handdator

Visa fullständig version : Korriekt utförande av skivstångsshrugs?


MrBurner
2007-03-29, 12:28
Hallå

Funderar på om jag utför mina skivstångsshrugs korrekt?

Utförande:

Greppar en skivstång med ~90kg.
Lyfter axlarna rakt upp så mycket jag kan, men jag kan tydligt se att mina trapeziusmuskler inte spänns på samma sätt som när jag har mycket lätt vikt på. De ser mer ut som två senor som går ut ifrån nacken.
Men kör jag på den lätta(re) vikten så klarar jag alldeles för många reps jämfört mot vad jag vill köra.

Hur ska jag kompromissa här? :confused:

jwzrd
2007-03-29, 13:19
Jag tror du blandar ihop hur det ser ut när du roterar upp skulderbladen så att de trycker upp övre delen av trapezius med att trapsen skulle aktiveras så.

Robban
2007-03-29, 13:35
Hallå

Funderar på om jag utför mina skivstångsshrugs korrekt?

Utförande:

Greppar en skivstång med ~90kg.
Lyfter axlarna rakt upp så mycket jag kan, men jag kan tydligt se att mina trapeziusmuskler inte spänns på samma sätt som när jag har mycket lätt vikt på. De ser mer ut som två senor som går ut ifrån nacken.
Men kör jag på den lätta(re) vikten så klarar jag alldeles för många reps jämfört mot vad jag vill köra.

Hur ska jag kompromissa här? :confused:

Ta tungt! Läs en anatomibok! ;)

MrBurner
2007-03-29, 13:44
Skulle gärna läsa en bok men jag vet inte vilka man ska köpa :)

jwzrd, så du menar att när jag annars lyfter med lättare vikt så är det egentligen inte muskeln jag ser utan det är skulderbladen som trycker upp dem under?

jwzrd
2007-03-29, 14:15
Skulle gärna läsa en bok men jag vet inte vilka man ska köpa :)

jwzrd, så du menar att när jag annars lyfter med lättare vikt så är det egentligen inte muskeln jag ser utan det är skulderbladen som trycker upp dem under?

Jag vet ju inte hur du gör, förutom att du inte göra likadant på den tunga som den lätta vikten.

MrBurner
2007-03-29, 15:04
Men om det var så du menade så låter det faktiskt rimligt.
Så jag kommer nog att fortsätta att köra tyngre, färre reps. och inte lika högt.