handdator

Visa fullständig version : Träningsmetoder och dyl. hjälp


pbt
2007-03-29, 14:34
Tjenare. Jo jag hade tänkt att fråga lite saker jag behöver svar på för att min träning ska gå bättre. jag är 18år, väger 67kg, är 185cm lång och har inte tränat så länge.

min första fråga rör sig kring 'träningssättet'. Jag undrar nämligen vad det är som avgör valet av hur man tränar, tex om man kör flera helkroppspass i veckan, har 2/3- splitt. Det finns ju även olika träningsmetoder, den vanligaste kan ju se ut något som att man kör 3set på varje övning, med ca 8 reps och vilar ca 30sek mellan setten. Men jag tycker det vore intressant att veta lite vilket träningssätt och vilken metod ni tycker är den optimala när det gäller ENDAST MUSKELBYGGANDE FÖR VOLYM. Är alltså inte intresserad av spekulationer eller liknande kring hurvida bra man ökar i styrka eller så.

Det borde väl ändå finnas någon metod som anses vara den mest 'passande' eller 'optimala' just för syftet att öka i volym. Jag vet tex folk som kör 3-4 set på varje övning och börjar med 12 reps och faller i reps i varje set men INTE VILAR MELLAN SETTEN. Grundfrågan, antar jag, är hur man ska förhålla sig till följande faktorer;

ANTAL REPS OCH SET
HUR MYCKET VILA MELLAN SETTEN (tex muskeln kanske inte ska få vila för länge/för lite)
SKA MAN KÖRA TILL FAILURE? (alltså ska man köra jättetungt så att man har problem med 1-2 sista repsen i varje set? eller ta det lite lugnare?)
HUR PÅVERKAR VALET AV SCHEMAUPPLÄGG ENS TRÄNING? (dvs fördelar/nackdelar med helkroppspass, split schema och övriga)

Det vore intressant att få utförliga svar om vad ni tycker och varför, om det även går att styrka med något slags bevis i form av utförda tester eller liknande vore det kanon.

Jag funderar nämligen kring hur jag ska träna, mer exakt. eftersom jag inte är så insatt i olika träningsmetoder och liknande är det väldigt intressant för mig att veta mer.

Hoppas ni förstod vad jag menade och att ni vill dela med er av era KUNSKAPER.

Tack i förhand.

dontomase
2007-03-29, 14:55
För mig har den bästa metoden varit variation. Sen är det väldigt olika från person till person själv gillar jag korta men intensiva pass, kvalitet inte kvantitet alltså.

En period tungt till failure och ligga på max 4-5 rep per set. Och i pyramid alltså ökande vikt hela tiden.

Sen kör jag perioder då jag kör lätt till exempel 10 reps 10 set per muskelgrupp.

Just nu kör jag enligt H.I.T High Intensity där man kör mycket med supersets och ligger på runt 2 - 3 övningar per muskelgrupp och kroppen körs på en vecka.

Man bör ju splitta kroppen för annars tenderar passen bli för långa och de sista muskelgrupperna blir lidande på grund av bristande motivation osv.

Köra till failure kör jag med just nu i H.I.T men även ofta då jag kör tunga perioder.

Så mitt bästa råd är känn efter vilket du tycker känns bäst, läs allt du kommer över om olika träningsmetoder och se om nån passar dig. Variera om inte annat för att få lite roligare träning är aldrig roligt att köra samma sak dag efter dag.

Tillåt dig vila en vecka emellanåt för det är trots allt under vilan man växer.

Och skulle jag rekommendera något så är det den metod jag kör just nu H.I.T enligt Mike Mentzer.

Och i mitt fall har jag inga tester att visa utan det är min egen erfarenhet, mycket läsning böcker osv.

Lycka till och kör hårt.

pbt
2007-03-29, 16:08
Alltså ska man köra tex det vanliga upplägget eller tex dogcrap? sånt jag vill veta mer om..tex olika träningsmetoder och vilken som förmodligen borde passa mig bäst.

pbt
2007-03-29, 21:20
snälla vill någon kunnig svara.
tänkt att köra ett 3split schema men hur ska jag lägga upp muskelgrupperna på dagarna? har även tänkt att hålla mig till 3-4 set / muskelgrupp och köra ca 10 reps. är det bra?

men jag undrar tex, ska jag köra till failure på varje set? Antar att jag inte ska göra det, läste någon studie eller liknande som låg uppe på forumet där man tydligen hade konstaterat att failure är bäst om man tränar styrka.
sedan, är det bättre att utföra övningarna (VARJE REP) saktare och väldigt strikt eller ska det vara explosivt?

major Pectoralis
2007-03-30, 13:05
Tjenare. Jo jag hade tänkt att fråga lite saker jag behöver svar på för att min träning ska gå bättre. jag är 18år, väger 67kg, är 185cm lång och har inte tränat så länge.

min första fråga rör sig kring 'träningssättet'. Jag undrar nämligen vad det är som avgör valet av hur man tränar, tex om man kör flera helkroppspass i veckan, har 2/3- splitt. Det finns ju även olika träningsmetoder, den vanligaste kan ju se ut något som att man kör 3set på varje övning, med ca 8 reps och vilar ca 30sek mellan setten. Men jag tycker det vore intressant att veta lite vilket träningssätt och vilken metod ni tycker är den optimala när det gäller ENDAST MUSKELBYGGANDE FÖR VOLYM. Är alltså inte intresserad av spekulationer eller liknande kring hurvida bra man ökar i styrka eller så.

Det borde väl ändå finnas någon metod som anses vara den mest 'passande' eller 'optimala' just för syftet att öka i volym. Jag vet tex folk som kör 3-4 set på varje övning och börjar med 12 reps och faller i reps i varje set men INTE VILAR MELLAN SETTEN. Grundfrågan, antar jag, är hur man ska förhålla sig till följande faktorer;

ANTAL REPS OCH SET
HUR MYCKET VILA MELLAN SETTEN (tex muskeln kanske inte ska få vila för länge/för lite)
SKA MAN KÖRA TILL FAILURE? (alltså ska man köra jättetungt så att man har problem med 1-2 sista repsen i varje set? eller ta det lite lugnare?)
HUR PÅVERKAR VALET AV SCHEMAUPPLÄGG ENS TRÄNING? (dvs fördelar/nackdelar med helkroppspass, split schema och övriga)

Det vore intressant att få utförliga svar om vad ni tycker och varför, om det även går att styrka med något slags bevis i form av utförda tester eller liknande vore det kanon.

Jag funderar nämligen kring hur jag ska träna, mer exakt. eftersom jag inte är så insatt i olika träningsmetoder och liknande är det väldigt intressant för mig att veta mer.

Hoppas ni förstod vad jag menade och att ni vill dela med er av era KUNSKAPER.

Tack i förhand.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78310

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79383