handdator

Visa fullständig version : Bicepsträning en fråga angående utförande


Ulf A Big
2007-03-29, 07:23
Vad anser ni om den här killens utförande av övningen?
kTSzvx1t-3M

Sedan har vi Victor Martinez

-FvxjnSRRMI
Tänkte bara använda det som lite diskussionsunderlag för hur vissa övningar utförs bäst.

Ulf A Big
2007-03-29, 07:28
Vad anser ni om den här killens utförande av övningen?
kTSzvx1t-3M

Sedan har vi Victor Martinez
HNmlATgmW3Y


-FvxjnSRRMI
Tänkte bara använda det som lite diskussionsunderlag för hur vissa övningar utförs bäst.
Den här jämförelsen är bättre

The Draf
2007-03-29, 11:23
Klart att den första killen har bättre teknik

Jay-Z
2007-03-29, 11:28
Tänkte bara använda det som lite diskussionsunderlag för hur vissa övningar utförs bäst.


Det är intressant att diskutera - om alla andra faktorer vore lika.

Uppe i 50 ännu, Ulf?

Sniggel
2007-03-29, 11:38
Båda ser ut att köra väldigt strikt. Ser inga större skillnader i utförande.

edit: såg inte den nya filmen förrän nu. Victor Martinez kör lite sämre ROM. Frågan är vad som är bäst, finns många åsikter om detta.

Ganymedes
2007-03-29, 11:45
Har själv förvånats över hur "slarvigt" proffsen lyfter sina vikter. De kastar dem hit och dit, sliter och rycker, och gungar med hela kroppen. Och när de är klara slänger de dem i golvet med en smäll. Jag kan lova att de flesta hade gett dem goda råd, ifall de inte redan varit så satans grova. Någon som säger emot mig på den punkten?

Yes
2007-03-29, 12:14
Man kan alltså konstatera att bra utförande avgörs av hur grov man är. Ser man ut som Victor Martinez är det okej hur man än gör. Tunna personer som slungar vikter i kort ROM är dock fjantiga spännisar och kör man strikt är man en kontaktbög.

Och nu kommer såklart vissa bli sura för att jag skriver sanningen. ;)

obesogen
2007-03-29, 12:14
Lite skillnader är det väll. Första killen har smalare fattning på EZ-stången och ett större rörelsemoment. Att han går djupt är väll trevligt, dock fattar jag inte varför han ska flektera så mkt, det är ju ingen momentarm i slutet av flexionen alls.
Andra snubben har en något bredare fattning, även om händerna står i lätt supination hos båda så stressar snubbe 2 biceps något mer i det avseendet. Sen tar han inte ut armen fullt utan satsar med på att jobba någonstans i mellersta rörelsebanan där muskeln är som starkast.

Edit: sen om man ska snacka om ROM, då måste man vara medveten om vilket ROM man menar. Övningens potentiella ROM eller biceps ROM? Föresten, i vilken övning kör man fullt ROM avseende muskeln man vill träna? Den enda jag kan komma på såhär på rak arm är sittande vadpress

Robban
2007-03-29, 13:52
Har själv förvånats över hur "slarvigt" proffsen lyfter sina vikter. De kastar dem hit och dit, sliter och rycker, och gungar med hela kroppen. Och när de är klara slänger de dem i golvet med en smäll. Jag kan lova att de flesta hade gett dem goda råd, ifall de inte redan varit så satans grova. Någon som säger emot mig på den punkten?

Jag ser inget fel med att svinga vikter! Däremot om man svingar trots avsaknad av detsamma...
Det finns givetvis gränser men om jag ska välja "cheatcurl" 70kg eller "smygcurl" 35kg så är det inget snack. Det krävs mer att svinga en tyngre vikt än att fjutta på en lägre.

Jay-Z
2007-03-29, 14:19
Det finns givetvis gränser men om jag ska välja "cheatcurl" 70kg eller "smygcurl" 35kg så är det inget snack.


Sedan finns det ju ett steg däremellan. ;)

ROMPE
2007-03-29, 14:41
Tycker att båda kör rätt så bra, för annars skulle ju dom alldrig få fram en sådan bra Biceps kula.

bertbert
2007-03-29, 15:17
Knepig lutning på scottbrädan på första filmen. Han kan slappna av där muskeln är som starkast. Han sträcker inte ut armbågsleden heller.

Martinez sträcker inte ut armbågsleden helt. Av någon märklig anledning är han biceps helt enorm trots det... :D

hobbitar
2007-03-29, 15:29
Det viktigaste är nog att man känner att man har kontakt i muskeln och att den får jobba hårt. Och det tror jag Lille Victor känner att han har....

jwzrd
2007-03-29, 16:03
Jag ser inget fel med att svinga vikter! Däremot om man svingar trots avsaknad av detsamma...
Det finns givetvis gränser men om jag ska välja "cheatcurl" 70kg eller "smygcurl" 35kg så är det inget snack. Det krävs mer att svinga en tyngre vikt än att fjutta på en lägre.

Jag skulle välja stor biceps och smygcurl före liten biceps och cheatcurl. Jag tillhör den tidigare kategorin, vilken tillhör du?

Honn
2007-03-29, 16:59
Jag tycker den första filmen ser otrevlig ut. Jag vill ha ett längre stöd, ett som stoppar mig från att översträcka armen om det blir för tungt. Sen är lutningen lite för klen för min smak med.

bertbert
2007-03-29, 18:00
Jag tycker den första filmen ser otrevlig ut. Jag vill ha ett längre stöd, ett som stoppar mig från att översträcka armen om det blir för tungt. Sen är lutningen lite för klen för min smak med.

Håller helt med. Inte armbågen på kanten, utan långt upp på dynan.

Men jag kör aldrig mot bräda.

Robban
2007-03-29, 19:19
Jag skulle välja stor biceps och smygcurl före liten biceps och cheatcurl. Jag tillhör den tidigare kategorin, vilken tillhör du?

Har redan påpekat vilken kategori jag "tillhör"! Min erfarenhet är nämligen att de inte blir större av smygträning. Trodde inte du var en smygare!

Arne Persson
2007-03-29, 19:22
Bägge har dåliga rörelsebanor, den första dock något bättre. Den första brädan är även farligt vinklad vilket gör att man riskerar att allvarligt skada armbågsleden (olecranons spets på ulna kan skadas, ev knäckas, mot väggen av fossa olecranon på humerus) vid utsträckt. Den andra dynan är inte heller optimalt lutad, alltså brantare lutad. Sorgligt att dom inte kan sträcka ut.....

regus
2007-03-29, 19:25
Bägge har dåliga rörelsebanor, den första dock något bättre. Den första brädan är även farligt vinklad vilket gör att man riskerar att allvarligt skada armbågsleden (olecranons spets på ulna kan skadas, ev knäckas, mot väggen av fossa olecranon på humerus) vid utsträckt. Den andra dynan är inte heller optimalt lutad, alltså brantare lutad. Sorgligt att dom inte kan sträcka ut.....

Hur ska en bräda vara lutad?

Arne Persson
2007-03-29, 19:27
Hur ska en bräda vara lutad?

Brant till lodrät.

Yes
2007-03-29, 19:30
Arne, om man kör i maskin där kuddarna/brädan inte är så brant lutad, kan man komma runt problemen genom att höja sitsen(vinkeln borde ju isåfall bli mer rätt om man kommer högre upp)?

Arne Persson
2007-03-29, 19:34
Arne, om man kör i maskin där kuddarna/brädan inte är så brant lutad, kan man komma runt problemen genom att höja sitsen(vinkeln borde ju isåfall bli mer rätt om man kommer högre upp)?

Maskiner kan inte jämföras med friavikter. Dom har ju styrda rörelsebanor och kan stoppas i konstruktionen innan farliga belastningar uppstår vid översträckningar mm.

Ulf A Big
2007-03-30, 16:47
Brant till lodrät.
Antagligen den här Arne menar
QIaeeUlOEC0
Arne
FcFqb_fjPKc
Matt Duval: ARM TRAINING
Tl6pi0jrmLc

Intressant är det iallafall

Arne Persson
2007-03-31, 10:45
Man sparar ju armbågsleden och fästet med brantare lutning.

Ulf A Big
2007-03-31, 11:35
Man sparar ju armbågsleden och fästet med brantare lutning.
Dessutom får man en fenomenal kontakt med muskeln....
Sedan tycker jag inte att man ska underskatta partiella rörelsebanor men kanske vänta något år innan man börjar köra dem då man bör ha rätt väl utvecklade senfästen för att inte skada sig.

Kolla in Vic han kör faktiskt curlen på ca 40 kg och har en bra bit över 50 cm så glöm inte kontakten.

Stab
2007-03-31, 11:40
Tycker det e ganska självklart att man går på kontakt, kommer ihåg cheat-utförandena man drog för länge sedan. Styrke ökning jo visst, volym nej inte ett piss.

Arne Persson
2007-03-31, 11:41
Dessutom får man en fenomenal kontakt med muskeln....
Sedan tycker jag inte att man ska underskatta partiella rörelsebanor men kanske vänta något år innan man börjar köra dem då man bör ha rätt väl utvecklade senfästen för att inte skada sig.

Kolla in Vic han kör faktiskt curlen på ca 40 kg och har en bra bit över 50 cm så glöm inte kontakten.

Syftar du på 18 kgs hanteln på videon?

Ulf A Big
2007-03-31, 11:48
Syftar du på 18 kgs hanteln på videon?

Jag syftar inte riktigt på något men din iaktagelse är riktig.
Jag menar bara att det är bättre att köra basövningarna typ bänk,rodd osv tungt och vara försiktigt med små mucklerna annars sitter man snart med både tennis- och golfarmbåge och kan inte träna vare sig det ena eller andra.
Vill även peka på att kontakten är ofta viktigare än vikten så länge man håller någon(träningsdagbok över utvecklingen) progressivitet i träningen.

Stab jag personligen tycker nog att man kan fuska och ändå ha god kontakt!

Stab
2007-03-31, 11:59
Jag syftar inte riktigt på något men din iaktagelse är riktig.
Jag menar bara att det är bättre att köra basövningarna typ bänk,rodd osv tungt och vara försiktigt med små mucklerna annars sitter man snart med både tennis- och golfarmbåge och kan inte träna vare sig det ena eller andra.
Vill även peka på att kontakten är ofta viktigare än vikten så länge man håller någon(träningsdagbok över utvecklingen) progressivitet i träningen.

Stab jag personligen tycker nog att man kan fuska och ändå ha god kontakt!

Då pratar vi inte om samma "cheat". Menar när du svingar och använder hela jävla korsryggen för att curla.. Visst kan gå med på att du kan "cheata" lite men det här gäller då i slutet, tycker aldrig du ska ta en vikt du inte kan hantera i full ROM utan att svinga.

Ulf A Big
2007-03-31, 12:27
Då pratar vi inte om samma "cheat". Menar när du svingar och använder hela jävla korsryggen för att curla.. Visst kan gå med på att du kan "cheata" lite men det här gäller då i slutet, tycker aldrig du ska ta en vikt du inte kan hantera i full ROM utan att svinga.

Jag tycker inte att man ska en tyngre vikt än man kan hålla vikten stilla en stund i tyngsta läget.

Arne Persson
2007-03-31, 18:26
Jag tycker inte att man ska en tyngre vikt än man kan hålla vikten stilla en stund i tyngsta läget.


Tyngst är i starten, det är väl därför vissa undviker att sträcka ut och kanske riskerar att få sänka vikten.:)

jeanclaudevandamme9
2007-03-31, 18:33
Tyngst är i starten, det är väl därför vissa undviker att sträcka ut och kanske riskerar att få sänka vikten.:)

Jag hoppas du är medveten om att men kan få en inflammation i fästet om man sträcker fullt ut. Enligt en bok alltså.


Personligen sträcker jag.

Arne Persson
2007-03-31, 18:42
Jag hoppas du är medveten om att men kan få en inflammation i fästet om man sträcker fullt ut. Enligt en bok alltså.


Personligen sträcker jag.

Jo det är helt riktigt! Om man är så korkad att man kör korta rörelsebanor och sedan plötsligt börjar sträcka ut sina stackars förkortade muskler så kan både det ena och det hända, tex inflammationer. Därför är det ju totalidiotiskt att överhuvudtaget köra korta rörelsebanor.

jeanclaudevandamme9
2007-03-31, 18:49
Jo det är helt riktigt! Om man är så korkad att man kör korta rörelsebanor och sedan plötsligt börjar sträcka ut sina stackars förkortade muskler så kan både det ena och det hända, tex inflammationer. Därför är det ju totalidiotiskt att överhuvudtaget köra korta rörelsebanor.

Okej. Men enligt din signatur är sänker du aldrig vikterna, har du själv fått uppleva problem med inflammationer?

Halldin
2007-03-31, 18:52
Jag skulle välja stor biceps och smygcurl före liten biceps och cheatcurl. Jag tillhör den tidigare kategorin, vilken tillhör du?
Har inte han muskulösare biceps än dig?

Arne Persson
2007-03-31, 19:00
Okej. Men enligt din signatur är sänker du aldrig vikterna, har du själv fått uppleva problem med inflammationer?


Aldrig i biceps i alla fall.:)

Dnepr
2007-03-31, 19:55
Aldrig i biceps i alla fall.:)

Men i nån annan muskel? Det ska ju inte krävas speciellt mycket kunskap för att undvika det. Så det har du väl ändå inte haft?

Arne Persson
2007-03-31, 20:01
Men i nån annan muskel? Det ska ju inte krävas speciellt mycket kunskap för att undvika det. Så det har du väl ändå inte haft?

Jag har haft mycket få skador efter 37 år träning. Trots man försökt köra tungt och långa rörelsebanor.

Baan
2007-03-31, 20:02
Stab jag personligen tycker nog att man kan fuska och ändå ha god kontakt!

Håller absolut med, det finns ju fusk och fusk. Själv har jag lyckats med båda. Idag går det bättre att fuska och få tillväxt och kontakt, för en 4-5 år sedan så fungerade det inget vidare. Förviss kör jag fler set idag än jag gjorde då, kan ju även vara det.

Ulf A Big
2007-03-31, 21:07
Tyngst är i starten, det är väl därför vissa undviker att sträcka ut och kanske riskerar att få sänka vikten.:)

Sämst läge är säkert helt utsträkt eller helt ihopkontrakterad för där är muskeln som svagast. Starkast är den i mittläget vilket kan utnyttjas till att få störst stimuli men med vissa risker men inte allt för stora ändock om man inte använder läget som normalläge.

Ulf A Big
2007-03-31, 21:16
Sämst läge är säkert helt utsträckt eller helt ihopkontrakterad för där är muskeln som svagast. Starkast är den i mittläget vilket kan utnyttjas till att få störst stimuli men med vissa risker men inte allt för stora ändock om man inte använder läget som normalläge.
rättade en stavningsmiss