handdator

Visa fullständig version : Protein i pasta - kompletteras med vad?


Kico
2007-03-28, 16:29
En simpel fråga: Är det lysin som fullkornspasta har för lite av?

King Grub
2007-03-28, 16:30
Ja, vete + mjölk är en bra kombination, då mjölk har ett överskott.

Kico
2007-03-28, 16:33
Ja, vete + mjölk är en bra kombination, då mjölk har ett överskott.

Varför säger man att vete och mjölk är en bra kombination när enligt http://www.scientificpsychic.com/fitness/aminoacids1.html så innehåller de flesta animaliska proteinkällor mer lysin än kasein som ju utgör 80% av proteinet i mjölk?

Sverker
2007-03-28, 17:22
Vad du gick långt, SLV har lika bra tabeller:D

Ägg innehåller 490 mg lysin per gram kväve ( eg per 6.25 g protein )

Kvarg innehåller 540 mg lysin / g kväve.

Nötkött 520 mg / g kväve

Tonfisk 570 mg / g kväve.

Egentligen inga stora skillnader när du jämför kasein med vanliga proteinkällor för kroppsbyggare.
Går du till mjölk får du 730 mg lysin / g kväve vilket är ett toppvärde.

Kico
2007-03-28, 17:59
Borde man inte räkna per g aminosyra, som gjort i länken jag postade och hur kommer det sig att kvarg innehåller mer än ägg när kasein innehåller mindre lysin enligt den länken?

Sverker
2007-03-28, 18:16
Är man van att arbeta med, och räkna på, Kjeldahlanalysen känns det rätt att räkna på gram kväve:D
Det är bara olika sätt att räkna.

Mina siffror är hämtade från SLVs Livsmedelstabell 1986. Siffrorna i din länk refererar inte till någon kemisk rapport alls. Mängden lysin i kasein i tabellen är märkvärdigt lågt, trots att kasein räknas som fullvärdigt.

Kico
2007-03-28, 18:20
Det är möjligt att det är kasein analyserat från dåligt filtrerade kosttillskott.

Sverker
2007-03-28, 18:50
Njaaa...kasein är speciellt.

Det är egentligen ETT protein uppbyggt av olika subenheter som sitter hårt bundet till varandra. Kasein är lätt att få fram mycket rent och helt intakt med alla subenheterna på plats. Det som skiljer, tror jag, är analysmetoden och hur olika delresultat räknats samman.

Kico
2007-03-28, 18:54
Okej, det verkar rimligt att den källa jag angett är fel då alla de böcker jag har läst skriver att mjölk är ett bra komlpement till vete när denna källa i princip påstår att det är det sämsta. Jag får lita på SLV.