handdator

Visa fullständig version : Kolesterolvärde?


Bonnie
2007-03-28, 16:32
Jag har varit på en friskprofilsundersökning på företagshälsovården och där kollade de bla kolesterolvärdet. Jag hade 3.93 och det var tydligen bra. Men företagssköterskan rekommenderade mig att inte välja tex becel och lightprodukter på grädde osv.
Min fråga: Kan man ha för lågt kolesterolvärde?

Eddie Vedder
2007-03-28, 16:37
Jag har varit på en friskprofilsundersökning på företagshälsovården och där kollade de bla kolesterolvärdet. Jag hade 3.93 och det var tydligen bra. Men företagssköterskan rekommenderade mig att inte välja tex becel och lightprodukter på grädde osv.
Min fråga: Kan man ha för lågt kolesterolvärde?

Ja för lågt HDL-kolesterol är inte bra. Man slänger lite slarvigt med att bara säga "högt kolesterol" och därav mena dåligt men i själva verket är det förhållandet mellan LDL-kolesterol och HDL som är det viktiga. HDL-värdet bör hållas högt och LDL lågt men båda behövs och inga bör vara skyhöga.

Eddie Vedder
2007-03-28, 16:39
HDL = High density lipoproteins och LDL = Low density lipoproteins

Sverker
2007-03-28, 17:15
Du bör nog få en uppdelning av ditt kolesterolvärde i just LDL och HDL. Då får du svart på vitt var ditt HDL ligger.


Det är inte lätt att veta vad din företagssköterska vill:confused:
Rekommendationen säger ingenting och vet du heller inte vad som ska uppnås är det hopplöst att söka kunskapen:(

Bonnie
2007-03-28, 17:23
Hur kan de se sånt då, båda värderna?
Hon stack mig i fingret och tog några droppar blod, sedan fick hon fram nått värde väldigt snabbt. De enda som står är 3.93 mmol/l på pappret jag fick. Plasmasocker har jag ett värde på med (5,7 mmol/l), men det har väl inte med kolesterolet att göra, utan risken för diabetes osv.

Tror hon kanske menade allmänt att jag inte bör vara rädd för att välja lite fetare produkter och sa att jag borde gå upp några kilo med, men det är ju en annan diskussion.

Du bör nog få en uppdelning av ditt kolesterolvärde i just LDL och HDL. Då får du svart på vitt var ditt HDL ligger.


Det är inte lätt att veta vad din företagssköterska vill:confused:
Rekommendationen säger ingenting och vet du heller inte vad som ska uppnås är det hopplöst att söka kunskapen:(