handdator

Visa fullständig version : Små ulltussar som ska dö...


Angel
2007-03-29, 19:04
http://expressen.se/nyheter/1.616494/1.616494

uuuh..sånt mår ja kasst av...kan man inte rädda de små tussarna?

Tigerkotten
2007-03-29, 19:13
Väldigt trist är det :/ Vet inte riktigt om människan skulle kunna göra något åt precis de där, för kommer de nära lär sälungarna säkert försöka ta sig ner i vattnet och då drunkna. För de blir säkert skrämda.

Synd är ju att det blir bara värre och värre med klimatet, och mera arter kommer ju dö ut.

Mental
2007-03-29, 19:35
Shiet villket slöseri på päls och bra protein :(

ramagoen
2007-03-29, 19:37
Shiet villket slöseri på päls och bra protein :(

:D

aliquis
2007-03-29, 23:21
Shiet villket slöseri på päls och bra protein :(Håller nästan med dig efter att ha läst artikeln, nästan lite synd att man inte tar o dödar alla och tar pälsen så kunde vi ju låta bli dem på andra ställen ett tag... Om de nu ändå kommer dö dvs.

Antar att det är lite svårt att bogsera tillbaka isblocken.

z_bumbi
2007-03-30, 09:53
Undrar vad man kan sälja jakträtten på 260 000 sälar för? 200 kr styck?

Det skulle bli ett skapligt bidrag till miljövården

champion
2007-03-30, 10:04
Dumma människan som förstör allt :(

jenny
2007-03-30, 10:22
Jag har två sådana där sovande katter i mitt fönster på jobbet. På dem står det att det är kaninskin. Men man vet ju inte. Känns inte helt bra eftersom jag är mer förtjust i katter än jag är i de flesta människor.

Liten Men Fet
2007-03-30, 10:35
Jag har två sådana där sovande katter i mitt fönster på jobbet. På dem står det att det är kaninskin. Men man vet ju inte. Känns inte helt bra eftersom jag är mer förtjust i katter än jag är i de flesta människor.

Du borde ändra ditt umgänge.

Liten Men Fet
2007-03-30, 10:44
Jag håller med om att det är tråkigt att klimatpåverkan människan står för har gått så långt, men sen är det en annan grej jag funderar på.

Dagens människor är blödiga personer som inte har någon riktig koppling till naturen förutom dom miljödokumentärer som dom ser på TV och därför tycker alla att det är hemskt när det dör djur, oavsett om det är en katt eller en älg. Det är naturligt att det dör djur i skogen, naturen är också föränderlig och dom arter som inte hinner/klarar av att anpassa sig efter förändringarna i ett område dör ut. Svälter ihjäl eller får sjukdomar.
Djur dödas av andra djur och, fullt naturligt, av människor.
Det finns folk som på fullt allvar tycker det är helt sjukt att gå ut i skogen och skjuta en älg och äta upp den, samma människor går glatt in på mcdonalds och äter en burgare där djuret är uppfött industrimässigt och dödat industrimässigt.
Dom har verkligen tappat all kontakt med hur naturen fungerar och det gör mig rädd.

Sen är det väldigt tråkigt när en arts existens på en plats är på väg att försvinna pga av människans miljöpåverkan.

Det vart en kanske lite irrelevant avstickare.

champion
2007-03-30, 10:47
Jag har två sådana där sovande katter i mitt fönster på jobbet. På dem står det att det är kaninskin. Men man vet ju inte. Känns inte helt bra eftersom jag är mer förtjust i katter än jag är i de flesta människor.



Kanske är kattskin?
Såg förut en dokumentär på svt om hur dom i kina/japan dödar hundar/katter för att vi i europa ska få deras päls på kragen runt jackorna. För att inte skada pälsen så skar dom bort pälsen på vakna hundar och katter hängde dom. Hur sjuk i huvudet kan människan bli? Eller hur långt kan man gå för att få några kronor?
Jaja, jag ska ut å skjuta en människa nu och använda skinnet som "pälsjacka" inför kommande vinter.

Liten Men Fet
2007-03-30, 11:57
Kanske är kattskin?
Såg förut en dokumentär på svt om hur dom i kina/japan dödar hundar/katter för att vi i europa ska få deras päls på kragen runt jackorna. För att inte skada pälsen så skar dom bort pälsen på vakna hundar och katter hängde dom. Hur sjuk i huvudet kan människan bli? Eller hur långt kan man gå för att få några kronor?
Jaja, jag ska ut å skjuta en människa nu och använda skinnet som "pälsjacka" inför kommande vinter.

Det beror lite på hur fattig man är. Ett par kronor kan göra att man överlever nån vecka i ett fattigt land. Inte för att jag försvarar det dom gör, men man bör väl kanske ifrågasätta vad det är för företag som köper in det till sina butiker utan att kontrollera hur det tillverkas och vad det är för kunder som köper päls utan att kontrollera ursprung och tillverkning så gott man kan iallafall.

Sista meningen förstår jag inte, jämför du en stackars katts öde med att slå ihjäl en medmänniska och bära runt på dennes hud? På vilket sätt menar du att det är jämförbart?

jenny
2007-03-30, 11:58
Du borde ändra ditt umgänge.

Tror inte det skulle hjälpa. Grejen med katter är att du kan läsa in vad du vill i en katt. Du tror att den tycker om dig för att den tyr sig till dig och börjar spinna bara du vaknar på morgonen eller kommer hem. Dessutom kan man inte ha några konflikter med dem heller.
Med människor är det inte lika enkelt. Som parantes kan nämnas att jag sörjde min gamla katts död mer än mina äldre släktingars. Lite sorgligt men sant.

Nitrometan
2007-03-30, 11:58
Asch. Jag tycker det är värre att så mycket is har smält undan att isbjörnarna drunknar.

Beståndet av isbjörnar i Kanada har minskat drastiskt de senaste åren. De som finns kvar har i vissa fall sökt sig närmare människor för att där finns mat som är lätt att nå (sopor och slädhundar).







Först trodde jag när jag läste rubriken att den här tråden skulle handla om påskalammen. Men de kanske redan är slaktade? Lammkött ftw.

hangatyr
2007-03-30, 11:59
"gigantiska tragedin"!??

cörkel of lajf.
de blir till mat åt ngn sorts havsbottelnlevande djur. slutet gott, allting gott.

jenny
2007-03-30, 12:02
Det beror lite på hur fattig man är. Ett par kronor kan göra att man överlever nån vecka i ett fattigt land. Inte för att jag försvarar det dom gör, men man bör väl kanske ifrågasätta vad det är för företag som köper in det till sina butiker utan att kontrollera hur det tillverkas och vad det är för kunder som köper päls utan att kontrollera ursprung och tillverkning så gott man kan iallafall.

Sista meningen förstår jag inte, jämför du en stackars katts öde med att slå ihjäl en medmänniska och bära runt på dennes hud? På vilket sätt menar du att det är jämförbart?

I olika länder har man olika syn på djurhållning så det är väl inte så mycket man kan göra. Jag önskar dock att man kunde ha en tydlig märkning på vad det är för typ av skin som används så man som konsument kunde få välja.

Liten Men Fet
2007-03-30, 12:45
I olika länder har man olika syn på djurhållning så det är väl inte så mycket man kan göra. Jag önskar dock att man kunde ha en tydlig märkning på vad det är för typ av skin som används så man som konsument kunde få välja.

Det man kan göra är ju att se till att företagen i sverige som importerar från dessa länder kräver att deras leverantörer följer våra regler angående hantering av djur, eller så köper man varor producerade i sverige där vi faktiskt har lagar om det. Upplyst konsumment typ.

Angående katter:
Det är det mest sadistiska och elaka djur jag någonsin stött på, har du någonsin sett en katt leka med en levande mus eller fågel? Dom är själviska sadistiska djävla egoister som kommer och kräver kärlek fast jag upprepade gånger talat om att jag är allergisk. Inte har dom någon vidare lojalitet heller.
Tacka vet jag hundar.



:)

jenny
2007-03-30, 12:50
Det man kan göra är ju att se till att företagen i sverige som importerar från dessa länder kräver att deras leverantörer följer våra regler angående hantering av djur, eller så köper man varor producerade i sverige där vi faktiskt har lagar om det. Upplyst konsumment typ.

Angående katter:
Det är det mest sadistiska och elaka djur jag någonsin stött på, har du någonsin sett en katt leka med en levande mus eller fågel? Dom är själviska sadistiska djävla egoister som kommer och kräver kärlek fast jag upprepade gånger talat om att jag är allergisk. Inte har dom någon vidare lojalitet heller.
Tacka vet jag hundar.



:)


Själv så tycker jag att hundar är dumma i huvudet. De gör ju som man säger. Dessutom så slickar de en i ansiktet. Det är så äckligt. :)
Jo, jag har sett katter leka med djur. Jag har haft katt i hela mitt liv. De är små minimassmördare hela högen. Men de är jättesöta ändå. *cupid*

Windstalker
2007-03-30, 14:35
Det man kan göra är ju att se till att företagen i sverige som importerar från dessa länder kräver att deras leverantörer följer våra regler angående hantering av djur, eller så köper man varor producerade i sverige där vi faktiskt har lagar om det. Upplyst konsumment typ.

Angående katter:
Det är det mest sadistiska och elaka djur jag någonsin stött på, har du någonsin sett en katt leka med en levande mus eller fågel? Dom är själviska sadistiska djävla egoister som kommer och kräver kärlek fast jag upprepade gånger talat om att jag är allergisk. Inte har dom någon vidare lojalitet heller.
Tacka vet jag hundar.



:)


Hur många gånger har du hört om hundar som vanställt små barn/vuxnas ansikten? Jämfört med katter?
Personligen gillar jag katter mer, men det är nog för att jag hatar hundägare som springer runt med sina hundar i skogen utan koppel så att dom springer fram mot en och ser ut som om dom ska attackera, samtidigt som ägern skriker: "DEN ÄR INTE FARLIG! DEN VILL BARA LUKTA".

/Wind

Muskelbyggaren
2007-03-30, 16:07
http://www.youtube.com/watch?v=eiAWsVM7Cpg

2:15 in i klippet.

aliquis
2007-03-31, 19:42
Jag har två sådana där sovande katter i mitt fönster på jobbet. På dem står det att det är kaninskin. Men man vet ju inte. Känns inte helt bra eftersom jag är mer förtjust i katter än jag är i de flesta människor.Vad är "två sovande katter"? För oss som inte vet vad det rör sig om?

Spelar det någon som helst roll om det är katt-, säl- eller kaninpäls? Varför köpa ett "mjukisdjur" i päls överhuvudtaget?Kanske är kattskin?
Såg förut en dokumentär på svt om hur dom i kina/japan dödar hundar/katter för att vi i europa ska få deras päls på kragen runt jackorna. För att inte skada pälsen så skar dom bort pälsen på vakna hundar och katter hängde dom. Hur sjuk i huvudet kan människan bli? Eller hur långt kan man gå för att få några kronor?
Jaja, jag ska ut å skjuta en människa nu och använda skinnet som "pälsjacka" inför kommande vinter.Är väl ingen nyhet att vi använder pälsdjur, är väl inte mycket humanare med minkar, rävar, o dylikt heller.

Det är ju konsumenterna som står för det i slutändan, köp inte produkter med päls så är det ju ingen som producerar den.Det beror lite på hur fattig man är. Ett par kronor kan göra att man överlever nån vecka i ett fattigt land. Inte för att jag försvarar det dom gör, men man bör väl kanske ifrågasätta vad det är för företag som köper in det till sina butiker utan att kontrollera hur det tillverkas och vad det är för kunder som köper päls utan att kontrollera ursprung och tillverkning så gott man kan iallafall.

Sista meningen förstår jag inte, jämför du en stackars katts öde med att slå ihjäl en medmänniska och bära runt på dennes hud? På vilket sätt menar du att det är jämförbart?Hur många frågar om pälskragen? Typ ingen skulle jag vilja påstå.

De är väl jämförbara på alla sätt o vis?Det man kan göra är ju att se till att företagen i sverige som importerar från dessa länder kräver att deras leverantörer följer våra regler angående hantering av djur, eller så köper man varor producerade i sverige där vi faktiskt har lagar om det. Upplyst konsumment typ.

Angående katter:
Det är det mest sadistiska och elaka djur jag någonsin stött på, har du någonsin sett en katt leka med en levande mus eller fågel? Dom är själviska sadistiska djävla egoister som kommer och kräver kärlek fast jag upprepade gånger talat om att jag är allergisk. Inte har dom någon vidare lojalitet heller.
Tacka vet jag hundar.



:)Tror H&M o dylikt får problem att köpa pälsprodukter då.. Om de nu säljer några. Den övar ju ;DSjälv så tycker jag att hundar är dumma i huvudet. De gör ju som man säger. Dessutom så slickar de en i ansiktet. Det är så äckligt. :)
Jo, jag har sett katter leka med djur. Jag har haft katt i hela mitt liv. De är små minimassmördare hela högen. Men de är jättesöta ändå. *cupid*Men nog får man hålla med honom om att kissar är lite tråkiga för att de egentligen mer eller mindre skiter i en egentligen? Allt de vill ha är ju mat ändå.

Grisen
2007-03-31, 20:00
Hoppas dom stackars svältande isbjörnarna hittar flaken...

jenny
2007-03-31, 20:09
Aliquis,
sovande katter hade de bild på i expressenartikeln. Det ser ut som små sovande katter helt enkelt. Jag har fått dem i present eftersom jag samlar på prydnadskatter. Hade aldrig köpt något med päls på själv. Men jag känner mer för katter än kaniner.

Tycker inte katter är ett dugg tråkiga. Det är ju iofs svårt att veta vad en katt tänker. Men när min katt börjar spinna bara för att jag vaknar så inbillar jag mig att han tycker om mig. Han har dessutom alltid mat framme så jag vet att han inte börjar spinna för att han skall få mat.

regus
2007-03-31, 20:25
http://www.youtube.com/watch?v=eiAWsVM7Cpg

2:15 in i klippet.

eiAWsVM7Cpg

Han har en poäng där...

internethjälten
2007-04-01, 09:12
Sälar som inte kan simma, ja den var ju ny...

Yankeee
2007-04-01, 09:15
Sälar som inte kan simma, ja den var ju ny...

Ungefär lika ny som folk som inte tänker efter.

Liten Men Fet
2007-04-01, 09:41
Hur många gånger har du hört om hundar som vanställt små barn/vuxnas ansikten? Jämfört med katter?
Personligen gillar jag katter mer, men det är nog för att jag hatar hundägare som springer runt med sina hundar i skogen utan koppel så att dom springer fram mot en och ser ut som om dom ska attackera, samtidigt som ägern skriker: "DEN ÄR INTE FARLIG! DEN VILL BARA LUKTA".

/Wind

Ja det är vanligare att hundar skadar människor allvarligare än katter eftersom vanliga katter är ganska små. Dock kan jag sätta rätt mycket på att katter oftare biter och klöser människor än vad hundar gör. Men ska vill ha ett exempel på ett riktigt farligt djur så kan du kolla på hästar, dom skadar många och dödar några varje år.
Angående att du blir rädd för hundar utan koppel så hänger det nog på att du inte är van vid hundar och inte kan läsa av hundens kroppsspråk, hunden vill bara bara kolla vem du är lukta och hälsa. Sen finns det klart dumma hundägare som inte kan uppfostra sin hund men det är ovanligare än vad man tror, man kan jämföra lite med fördommar mot byggare.

@Aliquis: Att du tycker att det är ungefär samma sak att slå ihjäl en människa och gå runt i hans skinn och att döda ett djur och gå runt i hans skinn tyder ju bara på hur långt du är ute och snurrar, jag har läst för många andra tokiga inlägg från dig för att inse att det inte är lönt att försöka diskutera det. Det handlar ju om värderingar och jag tror inte jag kan ändra dina och du kan absolut inte ändra mina.

internethjälten
2007-04-01, 13:15
Ungefär lika ny som folk som inte tänker efter.

Ja den var också ny.

z_bumbi
2007-04-01, 13:20
Angående att du blir rädd för hundar utan koppel så hänger det nog på att du inte är van vid hundar och inte kan läsa av hundens kroppsspråk, hunden vill bara bara kolla vem du är lukta och hälsa. Sen finns det klart dumma hundägare som inte kan uppfostra sin hund men det är ovanligare än vad man tror, man kan jämföra lite med fördommar mot byggare.

Att hundar som går utan koppel springer fram till någon främmande betyder ju att ägarna inte klarar av att uppfostra sin hund.

von huff
2007-04-01, 13:35
Om alla de där sälarna drunknar så kommer de inte at flyta upp till ytan i något skede?Måste ju se ganska sjukt ut om så många döda sälar som ligger å guppar på vågorna sen

Liten Men Fet
2007-04-01, 16:46
Att hundar som går utan koppel springer fram till någon främmande betyder ju att ägarna inte klarar av att uppfostra sin hund.

Jag håller med om att hunden ska springa till ägaren och hålla sig där om om ägaren kallar på den annars har ägaren gjort ett dåligt jobb när han uppfostrade hunden. Dock överreagerar nästan alla när hunden springer fram för den vill bara vem du är, den anfaller inte direkt, varför skulle den göra det?
Går ni över gatan när ni möter en byggare för det är stor risk att han roidar ur och går bärsäkragång?
Springer ni varje gång ni ser ett gäng med yngre invandrare för annars kommer dom spöa er?

z_bumbi
2007-04-01, 16:51
Jag håller med om att hunden ska springa till ägaren och hålla sig där om om ägaren kallar på den annars har ägaren gjort ett dåligt jobb när han uppfostrade hunden. Dock överreagerar nästan alla när hunden springer fram för den vill bara vem du är, den anfaller inte direkt, varför skulle den göra det?

Hunden ska inte springa fram till främmande oavsett om ägarna kallar in den eller inte, klarar man inte av att lära sin hund det så sätter man på ett koppel. Så svårt är det inte att ha sin hund kopplad när det finns andra människor i närheten.

Går ni över gatan när ni möter en byggare för det är stor risk att han roidar ur och går bärsäkragång?
Springer ni varje gång ni ser ett gäng med yngre invandrare för annars kommer dom spöa er?

Varför skulle jag göra det och vad har det med ouppfostrade hundar att göra?

Angel
2007-04-01, 17:13
Jag håller med om att hunden ska springa till ägaren och hålla sig där om om ägaren kallar på den annars har ägaren gjort ett dåligt jobb när han uppfostrade hunden. Dock överreagerar nästan alla när hunden springer fram för den vill bara vem du är, den anfaller inte direkt, varför skulle den göra det?
Går ni över gatan när ni möter en byggare för det är stor risk att han roidar ur och går bärsäkragång?Springer ni varje gång ni ser ett gäng med yngre invandrare för annars kommer dom spöa er?

Svar JA!! Alltid så rädd att de ska va Herkan som letat upp mig..

Liten Men Fet
2007-04-01, 19:00
Hunden ska inte springa fram till främmande oavsett om ägarna kallar in den eller inte, klarar man inte av att lära sin hund det så sätter man på ett koppel. Så svårt är det inte att ha sin hund kopplad när det finns andra människor i närheten.



Varför skulle jag göra det och vad har det med ouppfostrade hundar att göra?

Exemplet vi diskuterade var just någon som var ute och gick i skogen, i staden förutsätter jag att man har hunden kopplad om inte annat så får hundens säkerhet så den inte kliver ut i vägen.

Det har med fördomar att göra, att så fort en hund kommer fram och vill kolla vem du är så förutsätts det att den anfaller. Det ligger i en hunds natur att den vill kolla vad det är för en filur som kommer gående (precis som det egentligen ligger i alla människors natur fast det har vi ju undertryckt när samhället ser ut som det gör. Bodde vi i grottor så visst fan skulle vi vara intresserade av vem som kom gående runt knuten).
Sen tror jag att det är svårt att uppfostra en hund så väl att den inte går fram och luktar på främmande människor som kommer gående i närheten, speciellt om man bor på en mindre ort där hunden inte är van vi så mycket människor runt sig. I en stad struntar nog hunden i alla människor runt den efter ett tag.
Vilket inte jag tycker behöver betyda att den är ouppfostrad, den kollar vem det är sen traskar den tillbaka till matte eller husse. Biter den någon eller jagar någon eller äter skor eller inte kommer när man kallar på den så är den ouppfostrad.