handdator

Visa fullständig version : Onödigt att deffa?


nickepicke
2007-03-29, 18:08
Hej på er!

Lite fakta om mig:
171cm
60kg
17år
Gymmat i 6-7 månader

Som ni ser så är jag inte en grov kille. Men nu till sommaren vill jag få fram mina magrutor så mycket som möjligt. Längst ner på magen så har det samlat sig en liten fettklump som jag MYCKET gärna vill få bort INNAN sommaren. Man kan se mina magrutor, men inte så mycket som jag vill (har hyffsat stora rutor, men fettet gör så att de ger en bild att inte synas så väl) Men samtidigt så vill jag inte förlora muskelmassa (vill öka, men det går ju inte om man deffar). Så jag undrar om det är någon idé för mig att deffa? Jag vill deffa bort det så fort som möjligt så att jag kan börja biffa igen. kommer fettet tillbaka då förresten?

Om ni nu tycker att det är nåt som inte är dumt att göra så kan ni väl ge lite tips och hur jag ska gå till väga för att göra detta så effektivt som möjligt? =) Jag får snart hem kollo's pure whey, fairing fast carbs och kollo's kreatin från kolloshopen. (beställde det innan jag kom på tanken att deffa) Går det att använda sånt under deffen eller är det onödigt? jaja.. det finns hur många frågor som helst :) men säg vad ni tycker? ska jag göra det eller ej?

/NickePicke

L-Sami
2007-03-29, 18:13
Pulvertillskotten är bra i samband med träning oavsett om man bulkar eller deffar.

Annars avgör du själv om du vill deffa bort det lilla du har eller inte.

Ganymedes
2007-03-29, 18:26
Om det är så viktigt för dig att rutorna syns mer i sommar, deffa. Du kan alltid bygga till hösten igen.

nickepicke
2007-03-29, 18:30
Okej, men kan man då inte gymma och ligga på kaloriöverskott men samtidigt förlora fettet vid magen? Att det övergår till energi eller nåt? :confused:

Hur lång tid kan det ta att få bort det om det handlar om 1-2 kilo?

Raggis
2007-03-29, 18:33
Okej, men kan man då inte gymma och ligga på kaloriöverskott men samtidigt förlora fettet vid magen? Att det övergår till energi eller nåt? :confused:

Hur lång tid kan det ta att få bort det om det handlar om 1-2 kilo?

Om du ligger på kaloriöverskott, så kommer du lägga på dig både fett och muskler.

Att deffa ner sig 1-2 kg tar drygt en månad, förutsatt att du ligger på ett underskott på 500kcal per dygn.

nickepicke
2007-03-29, 18:46
okej tack för svaren :) ! Men om jag nu deffar ner mig TILL sommaren och står där med mina magrutor. Försvinner dom under nytt fett om jag börjar biffa upp mig och käkar massa igen? då är det i så fall ingen större vits att deffa inför sommaren eftersom jag hellre vill biffa på mig mer och bli större?

Eddie Vedder
2007-03-29, 18:51
okej tack för svaren :) ! Men om jag nu deffar ner mig TILL sommaren och står där med mina magrutor. Försvinner dom under nytt fett om jag börjar biffa upp mig och käkar massa igen? då är det i så fall ingen större vits att deffa inför sommaren eftersom jag hellre vill biffa på mig mer och bli större?

Jo men du kan ju deffa ner dej till sommaren (förutsatt att det nu är det du väljer) och helt enkelt försöka hålla dej där under sommarmånaderna, alltså träna hårt och äta nyttigt som vanligt fast helt enkelt sträva efter att ligga i energibalans å hålla rutorna synliga.

Skit i vågen under sommarn å låt spegeln avgöra istället, d.v.s. syns rutorna så är det som det ska.:thumbup:

Sen när "bar överkropp"-säsongen börjar ta slut å du känner att du vill biffa till dej igen, ja då ser du till att träna vidare fast ökar på maten helt enkelt. Du behöver inget megaöverskott utan ett hyfsat sunt överskott på sisådär 500kcal+ om dagen under valfri tid fungerrar nog bra.

Testa själv å se hur det känns, känner du att det går för fort/för långsamt så går du in lugnare/hårdare.

nickepicke
2007-03-29, 19:03
tack för ett bra svar eddie :) !

Måste man ha kunskap på hur många kcal man får i sig per dag? Är det inte bara att äta med sunt förnuft (alltså lite) och ut och springa 60min varje dag? :O När jag sen är nöjd med rutorna så äter jag mer och övergår till styrketräning. Märker jag att jag lägger på mig igen så är det bara att dra ner på kalorierna och springa lite till? :)

Nu är det ju så att jag beställt hem pure whey och fast carbs och kreatin. Hur ska jag förbruka produkterna som jag inhandlat? Är det någon idé att ta kreatin om jag ändå inte kommer att kunna bygga på mig något under deffen? :S

Tacksam för svaR! :D:D

Eddie Vedder
2007-03-29, 19:32
tack för ett bra svar eddie :) !

Måste man ha kunskap på hur många kcal man får i sig per dag? Är det inte bara att äta med sunt förnuft (alltså lite) och ut och springa 60min varje dag? :O När jag sen är nöjd med rutorna så äter jag mer och övergår till styrketräning. Märker jag att jag lägger på mig igen så är det bara att dra ner på kalorierna och springa lite till? :)

Nä att ha järnkoll på kcal är absolut inget som krävs, särskilt inte om man eftersträvar enrgibalans. Jag antar at du varken rasar i vikt lr chockökar såsom ditt liv ser ut nu och ändå räknar du ju inte kcal.;)

Det är ju inget som "gemene man" sysslar med överhuvudtaget, sunt förnuft räcker ofta ganska långt.
Så ditt upplägg som du nämner låter kanonbra.

Angel
2007-03-29, 19:47
På vissa verkar de som om ni ska gå halvnakna hela jäkla sommaren!

nickepicke
2007-03-29, 20:04
tack eddie :) nu vet jag vad jag ska göra!

Det får bli att äta som en häst och träna så tungt som möjligt fram till i mitten av maj och se hur det ser ut då!

Angel: Nej men det är gött med magrutor till stranden :) Annars så gömmer man magen resten av året ;P

Sniggel
2007-03-29, 20:10
okej tack för svaren :) ! Men om jag nu deffar ner mig TILL sommaren och står där med mina magrutor. Försvinner dom under nytt fett om jag börjar biffa upp mig och käkar massa igen? då är det i så fall ingen större vits att deffa inför sommaren eftersom jag hellre vill biffa på mig mer och bli större?

Ja det är mycket möjligt att de kan försvinna sen igen när du börjar "biffa".

Hades
2007-03-29, 20:14
Låter som en oerhört dålig idé att deffa vid din redan låga vikt. Magrutor i all ära, men du kommer se mycket bättre ut på stranden (och i kläder) om du får lite mer kvalitetsmassa på dig, även om magrutorna inte syns. Tycker du gör helt rätt i att äta som en häst och träna tungt.

Ganymedes
2007-03-29, 20:19
På vissa verkar de som om ni ska gå halvnakna hela jäkla sommaren!

Äh, du är bara sné för att vi kåtar upp dig och för att du inte får något. :D

nickepicke
2007-03-29, 20:26
Äh, du är bara sné för att vi kåtar upp dig och för att du inte får något. :D

ahhahahah :laugh:

Låter som en oerhört dålig idé att deffa vid din redan låga vikt. Magrutor i all ära, men du kommer se mycket bättre ut på stranden (och i kläder) om du får lite mer kvalitetsmassa på dig, även om magrutorna inte syns. Tycker du gör helt rätt i att äta som en häst och träna tungt.

Tack! Känns bra när andra håller med! Det får en att tveka mindre :) Men du har helt rätt. Får satsa på att vara mer förberedd till sommaren '08 istället :) Tusen tack för alla vänliga svar! :thumbup:

Tom Jr
2007-03-29, 21:22
Ligger i ungefär samma dilemma. Men, har även ett större. Får inte deffa för mina föräldrar. Känns tungt. Kan väl inte säga att jag har något värt att deffa bort, men som sagt, man vill ju visa lite magrutor någongång. Jag tror att två kilo räcker. Men vet inte hur jag ska kunna ordna detta.

:'(.

CoolHandLuke
2007-03-29, 22:52
Håller med Hades. I sociala sammanhang är idealet är att se 'frisk' ut först och främst.

Handcuff
2007-03-29, 23:01
Ligger i ungefär samma dilemma. Men, har även ett större. Får inte deffa för mina föräldrar. Känns tungt. Kan väl inte säga att jag har något värt att deffa bort, men som sagt, man vill ju visa lite magrutor någongång. Jag tror att två kilo räcker. Men vet inte hur jag ska kunna ordna detta.

:'(.

2kg är ingenting...räcker säkert inte på långa vägar om du inte har synliga rutor nu ändå. Biffa istället rejält till nästa sommar (eller näst nästa) risken finns annars att du kommer att se ut som ett 45kg åkerspöke :)

Tom Jr
2007-03-30, 15:01
Handcuff:

Nej 2 KG är ingenting och tar kanske lite mindre än en månad att gå ned. Men, det det måste nog räcka eftersom det antagligen kommer att försvina något kilo i form av glykogen och därmed vatten om jag skulle deffat rätt. Mina magrutor är väl synliga när jag spänner lite, men inte om jag står stil. Eller jo dom syns ju ifall jag har pissat och inte ätit något då jag andas.

Biffa och biffa, vill helst inte se ut som en knubbsäl...

nr16
2007-03-30, 15:53
Ligger i ungefär samma dilemma. Men, har även ett större. Får inte deffa för mina föräldrar. Känns tungt. Kan väl inte säga att jag har något värt att deffa bort, men som sagt, man vill ju visa lite magrutor någongång. Jag tror att två kilo räcker. Men vet inte hur jag ska kunna ordna detta.

:'(.



Varför inte bara äta ungefär som innan, lite mer frukt och grönt, inget godis/läsk och sen ut och spring 3-4 gånger så är dom 2 kg borta till sommare

Cerberus
2007-03-30, 15:58
du gör nog bäst i att bulka upp ett tag så att du får mer muskler, deffa på den låga vikten så kommer du se ut som en lägerfånge..