inspirerande och en del av övningarna kommer jag själv att börja använda mig av:)

hobbitar
2007-03-30, 16:27
Får se riktigt hur det blir. Ska testa på MMA å så får man se hur det känns. I annat fall så satsar jag fullt ut på thaiboxningen som jag tycker är fruktansvärt kul.
Såg några filmer om hur fighters tränar i gymet, väldigt inspirerande och en del av övningarna kommer jag själv att börja använda mig av:)

Kul att du börjat med thaiboxning :thumbup:

När min handled har läkt ihop ska jag köra igång igen.

Om du orkar så kör styrka 3ggr per vecka och Thai 3ggr. Sen om du ska gå match så kan du dra ner på styrkan och köra mer kondition. (om du inte ska gå UPP i vikt).

Stanley
2007-03-30, 16:31
Kul att du börjat med thaiboxning :thumbup:

När min handled har läkt ihop ska jag köra igång igen.

Om du orkar så kör styrka 3ggr per vecka och Thai 3ggr. Sen om du ska gå match så kan du dra ner på styrkan och köra mer kondition. (om du inte ska gå UPP i vikt).

Riktigt roligt faktiskt:)

Haha nej nej ska vikten åt nått håll så är det väl neråt. Väger 78 nu å blir det tal om tävling så vill jag ner till 75, men det ska inte vara några bekymmer, fast det är det ett bra tag så.