handdator

Visa fullständig version : Koordinationsträning/snabbhet/rörlighet för hockey?


Hockeyplayer
2007-03-29, 13:44
Tjena. Nu har vår on-iceträning slutat och jag har själv börjat träna styrketräning/kondition för att bli starkare etc till nästa säsong. Vi kommer att ha fysträningar med laget senare, men det känns som att jag själv behöver träna extra på det jag är dålig på.
Det jag främst måste förbättra i mitt ishockeyspelande är snabbheten, rörligheten samt koordinationen. Har sökt en hel del på kolozzeum men inte funnit info om all sorts träning som jag tänkt träna.

Styrketräning kör jag efter grundprogrammet här på kolozzeum, 3ggr/vecka. Har tränat då och då på gym sen i somras, men först nu jag börjat träna regelbundet där.

Snabbheten hade jag tänkt att träna med rusher på 10m/30m med ganska lång vila emellan för att få ut max. Jag försöker även få in frivändningar för snabbheten i styrketräning, förutom att jobba så explosivt som möjligt i t.ex. knäböj.

Konditionsträningen tänkte jag variera mig genom att träna t.ex. intervallträning, samt längre sträckor.

Men däremot koordinationsträning och rörlighetsträningen behöver jag hjälp med. (Med rörlighetsträning menar jag inte stretching, för jag är hyffsat vig.) Utan jag menar "smidighet under fart".
Jag är 17 år, 80kg, 179cm.

Stats: Knäböj 3x8 90kg Marklyft 3x8 95kg Bänkpress 3x8 50kg

L-Sami
2007-03-29, 14:35
Rörlighetsträning
http://eliteathletetraining.com/Tips/Agility.aspx

Repstege träning
http://www.sport-fitness-advisor.com/ladder-agility-drills.html

L-Sami
2007-03-29, 14:36
Rörlighetsträning
http://eliteathletetraining.com/Tips/Agility.aspx

Repstege (koordinationsträning)
http://www.sport-fitness-advisor.com/ladder-agility-drills.html

pejo
2007-03-29, 14:56
Konditionsträningen tänkte jag variera mig genom att träna t.ex. intervallträning, samt längre sträckor.

Längre sträckor tycker jag du kan skippa helt. Jag förstår inte varför man har den typen av uthålllighetsträning för hockey. Ett hockeybyte bör var under 1 minut och inte är dessutom oftast inte intensivt under hela bytet.

Jag tänker sticka ut hakan och påstå att den försäsongsträning som man traditionellt kör för hockey är alldeles för mycket inriktad på kondition åtminståne var den det på den tiden jag spelade hockey.
Jag tycker man borde inrikta sig mer på styrka och snabbhet. Starka och explosiva ben ger mycket mer för skriskoåkningen än vad den ger för exempelvis löpning. Snabbheten och stabiliteten sitter också mycket i kroppens mittparti.

Hockeyplayer
2007-03-29, 16:28
Längre sträckor tycker jag du kan skippa helt. Jag förstår inte varför man har den typen av uthålllighetsträning för hockey. Ett hockeybyte bör var under 1 minut och inte är dessutom oftast inte intensivt under hela bytet.

Jag tänker sticka ut hakan och påstå att den försäsongsträning som man traditionellt kör för hockey är alldeles för mycket inriktad på kondition åtminståne var den det på den tiden jag spelade hockey.
Jag tycker man borde inrikta sig mer på styrka och snabbhet. Starka och explosiva ben ger mycket mer för skriskoåkningen än vad den ger för exempelvis löpning. Snabbheten och stabiliteten sitter också mycket i kroppens mittparti.
Ja, jag kan hålla med dig på den biten.. Tycker själv att vi har kört för mycket långdistanslöpning i mitt lag.. Blir nog bättre ifall jag bara kör intervallträning! Hur många gånger bör man repetera? 10x60sek med 30 sekunders vila mellan varje t.ex.?

Tack L-sami!

nr16
2007-03-29, 17:11
Träna konditionen lika hårt som snabbheten. Det är oftast i slutet man vinner viktiga matcherna och därför behöver va bäst då....

Control_61
2007-03-29, 17:16
Ett par saker:

* Du behöver en bas av kondition att stå på som kommer från distanslöpning innan du borde börja med aeroba intervaller. Jag brukar köra 2min 1:1 vila.

* Periodisera gärna allt, ett grymt bra tips! :) Ex: Post-Season - vila / Off-Season - grundträning och hypertrofi och grundkondition / Mid-Season - Maxstyrka och delvis explosivstyrka och aeroba intervaller och LITE snabbhet / Pre-Season - Snabbhet, rörlighet, kvickhet, anaeroba intervaller, explosiv uthållighet och lite explosivitet/maxstyrka

Control_61
2007-03-29, 17:19
Träna konditionen lika hårt som snabbheten. Det är oftast i slutet man vinner viktiga matcherna och därför behöver va bäst då....


Ett tips är att köra rörlighetsövningar i ungefär samma längd som byten och försöka röra sig så snabbt som möjligt hela tiden.

Ett till tips är att under säsong, exempelvis efter en isträning eller match. Att sätta sig på en träningscykel och köra anaeroba intervaller 45x45 för att lära sig vara snabb i slutet av bytena.

Ytterligare ett tips är att träna explosiv uthållighet!

Hockeyplayer
2007-03-29, 17:38
Tack control_61.
Ja, stämmer också att man måste ju ha en grund att stå på.. Blir nog som du säger att köra lite längre löpning för att få konditionen, sen gå på intervallträningen.

Hockeyplayer
2007-03-29, 19:42
Nu har jag kört mitt första pass med hjälp av L-samis övningar. Det kändes som en bra grund att jobba på!

pejo
2007-03-29, 19:52
Tack control_61.
Ja, stämmer också att man måste ju ha en grund att stå på.. Blir nog som du säger att köra lite längre löpning för att få konditionen, sen gå på intervallträningen.

Intervallträning ger dig minst lika bra kondition som långlöpning.

Nu kommer lite oortodoxa funderingar som ni kan ta med en nypa salt:

Egentligen tror jag inte man behöver träna kondition överhuvudtaget under försäsongen (Off-season).
Jag tror faktiskt man får tillräckligt med kondition när man väl går på is.

Det är mycket svårare och tar längre tid att bygga ordentlig muskelmassa samt snabbhet än att fixa kondition som är tillräckligt bra. Frågan är då om en ung hockeyspelare inte borde fokusera på detta istället för konditionsträning. En hockeyspelare når ofta sin topp vid 30-års åldern så hur bra man är när man är 17 borde egentligen ha mindre betydelse. Tyvärr är föreningar i allmänhet dåliga på att ta hand om "late bloomers".

Hockeyplayer
2007-03-29, 21:03
Intervallträning ger dig minst lika bra kondition som långlöpning.

Nu kommer lite oortodoxa funderingar som ni kan ta med en nypa salt:

Egentligen tror jag inte man behöver träna kondition överhuvudtaget under försäsongen (Off-season).
Jag tror faktiskt man får tillräckligt med kondition när man väl går på is.

Det är mycket svårare och tar längre tid att bygga ordentlig muskelmassa samt snabbhet än att fixa kondition som är tillräckligt bra. Frågan är då om en ung hockeyspelare inte borde fokusera på detta istället för konditionsträning. En hockeyspelare når ofta sin topp vid 30-års åldern så hur bra man är när man är 17 borde egentligen ha mindre betydelse. Tyvärr är föreningar i allmänhet dåliga på att ta hand om "late bloomers".

Försöker fokusera på styrketräningen och snabbheten, men konditionen måste jag även få med.. :)
Någon som har något tips på hur jag ska lägga upp träningen? Lär väl passa bäst att träna snabbhet etc när man inte tränat ben? Samma med konditionstränigen?

Dag x: Gym (bröst, axlar, triceps)
Dag y: Gym (rygg, biceps, grepp)
Dag z: Gym (Ben, mage)
Dag å: Snabbhet/koordination/spänst
Dag ä: Kondition (Intervall?)
Dag ö: Kondition?

L-Sami
2007-03-29, 21:36
Någon som har något tips på hur jag ska lägga upp träningen?



Dag 1: Ben/Mage
Dag 2: Bröst/Axlar
Dag 3: Kondition (Intervall)
Dag 4: Rygg/Biceps/Grepp
Dag 5: Snabbhet/Koordination/Spänst
Dag 6: Kondition
Dag 7: Vila

Bra vila för alla muskelgrupper och att du får max av snabbhet/spänst träningen.

Hockeyplayer
2007-03-30, 09:24
Dag 1: Ben/Mage
Dag 2: Bröst/Axlar
Dag 3: Kondition (Intervall)
Dag 4: Rygg/Biceps/Grepp
Dag 5: Snabbhet/Koordination/Spänst
Dag 6: Kondition
Dag 7: Vila

Bra vila för alla muskelgrupper och att du får max av snabbhet/spänst träningen.

Tack. Det ser bra ut tycker jag! Blir nog att köra så from nästa vecka.. Får köra ett lättare benpass på Lördag istället så jag orkar köra det på måndag också..

Fredrik_
2007-03-30, 10:49
Tjena! Det här kanske är intressant för dig. Ett helt off-season-upplägg för hockeyspelare. Du ska kanske inte köpa det rakt av, men det kan vara inspirerande:

http://www.johnberardi.com/updates/june212002/na_hockeytraining.htm
http://www.johnberardi.com/updates/july262002/na_gladiator2.htm
http://www.johnberardi.com/updates/aug302002/na_gladiator3.htm

Control_61
2007-03-30, 12:16
Gladiator Training är INGET jag rekomenderar.

Period 1 är alldeles för hög volym och för stort fokus på överkropp mot vad vi som hockeyspelare egentligen behöver. Fokus ska ligga på bål och ben även under hypertrofi fasen då man som hockeyspelare borde önska att sänka sin "viktpunkt" på kroppen.

Period 2 är det enda jag kan tycka är bra om man lägger till lite mer explosiva olympiska lyft på vissa dagar.

Period 3 är ONÖDIGT många olika dagar, där det lätt går att kombinera de olika sakerna och få bättre resultat.



Det känns som att vi ligger på ungefär samma nivå i våran fysiska utveckling, vill du ha ett upplägg som jag har fixat ihop sen den förra sommaren då jag tränade enligt Gladiator Training är det bara att säga till.
Det går ungefär ut på följande:

Period 1: Styrketräning 2/split överkropp och underkropp. Har 2 olika programm för överkropp och underkropp. Tränar progressivt lägre reps hela tiden och käkar en massa för att gå upp i vikt. Tränar även väldigt lätt konditionsträning men första prioritering är att gå upp i vikt och öka i muskelmassa.

Period 2: Styrketräning 3x / vecka och anaerob/aerob träning 3x/vecka. Fokus på explosivitet och maxstyrka. Här börjar det bli mer hockeyspecifikt.

Period 3: Styrketräning 2-3x/vecka, snabbhet/rörlighet/kvickhet/anaerob träning 2-3x/vecka, aerob träning 1x/vecka och väldigt mycket hockeyspecifik träning.

Control_61
2007-03-30, 12:19
Intervallträning ger dig minst lika bra kondition som långlöpning.

Nu kommer lite oortodoxa funderingar som ni kan ta med en nypa salt:

Egentligen tror jag inte man behöver träna kondition överhuvudtaget under försäsongen (Off-season).
Jag tror faktiskt man får tillräckligt med kondition när man väl går på is.

Det är mycket svårare och tar längre tid att bygga ordentlig muskelmassa samt snabbhet än att fixa kondition som är tillräckligt bra. Frågan är då om en ung hockeyspelare inte borde fokusera på detta istället för konditionsträning. En hockeyspelare når ofta sin topp vid 30-års åldern så hur bra man är när man är 17 borde egentligen ha mindre betydelse. Tyvärr är föreningar i allmänhet dåliga på att ta hand om "late bloomers".



Kondition byggs uselt under hockeysäsong. Byten är för korta för att bygga energisystemen och tillräckligt långa och intensiva för att behöva energisystemen.

Jag håller med dig att det tar längre tid att bygga ordentlig muskelmassa och snabbhet. Men man inte för att bli stor utan för att bli en stor hockeyspelare. Då är det garanterat bättre att kombinera de båda.
Visserligen, har man en lång period under sommaren att träna på (runt 20 veckor) tycker jag helt klart att man kan ta 4-5 veckor och bara fokusera på musklelmassa.

pejo
2007-03-30, 12:51
Kondition byggs uselt under hockeysäsong. Byten är för korta för att bygga energisystemen och tillräckligt långa och intensiva för att behöva energisystemen.

Nja jag vet inte riktigt om jag håller med. Det är klart om man bara skulle spela matcher så...
Jag har faktiskt testat detta. En försäsong så tränade jag i princip bara styketräning och när säsongen började gick det ju naturligtvis jättedåligt men efter en månad hade jag fullt tillräcklig kondition.

Control_61, det hade varit kul om du började skriva journal här på kolo. Jag skulle i varje fall följa den. Go Tigers!

Control_61
2007-03-30, 13:24
Kanske det ; )
Försäsongsträningen har precis börjat så det kanske vore något!

Hockeyplayer
2007-03-30, 14:43
Kanske det ; )
Försäsongsträningen har precis börjat så det kanske vore något!

Vart lirar du? :)
Tack för allas hjälp.. Om det är någon som kommer på något mer så hojta till!
Någon som har tips på vilken typ av intervallträning jag bör träna?

Fjod0r
2007-03-30, 15:22
Jag hade kört mindre gym än i tex L-samis programförslag.

hade kört tex

mån: Kondition (längre distanser alt intervaller)
tis: Helkropps pass (gym)
ons: vila
tors:snabbhet / styrka (spring och ev gym
fre: kondition (se mån)
lör och sön vila ev lätt kondition

Hockeyplayer
2007-03-30, 15:53
Jag hade kört mindre gym än i tex L-samis programförslag.

hade kört tex

mån: Kondition (längre distanser alt intervaller)
tis: Helkropps pass (gym)
ons: vila
tors:snabbhet / styrka (spring och ev gym
fre: kondition (se mån)
lör och sön vila ev lätt kondition

Sant, det blir ganska mycket gym.
Men jag känner att jag ligger dåligt till främst styrkemässigt.. Vill jobba på det samt rörligheten etc främst.

Control_61
2007-03-30, 17:09
För att ge förklara mer vad jag menar (och rekomenderar starkt).

Period 1:
M: Styrketräning Underkropp 1
T: Styrketräning Överkropp 1
O: Vila
T: Styrketräning Underkropp 2
F: Styrketräning Överkropp 2
L: Vila
S: Styrketräning Underkropp 1 ETC!

Variera mellan lätta, medel och tunga pass och anteckna vikter.
Gå från 12->10->8->6 reps ungefär. Öka sets när du minskar reps.
Träna mycket med fria vikter, mycket bål stabilitet och rotation.
----
M: Styrketärning Underkropp 1
T: Styrketräning Överkropp 1
O: Kondition
T: Styrketräning Underkropp 2
F: FM: Kondition EM: Styrketräning Överkropp 2
L: Vila
S: Kondition

Variera DEFINITIVT mellan lätta, medel och tunga pass.
Öka succesivt distans och tempo i konditionsträningen. Ev kan man de sista veckorna börja träna intervaller.


Period 2:
M: Styrketräning Helkropp Explosivt Maxstyrka
T: Kondition (Aeroba intervaller)
O: Styrketräning Helkropp Explosivt Maxstyrka
T: Kondition (Aeroba intervaller)
F: Styrketräning Hel..................
L: Kondition (Aeroba / Anaeroba intervaller)
S: Vila

Sedan övergår du succesivt från 6->10 set aeroba intervaller.
Styrketräning ska vara få övningar kanske 5 stycken / pass och den första ska gärna vara frivändning, push-press, stöt etc.
Tunga vikter, få reps och relativt få set.

Period 3:
M:
T:
O:
T:
F:
L:
S:

Pallar inte riktigt sätta ihop allt just nu men variera mellan maxstyrka / explosiv uthållighet / snabbhet-rörlighet-kvickhet / anerob träning och LITE aeroba intervaller.




TYP :)


Edit: Ska inte ta åt mig äran för allt själv. Fått mycket hjälp av T.EX Major Pectoralis här på Kolo.

Control_61
2007-03-30, 17:14
ville edita: "äran"

Hockeyplayer
2007-03-30, 17:44
För att ge förklara mer vad jag menar (och rekomenderar starkt).

Period 1:
M: Styrketräning Underkropp 1
T: Styrketräning Överkropp 1
O: Vila
T: Styrketräning Underkropp 2
F: Styrketräning Överkropp 2
L: Vila
S: Styrketräning Underkropp 1 ETC!

Variera mellan lätta, medel och tunga pass och anteckna vikter.
Gå från 12->10->8->6 reps ungefär. Öka sets när du minskar reps.
Träna mycket med fria vikter, mycket bål stabilitet och rotation.
----
M: Styrketärning Underkropp 1
T: Styrketräning Överkropp 1
O: Kondition
T: Styrketräning Underkropp 2
F: FM: Kondition EM: Styrketräning Överkropp 2
L: Vila
S: Kondition

Variera DEFINITIVT mellan lätta, medel och tunga pass.
Öka succesivt distans och tempo i konditionsträningen. Ev kan man de sista veckorna börja träna intervaller.


Period 2:
M: Styrketräning Helkropp Explosivt Maxstyrka
T: Kondition (Aeroba intervaller)
O: Styrketräning Helkropp Explosivt Maxstyrka
T: Kondition (Aeroba intervaller)
F: Styrketräning Hel..................
L: Kondition (Aeroba / Anaeroba intervaller)
S: Vila

Sedan övergår du succesivt från 6->10 set aeroba intervaller.
Styrketräning ska vara få övningar kanske 5 stycken / pass och den första ska gärna vara frivändning, push-press, stöt etc.
Tunga vikter, få reps och relativt få set.

Period 3:
M:
T:
O:
T:
F:
L:
S:

Pallar inte riktigt sätta ihop allt just nu men variera mellan maxstyrka / explosiv uthållighet / snabbhet-rörlighet-kvickhet / anerob träning och LITE aeroba intervaller.




TYP :)


Edit: Ska inte ta åt mig äran för allt själv. Fått mycket hjälp av T.EX Major Pectoralis här på Kolo.

Tack :)

Fjod0r
2007-03-30, 20:41
Sant, det blir ganska mycket gym.
Men jag känner att jag ligger dåligt till främst styrkemässigt.. Vill jobba på det samt rörligheten etc främst.

styrkemässigt på planen eller i gymmet?

Vilka är dina kvalitéer som hockeyspelare?

Hockeyplayer
2007-03-30, 21:15
styrkemässigt på planen eller i gymmet?

Vilka är dina kvalitéer som hockeyspelare?

Både planen och i gymmet.

Ptja, jag är väl en lagspelare, ingen tekniker eller så utan mer den som slår in returerna framför mål ;):naughty:

Hockeyplayer
2007-03-31, 09:36
Både planen och i gymmet.

Ptja, jag är väl en lagspelare, ingen tekniker eller så utan mer den som slår in returerna framför mål ;):naughty:

Edit: Hittade den här sidan som verkar ha många bra övningar för spänst/snabbhet/koordinationsträningen http://www.pacific.edu/AthleticPerformance/exercise%20videos/Exercise%20Description%20Menu.htm

Hur många set/reps bör man träna när man tränar plyometriskt?

lillbeer
2007-03-31, 13:46
Längre sträckor tycker jag du kan skippa helt. Jag förstår inte varför man har den typen av uthålllighetsträning för hockey. Ett hockeybyte bör var under 1 minut och inte är dessutom oftast inte intensivt under hela bytet.


ett hockeybyte sker 30sek allt vad man kan.

Och längre sträckor kör man ju för att få upp en grundkondition att bygga på.

Hockeyplayer
2007-03-31, 20:59
ett hockeybyte sker 30sek allt vad man kan.

Och längre sträckor kör man ju för att få upp en grundkondition att bygga på.

Ja, det stämmer nog.. Men jag skulle väl säga att vi brukar köra på ca 45 sekunders byten. Men det vore ju bättre ifall vi körde på 30 sekunders byten.. Blir bättre intensitet då!
Tror jag börjar med att variera konditionsträningen genom t.ex. ett pass intervallträning och ett annat pass med längre distans, t.ex. 6km.

matthe
2007-04-01, 17:48
du ska börja med att springa långa sträckor, anledningen till det är att du får bättre återhämtning. Efter du kört det i ungefär 1½ månad med lätt styrketräning så går du över till att köra tung styrketräning kombinerat med lätta löppass 2-3 månader. Sista delen går ut på att allt ska vara så explosivt som möjligt......... Kortare sträckor , explosivare träningspass.

Hockeyplayer
2007-04-22, 20:48
du ska börja med att springa långa sträckor, anledningen till det är att du får bättre återhämtning. Efter du kört det i ungefär 1½ månad med lätt styrketräning så går du över till att köra tung styrketräning kombinerat med lätta löppass 2-3 månader. Sista delen går ut på att allt ska vara så explosivt som möjligt......... Kortare sträckor , explosivare träningspass.
vad menar du med att man får bättre återhämtning av långa sträckor?

ramagoen
2007-04-22, 21:04
Hoppas du har nån som visat RIKTIGA frivändningar, ser alltför många skitexempel på frivändningar av hockeyspelare på gymmet samt alltför mycket bänkpress med STÖDZZ. *gah!*

Jag skulle säga sprinttträning/backträning med intervaller samt styrketräning vore det bästa(helkroppspass). Långlöpning tror jagh inte ett skit på varken i fotboll eller hockey.

Kort vila mellan sprinterna är nog det bästa för att utveckla bra återhämtning.

Även intensiv träning på gympassen tror jag på.

Basera träningen kring marklyft(varianter), böj(varianter), bänk(varianter), rodd(varianter). Du behöver faktiskt inte specialträna serratus anterior för att bli bra på en sport :D


//en som sprungit bort alldeles för många timmar för fotbollen, gav inte ett piss.

Dumleman
2007-04-22, 21:25
Jag har en teori om att träningen på ett ben är väldigt bra för hockeyspelare men jag har egentligen ingenting att backa upp den med. Det är ofta hockeyspelar måste kunna stå upp och behålla kontrollen på en skridsko vid de mest oväntade och svåra situationer.
Kanske du kan öva på att hoppa runt på ett ben på diverse sätt sen öva på att åk skridskor på ett ben. Du känner naturligtvis själv dina eventuella problem/styrkor i fotleden m.m. bäst och måste då anpassa din träning efter det.

Hockeyplayer
2007-04-23, 15:41
Hoppas du har nån som visat RIKTIGA frivändningar, ser alltför många skitexempel på frivändningar av hockeyspelare på gymmet samt alltför mycket bänkpress med STÖDZZ. *gah!*

Jag skulle säga sprinttträning/backträning med intervaller samt styrketräning vore det bästa(helkroppspass). Långlöpning tror jagh inte ett skit på varken i fotboll eller hockey.

Kort vila mellan sprinterna är nog det bästa för att utveckla bra återhämtning.

Även intensiv träning på gympassen tror jag på.

Basera träningen kring marklyft(varianter), böj(varianter), bänk(varianter), rodd(varianter). Du behöver faktiskt inte specialträna serratus anterior för att bli bra på en sport :D


//en som sprungit bort alldeles för många timmar för fotbollen, gav inte ett piss.
http://www.pacific.edu/AthleticPerformance/exercise%20videos/Olympic%20Lift%20Videos/power%20clean.mpg
försöker köra så, men brukar gå ner djupare vid vändningen..

Dumleman: Ja, ett ben borde faktiskt vara bra.. Kan tänka på det.. Har även haft problem med fotleden så det blir viktigt, ska köra mer varianter av balansplatta också. Just nu är det dock tyvärr mycket plugg i skolan :(

Hockeyplayer
2007-05-04, 14:28
Nu är det så att vi haft möte med laget, och vi har fått veta att vi ska ha tre gemensamma fyspass på ~2 timmar vardera. Passen ska köras på Måndag, Tisdag, Torsdag.. Det är varierande träning, allt möjligt t.ex. spänst, snabbhet, ren konditionsträning, bollsporter etc..

Hur ska jag lägga upp egna gymträningen? Tänkte köra på antingen 2 helkroppspass eller 2-split..
De övningar som jag vill ha in som bas är: Marklyft, frivändningar, knäböj, bänkpress.

Kom gärna med tips på schema etc.. Ska leta runt lite själv också!

Kardiluss
2007-05-04, 20:07
Tjena, jag spelar själv hockey. Det beror väl på hur upplägget med laget ser ut. Vad ligger huvuddelen på där? Hur ser fördelningen ut?

Hockeyplayer
2007-05-04, 20:12
Tjena, jag spelar själv hockey. Det beror väl på hur upplägget med laget ser ut. Vad ligger huvuddelen på där? Hur ser fördelningen ut?

Vi har inte fått något konkret upplägg, men det kommer väl vara blandat, dock inte så mycket styrka förutom armhävningar, situps, upphopp etc.
Främst löpning, intervaller, snabbhet, spänst, innebandy.

I början blir det nog mest konditionsträning.

Hockeyplayer
2007-05-04, 21:01
Vi har inte fått något konkret upplägg, men det kommer väl vara blandat, dock inte så mycket styrka förutom armhävningar, situps, upphopp etc.
Främst löpning, intervaller, snabbhet, spänst, innebandy.

I början blir det nog mest konditionsträning.

Jag glömde säga att vi har uppehåll i juli månad, då jag ska träna på egen hand..

Kardiluss
2007-05-04, 21:50
Okej, vilket lag spelar du i? Känns som att din egen träning ffa bör baseras på de delar "lagträningen" utesluter. Sen är det ju en avsevärd skillnad om du "bara" vill träna för hockey eller om även har andra målsättningar.

Hockeyplayer
2007-05-04, 23:02
Okej, vilket lag spelar du i? Känns som att din egen träning ffa bör baseras på de delar "lagträningen" utesluter. Sen är det ju en avsevärd skillnad om du "bara" vill träna för hockey eller om även har andra målsättningar.

Ja, det är sant. Jag spelar i Bålstas juniorer, spelade i en medel-serie (div 1) förra året. Vill träna både för hockey samt för att bygga mer massa överallt..

Hockeyplayer
2007-05-09, 15:39
När bör jag lägga in styrkepassen (2st)? Har funderat lite och kommit fram till att jag ska träna med nybörjarschemat på forumet..
Fysträningar med laget:
Måndag, tisdag, torsdag