handdator

Visa fullständig version : Högtalare i badrum


pejo
2007-03-28, 16:43
Vi skall ganska snart sätta igång och renovera vårt badrum och jag tänkte då få till lite välljud också.

Så frågan är om det är någon som har tips på hur jag skall gå tillväga?

Måste man köpa högtalare som är specialanpassade för badrum eller kan det funka med vanliga?

Vilka högtalare rekommenderar ni?

Sonance skall tydligen ha bra inbyggnadshögtalare för badrum men jag antar att man får betala en hel del extra pga de skall klara av extremt fuktiga miljöer.

Sonny
2007-03-28, 16:51
Borde inte vanliga bilhögtalare funka rätt bra?

vxcv
2007-03-28, 17:09
Högtalare för marina miljöer passar bra. Farsan har infällda marinahögtalare i taket på dushrummet, dom har klarat sig bra. Dom sitter dessutom direkt utanför bastudörren så det är ganska fuktigt där.

flenders
2007-03-28, 17:18
Fukt och elektronik funkar inte bra ihop. Det finns en massa olika alternativ. Du kan vara billig och köra på fynda.se. Säljer bra grejer för bra priser. Där hittar du högtalare som denna:
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=621

Eller om plånboken är både tjock, hög och lång så köper ett par B&W. http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hoegtalare/Utomhushoegtalare/B-W_WM2_Hoegtalare_Svart.htm

pejo
2007-03-28, 22:45
Fukt och elektronik funkar inte bra ihop.
Frågan är om det verkligen blir så fuktigt att det är något problem. Om det nu inte är ett problem så är ju utbudet lite större. Kanske skall man våga chansa lite.

Bilhögtalare eller marina högtalare funkar säkert. De verkar för det mesta vara av typen inbyggnadshögtalare. Jag funderar lite på hur basen blir på dessa om man inte får till någon resonanslåda.

B&W högtalarna var ju lite intressanta. Kanske skall besöka Hifi-klubben och lyssna lite. Har en butik inte så långt från jobbet.
Det finns ju lite andra utomhushögtalare också t ex Jamo 8A2.

Baan
2007-03-28, 22:52
Borde vara "tillräcklgit" fuktigt för vanliga högtalare, men klart att specialanpassade fungerar (säkert) fint.

Arf Pingvin
2007-03-28, 23:29
Kör på marina högtalare. Farsan byggde in sådana högtalare i bastun med bra resultat. Mycket värre miljö kan du inte hitta i ett hus.