handdator

Visa fullständig version : Utförande av vadövning!?


Sorabo
2007-03-29, 19:05
Jag brukar köra min vadträning i maskin ståendes. Står med tårna på en liten platta typ med tyngder på axlarna..

Första frågan: Hur stor bit av foten ska stå på plattan? Bara typ den yttersta biten och tårna eller?

Andra frågan: Ska jag ska helt raka ben när jag gör övningen, eller ska jag böja lite på knävecken?

Tredje frågan: Läste i någon tråd på forumet för lääänge sedan där Honn(tror jag) skrev att det är bättre att köra vadövningarna ståendes än sittandes, därför man aktiverade fler muskler då eller nåt.
Är det så? Är vadövningar ståendes överlägsna eller?

Fjärde frågan: Kör i princip alla andra övningar med fria vikter, utan maskin dvs. Men i vadmaskinen kan jag gå mycket djupare, dvs, jag kan sträcka ut vadmusklerna helt i den negativa rörelsen, vilket jag inte kan om jag står på två vikter med en skivstång på axlarna.
Borde inte vadmaskinen ge mig bättre resultat då, eller är det inte meningen att man ska gå så djupt att vaderna sträcks ut helt?

Sandberg
2007-03-29, 19:08
Jo, vaderna körs bäst i vadpressmaskin. Om man inte vill köra i "maskin" så kan du ställa dig på en tröskel eller liknande med skivstång på axlarna. Måste iofs bli jävligt instabilt?

Om benen ska vara böjda, ska de vara lite böjda, inte mycket. Annars blir det lätt att man trycker med knäna istället för vaderna.

mentzer
2007-03-29, 19:25
Jo, vaderna körs bäst i vadpressmaskin. Om man inte vill köra i "maskin" så kan du ställa dig på en tröskel eller liknande med skivstång på axlarna. Måste iofs bli jävligt instabilt?

Om benen ska vara böjda, ska de vara lite böjda, inte mycket. Annars blir det lätt att man trycker med knäna istället för vaderna.

Framförallt tränar man inte hela vaden.

mentzer
2007-03-29, 19:27
Jag brukar köra min vadträning i maskin ståendes. Står med tårna på en liten platta typ med tyngder på axlarna..

Första frågan: Hur stor bit av foten ska stå på plattan? Bara typ den yttersta biten och tårna eller?

Andra frågan: Ska jag ska helt raka ben när jag gör övningen, eller ska jag böja lite på knävecken?

Tredje frågan: Läste i någon tråd på forumet för lääänge sedan där Honn(tror jag) skrev att det är bättre att köra vadövningarna ståendes än sittandes, därför man aktiverade fler muskler då eller nåt.
Är det så? Är vadövningar ståendes överlägsna eller?

Fjärde frågan: Kör i princip alla andra övningar med fria vikter, utan maskin dvs. Men i vadmaskinen kan jag gå mycket djupare, dvs, jag kan sträcka ut vadmusklerna helt i den negativa rörelsen, vilket jag inte kan om jag står på två vikter med en skivstång på axlarna.
Borde inte vadmaskinen ge mig bättre resultat då, eller är det inte meningen att man ska gå så djupt att vaderna sträcks ut helt?

1. tillräckligt så du kan sträcka ut maximalt utan att glida av.
2. lätt böjda
3. ja
4. jo

Jujutsu
2007-03-30, 17:00
Det hjälper att köra vadpress i smith om man har lite problem med instabilitet. Jag höll på att falla konstant då jag körde stående med skivstång, men i smith så går det betydigt bättre :thumbup:

Åse Columbus
2007-03-30, 17:45
glöm inte bort att köra sittande vadpress oxå

då träffar du soleus musklen som utgör "golvet" för den synliga vadmusklen...och man får bättre styrka och volym...

machine gun
2007-03-30, 18:00
glöm inte bort att köra sittande vadpress oxå

då träffar du soleus musklen som utgör "golvet" för den synliga vadmusklen...och man får bättre styrka och volym...

Soleus aktiveras även i stående vadpress.

Åse Columbus
2007-03-30, 18:07
Soleus aktiveras även i stående vadpress.

*bs* inte alls på samma sätt som vid sittande.......

mentzer
2007-03-30, 19:02
*bs* inte alls på samma sätt som vid sittande.......

*bs*
På vilket sätt blir det annorlunda?

mvda
2007-03-31, 09:33
Stående vadpress aktiverar främst gastrocnemius men även soleus, motsatta gäller vid sittande vadpress.

z_bumbi
2007-03-31, 09:46
Stående vadpress aktiverar främst gastrocnemius men även soleus, motsatta gäller vid sittande vadpress.

Stående vadpress aktiverar soleus lika mycket som sittande men dessutom så tränar man gastrocnemius vid stående, vid sittande vadpress så befinner sig gastrocnemius i ett väldigt ofördelaktigt läge för att kunna jobba och tränas därför inte märkbart.

Om man har en väldig skillnad i rörlighet mellan soleus och gastrocnemius kan jag tänka mig att man märker skillnad träningsmässig av att köra sittande vadpress men då kan man lika gärna stretcha gastrocnemius för att få upp rörligheten.