handdator

Visa fullständig version : Söka jobb utan körkort?


Lellan
2007-03-28, 23:31
Ibland får jag intrycket av att man slentrianmässigt nämner körkortskrav i jobbeskrivningar där det sökts arbetskraft, därför söker jag dem ändå. Har resterande kvalifikationer, tycker att jag passar för jobbet och ser utifrån vad som skrivs inte den praktiska nyttan med körkortet i den anställningen.

Är det dumt/smart? (att söka ändå). Motivera ditt svar. Tack! :)


(Tänker ALDRIG I LIVET ta körkort så den diskussionen skippar vi. :thumbup: )

L-Sami
2007-03-28, 23:43
Om de kräver att du har körkort och du har inte det, så minskar dina chanser drastiskt att få jobbet. Tror att du kastar bara bort tid med att skriva personliga brev till såna jobb.

Dumleman
2007-03-28, 23:47
Chansen är ändå betydligt större att du får jobbet om du skickar in en ansökning än om du inte skickar in den :).

Pellefant
2007-03-28, 23:48
Tycker gott du kan söka detta, nog kan de tagit med det kravet av ren vana. Kanske tycker du verkar vara en smart person som skriver att körkort nog inte krävs för tjänsten.

Raggis
2007-03-29, 00:06
Tycker gott du kan söka detta, nog kan de tagit med det kravet av ren vana. Kanske tycker du verkar vara en smart person som skriver att körkort nog inte krävs för tjänsten.

Kan även uppfattas negativt.

lillnisse
2007-03-29, 00:06
Jobb som kräver körkort kommer väl någon gång rimligtvis att kräva ett körkort.

Tycker själv det är frustrerande när man ibland ska behöva lägga ifrån sig allt och sätta sig i bilen för att sköta någon annan jobb. *gah!*

Lellan
2007-03-29, 00:09
Jobb som kräver körkort kommer väl någon gång rimligtvis att kräva ett körkort.

Tycker själv det är frustrerande när man ibland ska behöva lägga ifrån sig allt och sätta sig i bilen för att sköta någon annan jobb. *gah!*

Taxi då? :em: ;)

lillnisse
2007-03-29, 00:12
Vad är det för slags arbeten då?

Lellan
2007-03-29, 00:14
Vad är det för slags arbeten då?

Olika tjänster där de söker beteendevetare

lillnisse
2007-03-29, 00:16
Olika tjänster där de söker beteendevetare


Säger mycket om körkortskrav :D

Lellan
2007-03-29, 00:21
Säger mycket om körkortskrav :D

Men ja är fegis, vill inte lägga upp länkar för tänk om jag får det då kan nån fatta var jag jobbar å jag vill va anonym.. Se vilket positivt tänk jag har! Borde väl väga tyngre än den där lappen va? ;)

Förresten trodde jag det var uppebart. Jag ska veta beteenden. Å åka omkring lite tydligen.. ;)

(tycker inte att det går att utröna exakt den absoluta nyttan av körkort i vissa tjänster, inbillar mig att de tror att körkort säger något om ens karaktär? eller så är det just "inbillar mig" jag gör.. :( )

Pellefant
2007-03-29, 00:25
Skriv att om det någon enstaka gång skulle behövas körkort för att förflytta dig, att du deffar och inte har något emot att gå/jogga kortare sträckor inom samma stad. :)

lillnisse
2007-03-29, 00:29
Men ja är fegis, vill inte lägga upp länkar för tänk om jag får det då kan nån fatta var jag jobbar å jag vill va anonym.. Se vilket positivt tänk jag har! Borde väl väga tyngre än den där lappen va? ;)

Förresten trodde jag det var uppebart. Jag ska veta beteenden. Å åka omkring lite tydligen.. ;)

(tycker inte att det går att utröna exakt den absoluta nyttan av körkort i vissa tjänster, inbillar mig att de tror att körkort säger något om ens karaktär? eller så är det just "inbillar mig" jag gör.. :( )


Inte för att vara nedvärderande på något sätt men visst ser många avsaknaden av körkort som en brist i ens karaktär som du själv säger, förknippas väl lite med lathet, fattigdom, rädsla etc.

Lite som att inte ha en TV.

mini
2007-03-29, 05:03
Inte för att vara nedvärderande på något sätt men visst ser många avsaknaden av körkort som en brist i ens karaktär som du själv säger, förknippas väl lite med lathet, fattigdom, rädsla etc.

Lite som att inte ha en TV.

Att inte ha en tv säger att det är en person som är aktiv och skaffar sin bildning från andra källor istället.

Jag tror dock inte att de kräver körkort om de inte ser nyttan av det. Jag tycker du ska ringa och fråga. Det är alltid bra att profilera sig, och så får du svar av den som vet och inte random lillnissar på Kollo.

z_bumbi
2007-03-29, 06:13
Jag tycker du ska ringa och fråga. Det är alltid bra att profilera sig, och så får du svar av den som vet och inte random lillnissar på Kollo.

:thumbup:

Sofia4_4
2007-03-29, 07:41
Sök ändå. Inte alla beteendevetare har körkort väl?! Det finns alltid jobb för de som inte har körkort.
Om du inte söker till lastbilförare eller taxiförare, då är det lungt. Du måste ha bättre meriter än de som har körkort dock, för visst är det en fördel att ha det.

Jag hade 10 olika CVn för olika jobb jag sökte där jag pudrade till faktan lite. Det funkade. :)

Musselbank
2007-03-29, 21:00
Det är nog inte så ofta arbetsgivare lyckas pricka in exakt vem de söker i en annons. Ibland liknar det mest en rätt allmän önskelista. Körkortskrav kan vara ett försök att sålla bort folk som inte är "rediga". Lite som förr i tiden när det var suspekt att inte ha gjort lumpen. Men det lär ju ofta vara så att det behövs också, körkort alltså.

Det är inte generellt meningslöst att söka jobb när man inte uppfyller vissa krav.

Lellan
2007-03-29, 21:19
Att inte ha en tv säger att det är en person som är aktiv och skaffar sin bildning från andra källor istället.

Stämmer lite mer med min bild, varför är det annars så många som "skryter" med att de inte har/ser på tv.. Förresten så är jag ju pigg, rik och modig..*flex*

Jag tror dock inte att de kräver körkort om de inte ser nyttan av det. Jag tycker du ska ringa och fråga. Det är alltid bra att profilera sig, och så får du svar av den som vet och inte random lillnissar på Kollo.

Ok, nu kanske jag inte är såå attans pigg som jag just skrev.. *whistle* Typ lat å dessutom sker en del anställning via rekryteringscenter där det sitter trötta tanter och svarar i telefon på dumma frågor likt min, som inte noterar namn osv. Men nu ska jag inte vara sån, är det något jobb som låter intressant på riktigt ringer jag självklart. Random lillnissar på Kollo är förresten det bästa jag vet, klart man vill veta deras tänk.. *cupid*

Men poängen med tråden var väl mer att inta ett allmänt aproach mot vilka tjänster jag söker . Men eftersom folk verkar köra bil dagarna i ända på precis alla arbetsplatser får jag väl bemöda mig om att söka alla /alt kolla upp körkortskravet. Kan ju dessutom, om det är högintressant jobb, ljuga dem rätt upp i ansiktet och säga att jag vid anställning åker hem till dalarna för en intensivkurs så jag får lappen (övningskört har jag gjort, är inte helt främmande fanskapet).*whistle* (själva åkandet fixar jag nog på någe sätt. Finns ju random nissar på kollo som verkar gilla att köra bil.. typ;) )

lillnisse
2007-03-30, 19:01
Att inte ha en tv säger att det är en person som är aktiv och skaffar sin bildning från andra källor istället.

Jag tror dock inte att de kräver körkort om de inte ser nyttan av det. Jag tycker du ska ringa och fråga. Det är alltid bra att profilera sig, och så får du svar av den som vet och inte random lillnissar på Kollo.

Är säkert som du säger om TV och utbildning, dock höjer man ju på ögonbrynen vid första mötet. Trångsynt som man är, tyvärr

Är väl liknande med körkort, har man inget beror det på något konstigt med personen i fråga, därför garderar sig väl många arbetsgivare.

Cilia
2007-03-30, 19:07
Varför behöver en beteendevetare jobb?
Är det för att ta sig mellan kunder eller?

Jag skulle aldrig skriva ut körkort som krav om det inte behövs för tjänsten