handdator

Visa fullständig version : Begära ledigt en dag i början av anställning?


mela
2007-03-29, 09:18
Goddagens.

De flesta utav er vet väl att jag är smått politiskt aktiv och saken är den att MUF skall ha ett storledningsforum för olika personer i de olika distrisktsstyrelserna, bl.a. mig själv som är mediaansvarig. Detta är ifrån en fredag till en söndag och det är incheckning 14:00 på fredagen, i Södertälje. Vilket innebär att jag inte kan jobba särskilt många timmar på fredagen (08:00-17:00) för att hinna dit.

Ska jag kräva ledigt?
Bara fråga om jag kan få ledigt?
Eller skicka någon annan på MUFsaken?

JJ
2007-03-29, 09:22
Fråga snällt, får du nej skickar du någon annan. Kräva? lol.

mela
2007-03-29, 09:23
Fråga snällt, får du nej skickar du någon annan. Kräva? lol.

Jag kan inget :D
men det känns dumt att fråga om ledighet det första man gör. :(

Slartibartfast
2007-03-29, 09:32
Det första jag ska göra på arbetsintervjun är att ansöka om halvtidspension.

Dnepr
2007-03-29, 09:34
Det första jag ska göra på arbetsintervjun är att ansöka om halvtidspension.

Ska du verkligen gå på en arbetsintervju? Tänk över det där minst en gång till.

Taisho
2007-03-29, 09:35
Avgudade inte chefen dig? Då är det väl inga problem!

mela
2007-03-29, 09:36
Avgudade inte chefen dig? Då är det väl inga problem!

Men dte känns ändå som att man skickar fel signaler.

HerrArne
2007-03-29, 09:39
Men dte känns ändå som att man skickar fel signaler.

De visste att de anställde en politisk aktivist? Då är det som jag ser det inga problem att be om ledigt. Men insistera inte.

Slartibartfast
2007-03-29, 09:43
Ska du verkligen gå på en arbetsintervju? Tänk över det där minst en gång till.

Nä, det kan nog också hända att jag håller mig undan tills de kommer och släpar mig till jobbet.

Taisho
2007-03-29, 09:48
Men dte känns ändå som att man skickar fel signaler.

Ursäkta mig, jag fick faktiskt lite dåligt samvete efter mitt skämtsvar. En allvarligt ställd fråga förtjänar ett vettigt svar.

Jag förstår att du är orolig för vilka signaler det skickar, men jag tror inte att du behöver vara så väldigt bekymrad trots allt. Om du dessutom lägger fram det så (att du faktiskt är orolig över signalerna) och t ex har en idé hur du kan arbeta in tiden du är borta (ev. i efterhand) så ska det mycket till för att arbetsgivaren inte ska tycka att det är helt OK. Och skulle det spricka helt och håller så vill jag påstå att det inte är du som missar något. Du har ju dessutom tydligen talang när det gäller jobbsök.

Jag misstänker också att det hade varit värre om du skulle åka på SSU-forum. :D

Lycka till!

Dnepr
2007-03-29, 09:49
Nä, det kan nog också hända att jag håller mig undan tills de kommer och släpar mig till jobbet.

Så långt får vi hoppas att det inte går. Ta tag i ditt liv innan och se till att tjäna pengar på ditt utseende och din humor. Snygga män är nästan aldrig roliga så du har kanske hittat en egen nisch. Det ser lovande ut - jag håller tummarna.

GLC
2007-03-29, 10:07
Om du ber om ledigt med gott om tid innan det händer så är det förhoppningsvis OK. Om det hade varit imorgon så hade jag inte ens besvärat mig om att be om ledigt.

mela
2007-03-29, 10:10
Om du ber om ledigt med gott om tid innan det händer så är det förhoppningsvis OK. Om det hade varit imorgon så hade jag inte ens besvärat mig om att be om ledigt.

Jag börjar på måndag och det är fredagen veckan efter det gäller.

JJ
2007-03-29, 10:12
Men dte känns ändå som att man skickar fel signaler.

Allt beror ju på hur du frågar. Finns det möjlighet att jobba in tiden så kan du ju erbjuda dig det.

hahavaffan
2007-03-29, 11:16
Ähh, det är inte precis nån nykelposition du fått väl? Klart du får ledigt, fråga på du bara. Det första jag ska göra är att ta ledigt för Bilsport Event Emmaboda, Hultsfred och Metallica i sommar :)

mela
2007-03-29, 11:17
Ähh, det är inte precis nån nykelposition du fått väl? Klart du får ledigt, fråga på du bara. Det första jag ska göra är att ta ledigt för Bilsport Event Emmaboda, Hultsfred och Metallica i sommar :)

Jag vill bara ha den här dagen och möjligtvis vecka 29.
Men den dagen är viktigast, sedan jobbar jag när som helst.
Måste söka typ ett ICA jobb så att jag kan få jobba på julafton också.

Baan
2007-03-29, 11:19
Spontant sätt så inte så klockrent ta ledigt det första man gör men som nämnt tidigare så har du väl berättat att du är PA så bara fråga snällt.

mela
2007-03-29, 11:20
Spontant sätt så inte så klockrent ta ledigt det första man gör men som nämnt tidigare så har du väl berättat att du är PA så bara fråga snällt.

Får göra det. Säga att jag ska på utbildning i debatt och liknande, det är ju bra för företaget i sig också *whistle*

appapa
2007-03-29, 11:55
Förklara varför du behöver ta ledigt så bör det ju inte vara några problem.