handdator

Visa fullständig version : "Grundkondition", finns det nåt som heter så?


MrBulk
2007-03-28, 17:22
Många pratar om sin grundkondition som är så bra, i mina ögon finns det inget som heter så. Är det nåt man föds med eller? :Virro

Vissa säger att dom spela så mycket fotboll/handboll som unga så då har dom en bra grundkondition fortfarande fast det är ganska många år sen dom la av.
Många verkar tro att dom har flera "konditionsgrader", en aktuell "konditionsgrad" och en "grundkonditiongrad", så på en skala 1 till 10 ligger grundkondition tex på 7 och den nuvarande på tex 3.5 men så fort dom ger sig ut på ett löppass så hamnar dom direkt på den gamla grundkonditionen som är på 7 eller nåt.
En annan prata om att hennes år som handbollspelar har fått henne att ligga på konditionsgrad 7 konstant fast hon inte har rört på sig på över 5 år, hade hon inte spelat handboll som yngre hade hon legat på grad 4 eller nåt.

Alltså jag fattar inte vad mina arbetskamrater snackar om *screwy*

Vad säger ni? Har ni oxå hört såna historier eller är deras påståenden riktiga?

L-Sami
2007-03-28, 17:26
Känner själv att jag kan återuppta min bra kondition ganska lätt efter ett längre uppehåll, kan bero på att jag tränade mycket kondition när jag var yngre.

King Grub
2007-03-28, 17:30
Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.

edvin
2007-03-28, 17:32
Det låter som BS i min öron iaf. Jag kan bara tala för mig själv men jag tror inte att det stämmer vidare bra. Jag tycker definitivt det märks när man har legat på latsidan. Jag tror det har mycket att göra med vad man har för "lägstanivå". De där skalorna du snackar om har jag inte hört vidare mycket om.

Det mest rättvisa är att mäta syreupptagningsförmågan. Och jag har svårt att tro att den inte skall förändars över 5 år. Kolla t.ex. på Per Elofsson, han var ju knappast tillbaka på sin "grundkonditionsnivå" efter några pass. Han gav det en ett helt år och var ganska långt ifrån det slag han var innan han blev sjuk.

Givetvis är det lättare att träna upp sig efter ett uppehåll om man varit vältränad förut och det finns en del som klarar att komma tillbaka efter barnafödsel och allvarliga skador, men lätt är det inte. Att det skulle behövas "några pass" är och förblir *bs*

bulk fiction
2007-03-28, 17:40
Det jag har uppfattat som grundkondition när folk talat om det, är att det är den personens lägstanivå.

Eddie Vedder
2007-03-28, 17:43
Tror det är samma princip med grundkonditionen som med "muskelminnet". Man är helt enkelt van vid själva aktiviteten, man har i grunden en bra och energibesparande löpteknik som gör att man kan ge sej ut på en helt okej runda trots att konditionen är betydligt försämrad. Detta på samma sätt som man kan ta hyfsade vikter i exempelvis bänk efter ett långt uppehåll då man vet precis hur bänkpress går till.

Det är ju bara att kolla när man byter från den ena aktiviteten till den andra, jag tror själv jag skulle tycka att ett pass bodypump är skitjobbigt samtidigt som jag förmodligen är starkare än många av dom andra och trorligtvis även har bättre syreupptagningsförmåga (nu är jag dock fördomsfull mot "typiska bodypumpmänniskor")

machine gun
2007-03-28, 17:48
Grundkondition är bara en ursäkt påhittad av folk som inte orkar träna kondition. Har en bekant som då och då påpekar att han minsann varit väldigt vältränad när han spelade handboll i tonåren, då kunde han göra 100 armhävningar utan problem osv. Detta använder han som ursäkt för att inte träna medan ölmagen växer sig större och större. Ett sätt att försöka leva på gamla meriter, helt enkelt.

edvin
2007-03-28, 17:51
Grundkondition är bara en ursäkt påhittad av folk som inte orkar träna kondition. Har en bekant som då och då påpekar att han minsann varit väldigt vältränad när han spelade handboll i tonåren, då kunde han göra 100 armhävningar utan problem osv. Detta använder han som ursäkt för att inte träna medan ölmagen växer sig större och större. Ett sätt att försöka leva på gamla meriter, helt enkelt.

+1

Det jag har uppfattat som grundkondition när folk talat om det, är att det är den personens lägstanivå.

Jo men den nivån är ju ytterst subjektiv. Så begreppet är ju väldigt luddigt och inget som man kan definiera generellt. Därför är min åsikt (som också är helt subjektiv) att begreppet är ganska meningslöst.

När gubbar sitter och snackar om att dom har en bra "grundkondis" för att dom lirade fotboll som grabbar så bör man nog ta det med en nypa salt. Visst dom har säkert en genomsnittlig kondition som medelålders män. Men att dom från soffan skall t.ex. springa en mil under 45 min på "grundkondis" är det ganska långt. 45 min på en mil för en 18-åring skall inte vara några större problem om man tränar hyffsat. Som i sig i konditionssammanhang inte är ett vidare bra resultat. Återigen det är min åsikt i det hela...

bulk fiction
2007-03-28, 17:55
+1



Jo men den nivån är ju ytterst subjektiv. Så begreppet är ju väldigt luddigt och inget som man kan definiera generellt. Därför är min åsikt (som också är helt subjektiv) att begreppet är ganska meningslöst.

När gubbar sitter och snackar om att dom har en bra "grundkondis" för att dom lirade fotboll som grabbar så bör man nog ta det med en nypa salt. Visst dom har säkert en genomsnittlig kondition som medelålders män. Men att dom från soffan skall t.ex. springa en mil under 45 min på "grundkondis" är det ganska långt. 45 min på en mil för en 18-åring skall inte vara några större problem om man tränar hyffsat. Som i sig i konditionssammanhang inte är ett vidare bra resultat. Återigen det är min åsikt i det hela...

Ja begreppet är luddigt, jag talar aldrig om grundkondis själv utan sa bara vad jag uppfattade att andra talar om när dom nämner det.

Taurus
2007-03-28, 18:08
Säger som jag såg nånstans: Kondition är en färskvara

Lexidos
2007-03-28, 18:19
ääh har man en bra grundkonditon så går det jäkligt snabbt att komma tillbaka igen...
reste 4 månader då jag inte jag inte blev konditionstrött en enda gång tror jag.. första grejen jag gjorde när jag kom hem var att springa en mil..

Tolkia
2007-03-28, 19:04
"Grundkondition" är nu något man talar om i presens, d.v.s. den som nämner den anser sig ha den när yttrandet fälls. Då måste det väl vara den kondition som vederbörande har, och bör lätt kunna checkas med ett konditionstest? Man skulle, om man vill leka med tanken, kunna tänka sig att "grundkondition" var det man kunde mäta upp med något slags standardiserat konditionstest, att skilja från sportspecifik kondition. Jag föreställer mig att en person kan ge intrycket av att ha en annan (oftast bättre) kondition när han/hon utövar "sin" sport än när han/hon utöver en annan sport, som också är konditionskrävande.

Har man däremot inte tränat sedan man spelade innebandy i gymnasiet för tjugo år sedan så finns nog en "grundkondition", men bra lär den inte vara. :D

MrBulk
2007-03-28, 19:36
ääh har man en bra grundkonditon så går det jäkligt snabbt att komma tillbaka igen...
reste 4 månader då jag inte jag inte blev konditionstrött en enda gång tror jag.. första grejen jag gjorde när jag kom hem var att springa en mil..

Så du menar att har man en bra "grundkondis" så kan man inte få sämre och om man kan få sämre än grundkondisen så finns det väl inget som heter "grundkondition" och vad är "konditionstrött" för nåt?

Postmannen
2007-03-28, 19:57
Grundkondition är bara en ursäkt påhittad av folk som inte orkar träna kondition. Har en bekant som då och då påpekar att han minsann varit väldigt vältränad när han spelade handboll i tonåren, då kunde han göra 100 armhävningar utan problem osv. Detta använder han som ursäkt för att inte träna medan ölmagen växer sig större och större. Ett sätt att försöka leva på gamla meriter, helt enkelt.

:thumbup: precis vad jag också tänkte när jag läste första posten...

Zakath
2007-03-28, 20:11
Jag vet inte om det finns, men det jag uppfattar som grundkondition är förmågan att träna upp en bra kondition som är nära sitt tidigare max på en väsentligt kortare tid än det tog att nå dit första gången.

Men det kanske har mer med erfarenhet, vilja, uteblivna mentala spärrar och träningsmetodik att göra?

Fast egentligen är det nog mer logiskt att grundkondition helt enkelt är den kondition som man alltid bibehåller genom sina dagliga aktiviteter.

MrBulk
2007-03-28, 20:16
Fast egentligen är det nog mer logiskt att grundkondition helt enkelt är den kondition som man alltid bibehåller genom sina dagliga aktiviteter.


Precis men då ska man ju skippa ordet "Grund".

z_bumbi
2007-03-28, 21:02
En tidigare aktiv person har en bättre kondition på andra saker, t ex skelett, muskler, senor, lungor mm än en som inte har tränat om de två personerna är i samma ålder. Det märks när det gäller enklare göromål och folk uppfattar kanske inte att de har så dålig kondition som de har eftersom andra i samma ålder tycker det är mycket jobbigare. Något så enkelt som att hjälpa till att flytta går t ex enklare att klara av för att man har styrka och spänst kvar i kroppen.

Men sen är det självklart även en undanflykt.

MilkmaN
2007-03-28, 21:04
Som jag har förstått det skulle det ligga till såhär:

När man är ung kan stora mängder konditionsträning ge utökad lungkapacitet, utöver vad den kan när man är äldre eftersom kroppen då är "satt" i sin form. Därför har man då en bättre grund än någon annan som inte sportat eftersom man har en högre lungkapacitet.

MasterChief
2007-03-28, 21:11
Som jag har förstått det skulle det ligga till såhär:

När man är ung kan stora mängder konditionsträning ge utökad lungkapacitet, utöver vad den kan när man är äldre eftersom kroppen då är "satt" i sin form. Därför har man då en bättre grund än någon annan som inte sportat eftersom man har en högre lungkapacitet.

Lungkapaciteten har inte mycket att göra med konditionen.

MilkmaN
2007-03-28, 21:15
Lungkapaciteten har inte mycket att göra med konditionen.

Förvisso :)

Rahf
2007-03-28, 23:00
Tjurigheten sätter grundkondisen.

Cocadona
2007-03-28, 23:24
Hej förresten, ny här!
Måste tyvärr säga att jag stött på detta fenomen. Lade av med fotbollen vid 12 års ålder (alltså ingen bra grund) och gjorde inget direkt fysisk förrens jag började löpa + ta upp fotbollen igen vi 26 års ålder. Efter 2 års seriös träning så började min polare (som spelade boll och terränglöpte tills han var 17 men som efter det rasat rejält ner i ungkarlsträsket med allt vad det innebär) hänga på mig o löpa. Efter typ 2 månader så kunde han tyvärr ge mig en alldeles för bra kamp i milspåret! Har aldrig varit så psykiskt knäckt som då, fattade verkligen ingenting! Snubben som inte rört en fena förutom ölarmen på nästan 10 år gick från vrak till o matcha mina tider på 2 månader. Har tyvärr sett fler exempel än det här också...

Noodles
2007-03-29, 08:02
Min moster är snart 60 år och hon behöver inte träna eftersom hon har sin grundkonditon sedan hon sprang som 19-åring.

Jag tycker också mest att det känns som ett sätt att förklara sin egen lathet. Det som möjligtvis kan gynna en som tidigare tränat är bättre teknik och den mentala vanan att pressa sig. En som inte har tränat speciellt mycket kondition har ofta svårt att fortsätta så fort det känns lite jobbigt och obehagligt.

kyla
2007-03-29, 09:20
Tror det har att göra med att har man en gång varit väldigt aktiv och sprungit mycket så är det inte alls lika svårt att komma igång igen. Kommer man igång snabbt så får man tillbaka kondisen rätt snabbt också.

Johan86
2007-10-06, 01:07
Har flera polare som är runt 20år och som har riktigt bra kondition trots att dom inte har tränat sedan högstadiet. Men jag å andra sidan som tränar kondition regelbundet, hänger ändå inte med dom i löpspåret eller i bollsporterna. Hur kan det komma sig? Har dom bättre gener då?

Noodles
2007-10-06, 09:35
Har flera polare som är runt 20år och som har riktigt bra kondition trots att dom inte har tränat sedan högstadiet. Men jag å andra sidan som tränar kondition regelbundet, hänger ändå inte med dom i löpspåret eller i bollsporterna. Hur kan det komma sig? Har dom bättre gener då?

Vissa har bra genetiska förutsättningar från början. Sedan vet jag inte hur din konditionsträning ser ut.

Eddie Vedder
2007-10-06, 09:49
Hur kan det komma sig? Har dom bättre gener då?

Kanske det, men å andra sidan innebär ju inte ett liv utan träning att man helt förslappas. Samma sak med styrketräning. Att träna fem år seriöst och målmedvetet för att sedan inte träna fem år, då är man ju inte tillbaka på "grundvikterna" om man sätter igång igen.

På samma sätt tror jag man helt enkelt kan springa hyfsat bara man kan springa. Med det senare menar jag att man överhuvudtaget vet hur man gör. Kollar du två lika otränade personer varav en sprungit mycket i sina dagar och en inte gjort det så syns ofta en grym skillnad på hur den tidigare tränade personen rör sig.
"Man blir bra på det man tränar på", och det är egentligen det jag tycker det handlar om när man talar om grundkondition och grundstyrka. Man har helt enkelt kvar en viss kondition och en viss styrka, sedan har man tekniken och rörelsemönstret i ryggmärgen och då kommer man lätt tillbaka.


Min farsa är ett bra exempel. Han sprang sin första halvmara, nästan på dagen 20 efter den senaste i årets Stockholm halvmarathon. Han är nästan i samma form nu igen som när han var ung (tack vare att jag tvingat igång honom rejält:devil: ). Han har varit en bra löpare tidigare, när han satt igång igen gick det ganska tungt och inte orkade han långt. Men likförbannat fanns ju steget i ryggmärgen och så gick det dkitfort att komma tillbaka till formen också.

Givetvis pratar han då om sin "grundkondition" medans jag har en annan åsikt, att han helt enkelt är en duktig löpare rent allmänt. Och är man duktig på att springa får man lätt bra kondition.

bubbe
2007-10-06, 10:08
Jag har letat efter det radioinslag jag hörde i båten 4 sep på P1, men hittar det inte. Ämnet var just grundkondition, den experten som var med där (minns inte om han var läkare eller överläkare) talade om samma sak som Eddie Vedder, att själva förmågan låg i att psykiskt (vet hur/tekniskt/stå ut med träning etc) träna upp konditionen snabbare än någon som inte har tränat ordentligt innan. Men det som vi vanligtvis menar med kondition tappar vi vid längre uppehåll.

Tolkia
2007-10-06, 10:16
Jag tycker att Eddie skriver bra saker både här ovanför och tidigare i tråden. Alla sporter/grenar/aktiviteter är ju i någon mån en fråga om teknik, och jag tror som tidigare skribenter att förmågan att snabbt träna upp sig "igen" inom något man tidigare sysslat med har mycket att göra med att man har kvar känslan för hur det skall göras, man har ett ekonomiskt rörelsemönster för just den aktiviteten osv. Just löpning tror jag f.ö. är en sport som felaktigt antas vara något alla behärskar från början, så att det bara handlar om konditoin. "Alla kan väl springa", typ. Visst, alla kan springa i bemärkelsen alla kan flytta fötterna snabbare än gång och med ett svävmoment, men alla kan inte springa "bra" utan att ha övat.

Xtreme-G
2018-10-03, 14:58
Jag testar en 11-års-bump!

Jag hamnade i en diskussion kring detta ämne häromdagen och försökte hitta belägg för eller emot fenomenet "grundkondition". Jag har precis som min diskutant tidigare hört talas om att man bygger upp sin grundkondition när man är ung och att man har fördelar hela livet. Jag har dock inte hört några egentliga belägg för detta någonstans när jag läst omkring om träning.

Jag provade söka runt lite och hittade denna (https://traningslara.se/konditionstraning-for-ungdomar/) gamla artikel på träningslära, där Jacob berör ämnet i en av kommentarerna. Jag försökte hitta ett engelsk begrepp men för att se om det ens fanns någon motsvarande terminologi men jag hittade inget och gav upp.

Konsensus i denna tråd verkar vara att det inte riktigt existerar som fenomen utan förklaras av andra faktorer. Har det framkommit något nytt det senaste decenniet?

King Grub
2018-10-03, 17:18
Nej, det här slutade man forska på långt in på förra årtusendet. Slutar man träna återgår man till otränad status, och det finns heller inget liknande "muskelminne" som inom styrketräning, utan man får börja om från början igen och det går inte fortare att träna upp sin förmåga än det gjorde första gången.

svenbanan
2018-10-03, 18:00
En del effekter av konditionsträning kan ju sitta i rätt länge. Underhåller man dessa effekter med nån slags minimal dos träning och i övrigt är aktiv kan man ha kvar en del effekter i ett par år kan jag tänka mig. Men detta är ju inte riktigt vad man brukar mena med detta begrepp.

Fast för mig betyder grundkondition snarare de träningseffekter man får av "basträningen". Dvs aerob uthållighet. För att man sedan ska kunna prestera bra i nåt slags lopp så behöver man även träna specifikt för det tempo och den intensitet man tänkt hålla i loppet.

Det enda jag tror mig "veta" att man göra som ung som sedan har påverkan senare i livet är att ifall man är väldigt aktiv som barn (och utsätter sig för att få hög puls) så kommer man senare i livet ha högre maxpuls än genomsnittet. Dvs har man varit aktiv som barn kommer man ha högre maxpuls än "220 - ålder" som ju är medelvärdet på vad man kan nå för maxpuls. Dock minns jag inte var jag läst detta, så det kanske inte heller stämmer...

Vare sig det stämmer eller inte så är det väl tveksamt om det skulle ge några stora fördelar att kunna nå högre maxpuls.

Sloppy Joe
2018-10-03, 18:00
Nej, det här slutade man forska på långt in på förra årtusendet. Slutar man träna återgår man till otränad status, och det finns heller inget liknande "muskelminne" som inom styrketräning, utan man får börja om från början igen och det går inte fortare att träna upp sin förmåga än det gjorde första gången.

Går inte ovanstånde citat emot det som du tidigare skrivit nedan?

Det går mycket fortare att återfå muskler du en gång haft än att få dom första gången. Myonuklei träning skapar försvinner inte vid uppehåll.

Och det är absolut sant att en viktminsking utan styrketräning innebär mycket större förlust av fettfri massa.

1. Inte 100% men betydligt mindre än hos en naturligt smal person som aldrig varit överviktig.

2. Det gäller oavsett vilken belastning som orsakat hypertrofin. Det skapas satellitceller när muskeln växer av belastning, och dessa försvinner inte om man slutar träna och förlorar muskelmassan. Börjar man träna igen så hjälper dessa satellitceller till att markant snabba upp processen då muskelprotein nybildas, tills man är tillbaka på den muskelvolym man en gång haft.

svenbanan
2018-10-03, 18:03
Går inte ovanstånde citat emot det som du tidigare skrivit nedan?

Där säger han ju bara att muskelminne existerar för styrketräning och hypertrofi... Precis som han också skrev i det senaste inlägget.

Xtreme-G
2018-10-03, 21:44
Nej, det här slutade man forska på långt in på förra årtusendet. Slutar man träna återgår man till otränad status, och det finns heller inget liknande "muskelminne" som inom styrketräning, utan man får börja om från början igen och det går inte fortare att träna upp sin förmåga än det gjorde första gången.

Intressant, stort tack!

Det enda jag tror mig "veta" att man göra som ung som sedan har påverkan senare i livet är att ifall man är väldigt aktiv som barn (och utsätter sig för att få hög puls) så kommer man senare i livet ha högre maxpuls än genomsnittet. Dvs har man varit aktiv som barn kommer man ha högre maxpuls än "220 - ålder" som ju är medelvärdet på vad man kan nå för maxpuls. Dock minns jag inte var jag läst detta, så det kanske inte heller stämmer...

Vare sig det stämmer eller inte så är det väl tveksamt om det skulle ge några stora fördelar att kunna nå högre maxpuls.

Inte för att det direkt motsätter det du säger men om träning som ung men hittade detta i en välciterad studie:

We found that the rate of decline in maximal heart rate was not associated with either gender or physical activity status.

Tanaka, H., Monahan, K. D., & Seals, D. R. (2001). Age-predicted maximal heart rate revisited. Journal of the American College of Cardiology, 37(1), 153-156.

svenbanan
2018-10-04, 04:49
Intressant, stort tack!



Inte för att det direkt motsätter det du säger men om träning som ung men hittade detta i en välciterad studie:

Tanaka, H., Monahan, K. D., & Seals, D. R. (2001). Age-predicted maximal heart rate revisited. Journal of the American College of Cardiology, 37(1), 153-156.

Nej, precis. Den enda "fördelen" man får är ju att man flyttar maxpulsen tio-tjugo hack uppåt ifall man är aktiv som barn. Det gäller fortfarande att maxpulsen går ner med ett hack per år efter man fyllt arton.

Termy
2018-10-04, 06:14
Var det inte det denna studie (https://www.nature.com/articles/s41598-018-20287-3) visade, ang. "muskelminne"?

It is unknown if adult human skeletal muscle has an epigenetic memory of earlier encounters with growth. We report, for the first time in humans, genome-wide DNA methylation (850,000 CpGs) and gene expression analysis after muscle hypertrophy (loading), return of muscle mass to baseline (unloading), followed by later hypertrophy (reloading). We discovered increased frequency of hypomethylation across the genome after reloading (18,816 CpGs) versus earlier loading (9,153 CpG sites). We also identified AXIN1, GRIK2, CAMK4, TRAF1 as hypomethylated genes with enhanced expression after loading that maintained their hypomethylated status even during unloading where muscle mass returned to control levels, indicating a memory of these genes methylation signatures following earlier hypertrophy. Further, UBR5, RPL35a, HEG1, PLA2G16, SETD3 displayed hypomethylation and enhanced gene expression following loading, and demonstrated the largest increases in hypomethylation, gene expression and muscle mass after later reloading, indicating an epigenetic memory in these genes. Finally, genes; GRIK2, TRAF1, BICC1, STAG1 were epigenetically sensitive to acute exercise demonstrating hypomethylation after a single bout of resistance exercise that was maintained 22 weeks later with the largest increase in gene expression and muscle mass after reloading. Overall, we identify an important epigenetic role for a number of largely unstudied genes in muscle hypertrophy/memory.

Xtreme-G
2018-10-04, 07:54
Nej, precis. Den enda "fördelen" man får är ju att man flyttar maxpulsen tio-tjugo hack uppåt ifall man är aktiv som barn. Det gäller fortfarande att maxpulsen går ner med ett hack per år efter man fyllt arton.

Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att det skulle påverka maxpulsen att träna som ung, men att träna som vuxen inte gör det. Säg att det fysiologiskt är så som du säger, då tycker jag åtminstone att det borde vara tillräckligt hög korrelation mellan att träna som ugn och att träna som vuxen för att det skulle slå igenom den vägen. Å andra sidan hittade jag detta på träningslära (https://traningslara.se/vilken-formel-ar-bast-for-att-uppskatta-sin-maxpuls/) från 2011:

Finns det fler faktorer än ålder som spelar in och påverkar maxpulsen hos en viss person? Detta är en fråga som för närvarande är helt obesvarad.

ARMSTARK
2018-10-04, 08:13
Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att det skulle påverka maxpulsen att träna som ung, men att träna som vuxen inte gör det. Säg att det fysiologiskt är så som du säger, då tycker jag åtminstone att det borde vara tillräckligt hög korrelation mellan att träna som ugn och att träna som vuxen för att det skulle slå igenom den vägen. Å andra sidan hittade jag detta på träningslära (https://traningslara.se/vilken-formel-ar-bast-for-att-uppskatta-sin-maxpuls/) från 2011:

Helt utan kunskaper i ämnet skulle jag kunna tänka mig att det beror på att när man är ung utvecklas hjärtat fortfarande och därmed får en högre kapasitet av högre aktivitet. Men det är som sagt en gissning.

svenbanan
2018-10-04, 08:35
Helt utan kunskaper i ämnet skulle jag kunna tänka mig att det beror på att när man är ung utvecklas hjärtat fortfarande och därmed får en högre kapasitet av högre aktivitet. Men det är som sagt en gissning.

Det är väl ungefär det jag tror också.

Xtreme-G
2018-10-09, 21:06
Nej, det här slutade man forska på långt in på förra årtusendet. Slutar man träna återgår man till otränad status, och det finns heller inget liknande "muskelminne" som inom styrketräning, utan man får börja om från början igen och det går inte fortare att träna upp sin förmåga än det gjorde första gången.

Jag har nu hittat förklaringsmekanismen bakom påståendet från personen jag diskuterad med. Som liten har man ett hjärta som är mindre än de blodådror de försörjer. Detta innebär att ökad hjärtfrekvens inte leder till högre blodtryck, och därmed inget ökat motstånd från hjärtat att jobba mot och där med väldigt liten träningseffekt. I puberteten ska hjärtat sedan initialt växa snabbare än kärlen vilket skapar ett fönster där det är väldigt fördelaktigt att träna hjärtat. Detta låter ju rimligt om det nu stämmer, men det skulle ändå inte förklara en grundkondition som man skulle ha nytta av genom hela livet.

Gällande muskelminne då så är ju hjärtat ändå en muskel, om än en väldigt speciell sådan. Det finns därmed inget muskelminne för hjärtat?

svenbanan
2018-10-09, 21:32
Jag har nu hittat förklaringsmekanismen bakom påståendet från personen jag diskuterad med. Som liten har man ett hjärta som är mindre än de blodådror de försörjer. Detta innebär att ökad hjärtfrekvens inte leder till högre blodtryck, och därmed inget ökat motstånd från hjärtat att jobba mot och där med väldigt liten träningseffekt. I puberteten ska hjärtat sedan initialt växa snabbare än kärlen vilket skapar ett fönster där det är väldigt fördelaktigt att träna hjärtat. Detta låter ju rimligt om det nu stämmer, men det skulle ändå inte förklara en grundkondition som man skulle ha nytta av genom hela livet.

Gällande muskelminne då så är ju hjärtat ändå en muskel, om än en väldigt speciell sådan. Det finns därmed inget muskelminne för hjärtat?

Jag fattade inte vad det där skulle förklara egentligen. Men man har ju hört att det är "meningslöst" att träna kondition innan puberteten, eftersom det ändå inte ger nån effekt fortsättningsvis, och att barn hellre bör fokusera på koordinationskrävande idrott, och idrott med mycket explosiva inslag, eftersom dessa faktorer ska vara mycket mer träningsbara vid unga åldrar.

Jag tränade dock en massa kondition redan i lågstadiet och nog fick jag träningseffekt som jag hade nytta av då i alla fall.

Appropå ökad puls och slagvolym så är det väl så att slagvolymen stiger med pulsen. Men bara upp till typ 60-70% av maxpuls ungefär. Jag minns inte exakt, men rätt lågt var det i alla fall tycker jag mig minnas. Dvs man behöver inte hårdare träning än så för att stressa just dessa faktorer.

Xtreme-G
2018-10-09, 21:48
Jag fattade inte vad det där skulle förklara egentligen.

Det skulle förklara varför man var extra gynnad av konditionsträning runt puberteten? Hjärtat får jobba mot tyngre motstånd under varje slag och skulle därmed få bättre tillväxt. Jämför med styrketräning med en högre vikt.