handdator

Visa fullständig version : HDMI kabel till ps3? Hjälp fort bitte...


Lelle Pelle
2007-03-28, 14:08
Tjena. Sitter hos syrran och försöker koppla in en HDMI kabel till hennes tv. Jag får ljudet, men jag får ingen bild. Kopplat kabeln från ps3n(HDMI-Out) till tv(HDMI-In?). Vad göra? Tack

David86
2007-03-28, 14:11
Kan det vara så att du har haft PS3an inkopplad med den vanliga utgången till en annan TV innan och därför valt bort HDMI utgången innan? Jag minns att jag första gången jag starta den fick välja i menyn om jag vill använda HDMI utgången i fortsättningen, och den varna för att jag inte får bild via den vanliga utgången om jag väljer detta.

mangemani
2007-03-28, 14:14
Kan det vara så att du har haft PS3an inkopplad med den vanliga utgången till en annan TV innan och därför valt bort HDMI utgången innan? Jag minns att jag första gången jag starta den fick välja i menyn om jag vill använda HDMI utgången i fortsättningen, och den varna för att jag inte får bild via den vanliga utgången om jag väljer detta.


visst kan man ändra detta?alltså aktivera HDMI utgången och "stänga av" den vanliga?

David86
2007-03-28, 14:22
visst kan man ändra detta?alltså aktivera HDMI utgången och "stänga av" den vanliga?
Jodå, har för mig att man ska hålla in nån knapp under tiden man startar upp PS3an för att nollställa detta. Står säkert i manualen..

Lelle Pelle
2007-03-28, 14:30
Jag hittade det där under settning, men det funkade inte. jag har den "vanliga" inkopplingen när jag vill byta till HDMI och och när jag ska byta så blir det svart och sedan efter 30sec återgår det till det vanliga. Alltså har jag både HDMI och vanliga sladdar inkopplnade nu, och det fungerar endast på det vanliga och jag verkar itne kunna byta till HDMI...

Lelle Pelle
2007-03-28, 14:31
Jodå, har för mig att man ska hålla in nån knapp under tiden man startar upp PS3an för att nollställa detta. Står säkert i manualen..
jag har lä'mnat manualen hemma : /

Lelle Pelle
2007-03-28, 14:32
Nu fick jag igång det:D Tack för hjälpen!

Mental
2007-03-28, 15:53
Nu fick jag igång det:D Tack för hjälpen!

Då hör det till god sed att man berättar hur, i fall någon får samma problem och dessutom är begåvad nog att söka efter svaret :)

hahavaffan
2007-03-28, 16:28
Då hör det till god sed att man berättar hur, i fall någon får samma problem och dessutom är begåvad nog att söka efter svaret :)+1

mangemani
2007-03-28, 17:45
Nu fick jag igång det:D Tack för hjälpen!


lust att berätta hur du gjorde?har en stark känsla av att jag kommer att råka ut för samma grejj när jag får min HDMI kabel.

Timme
2008-08-25, 14:15
Bump. Berätta hur du gjorde för jag misstänker att jag också som mangemani kommer råka ut för samma trubbel när min HDMI kabel kommer.


Fråga om HDMI: Tror ni att det är skillnad på en supra kabel och en budget?

Supra HDMI till HDMI 1m - 320kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310733&s=inkfrakt

Deltaco HDMI till HDMI 0.5m - 29kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=326535&s=inkfrakt

Kwon
2008-08-25, 14:19
Lelle sitter klistrad framför PS3:an nu och har glömt bort Kolo för tillfället.

Timme
2008-08-25, 14:27
Lelle sitter klistrad framför PS3:an nu och har glömt bort Kolo för tillfället.

tror också det :P

hahavaffan
2008-08-25, 14:41
Bump. Berätta hur du gjorde för jag misstänker att jag också som mangemani kommer råka ut för samma trubbel när min HDMI kabel kommer.


Fråga om HDMI: Tror ni att det är skillnad på en supra kabel och en budget?

Supra HDMI till HDMI 1m - 320kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310733&s=inkfrakt

Deltaco HDMI till HDMI 0.5m - 29kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=326535&s=inkfraktSkillnaden är inte stor nog att man betalar för den dyrare iallafall. Klarar du dig på en halvmeter så ta Deltacon. Du kan nästan få ett spel för skillnaden!

Langster
2008-08-25, 14:43
Bump. Berätta hur du gjorde för jag misstänker att jag också som mangemani kommer råka ut för samma trubbel när min HDMI kabel kommer.


Fråga om HDMI: Tror ni att det är skillnad på en supra kabel och en budget?

Supra HDMI till HDMI 1m - 320kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310733&s=inkfrakt

Deltaco HDMI till HDMI 0.5m - 29kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=326535&s=inkfrakt

Nej, det ska inte vara någon skillnad med digitala signaler. Dyrare HDMI-kablar är ett slöseri med pengar. Men det kan vara skillnad i själva kontakterna, vilket gör dyrare varianter mer hållbara om man ofta drar ur och trycker in kablarna i apparaterna, men då tjänar man ändå på att köpa 2 (eller 5 för den delen) av de billigare kablarna och ha reserv om den mot förmodan skulle kuka ur.

Men 0,5m kanske är i kortaste laget?

sunkan
2008-08-25, 15:01
Nu har jag en fråga som jag säkert kommer att bli dumförklarad för. T.ex. en HDMI-kabel, hur kan det bli någon skillnad? Ettor och nollor in i kabeln måste ju bli samma ut ur kabeln?

Kurash
2008-08-25, 15:16
Nu har jag en fråga som jag säkert kommer att bli dumförklarad för. T.ex. en HDMI-kabel, hur kan det bli någon skillnad? Ettor och nollor in i kabeln måste ju bli samma ut ur kabeln?

Hur ska du kunna se nyanserna om du inte har guldkabel!!!!

Granatgiraffen
2008-08-25, 15:20
Nu har jag en fråga som jag säkert kommer att bli dumförklarad för. T.ex. en HDMI-kabel, hur kan det bli någon skillnad? Ettor och nollor in i kabeln måste ju bli samma ut ur kabeln?

Nej det är ingen direkt skillnad. Kan vara idé vid lååånga kablar att kolla upp lite vad man köper för kabel, men vid kablar upp till 3meter så är det totalt skit samma.. typ.

sunkan
2008-08-25, 15:30
Nej det är ingen direkt skillnad. Kan vara idé vid lååånga kablar att kolla upp lite vad man köper för kabel, men vid kablar upp till 3meter så är det totalt skit samma.. typ.

Skulle man kunna tänka sig att det är nått i den här stilen?

korta digitala kablar- inte värt å köpa dyra

långa digitala kablar- kan vara värt att köpa dyra

korta analoga kablar- kan vara värt att köpa dyra om de kopplas in i t.ex. högtalara/förstärkare som är vettig

långa analoga kablar- kan verkligen vara värt att köpa dyra om de kopplas in i t.ex. högtalara/förstärkare som är vettig

Granatgiraffen
2008-08-25, 15:39
Skulle man kunna tänka sig att det är nått i den här stilen?

korta digitala kablar- inte värt å köpa dyra

långa digitala kablar- kan vara värt att köpa dyra

korta analoga kablar- kan vara värt att köpa dyra om de kopplas in i t.ex. högtalara/förstärkare som är vettig

långa analoga kablar- kan verkligen vara värt att köpa dyra om de kopplas in i t.ex. högtalara/förstärkare som är vettig

Egentligen är det nog rätt skit samma med långa hdmikablar också, bara jag som är en dumbom :( Men där hade jag nog kollat upp lite mer i alla fall när jag närmar mig gränsvärden för vad HDMIkablar ska klara av.

Analoga kablar tåls dock att kolla upp mer ja, till rimliga gränser.

Timme
2008-08-25, 15:43
Nej, det ska inte vara någon skillnad med digitala signaler. Dyrare HDMI-kablar är ett slöseri med pengar. Men det kan vara skillnad i själva kontakterna, vilket gör dyrare varianter mer hållbara om man ofta drar ur och trycker in kablarna i apparaterna, men då tjänar man ändå på att köpa 2 (eller 5 för den delen) av de billigare kablarna och ha reserv om den mot förmodan skulle kuka ur.

Men 0,5m kanske är i kortaste laget?

jag köpte en 1m :)

mangs
2008-08-25, 15:52
Som redan sagt, en dyrare kabel erbjuder oftast bättre kontakter vilket ju är bra om du skall koppla in/koppla ur ofta. Desto längre kabel desto större risk för att kabeln tar upp störningar så att skydda den mot störningar kan ju vara bra, är inte så insatt i HDMI-kablar men om det finns shielded så borde ju dessa vara att föredra.

Sedan är det ju som Kurash säger, att man får fram fler detaljer med en bättre kabel. ;)

Timme
2008-08-25, 16:11
skillnad mellan 1080i och 1080p?

sunkan
2008-08-25, 16:15
skillnad mellan 1080i och 1080p?

http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV

Timme
2008-08-25, 19:32
http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV

tack!

hahavaffan
2008-08-25, 20:30
skillnad mellan 1080i och 1080p?1080i är interlaced, eller interpolerad på svenska. 1080p är progressive eller progressiv på svenska. Skillnaden ligger i att interlaced visar alla ojämna linjer av pixlar i en bildruta, alltså en halv bildruta under 1/60 sekund, och sen nästa 1/60 sekund visar den de jämna linjerna av pixlar i en bildruta, och får därför en bildfrekvens på 30 bilder per sekund. Progressive visar en hel bildruta, alltså alla linjerna av pixlar, under 1/60 sekund, och får således en bildfrekvens på 60 bilder per sekund. Detta ger en mycket mjukare bild. Enkelt förklarat. Vill du veta mer, om t.ex. 24fps, pal25/50 osv så googla. Det finns massor av info att läsa igenom :)

Granatgiraffen
2008-08-25, 20:50
1080i är interlaced, eller interpolerad på svenska. 1080p är progressive eller progressiv på svenska. Skillnaden ligger i att interlaced visar alla ojämna linjer av pixlar i en bildruta, alltså en halv bildruta under 1/60 sekund, och sen nästa 1/60 sekund visar den de jämna linjerna av pixlar i en bildruta, och får därför en bildfrekvens på 30 bilder per sekund. Progressive visar en hel bildruta, alltså alla linjerna av pixlar, under 1/60 sekund, och får således en bildfrekvens på 60 bilder per sekund. Detta ger en mycket mjukare bild. Enkelt förklarat. Vill du veta mer, om t.ex. 24fps, pal25/50 osv så googla. Det finns massor av info att läsa igenom :)

Inte bara enkelt, lite felaktigt förklarat också. Läs länken som någon snubbe postade lite tidigare.

Lelle Pelle
2008-08-25, 21:07
Åfan, jag glömde visst att säga hur man gör:D Sitter och spelar Ratchet&Clank: Quest For Booty för tillfället...

När du får din PS3(förutsatt att det är ny) är den inställd att visa bild via scart, och när du stoppar in HDMI för första gången får du således ingen bild. För att få det att fungera håller du in startknappen på din PS3(när du startar konsolen) tills den piper till 3ggr, och sedan får du bild. För att ställa in exakt hur du vill ha din bild(720p, 1080i eller 1080p) beroende på din TV och vilket spel du ska spela går du helt enkelt in under inställningar.

Jag vill då minnas att det var så jag gjorde...

hahavaffan
2008-08-25, 22:06
Inte bara enkelt, lite felaktigt förklarat också. Läs länken som någon snubbe postade lite tidigare.Vad är fel med det? Förutom översättningen interpolerad, tänkte fel. Menade givetvis sammanflätad.

Scratch89
2008-08-25, 22:16
På Siba kan man köpa en tvåmeterskabel för runt 300 kr. Det känns som lite ockerpris, för man kan få tag på betydligt billigare. Jag kan tänkas behöva en kort (till ps3) och en längre (till kommande datorn) och då kan man köpa en femmeterskabel på Jula (mitt jobb) för ungefär samma pris. Det känns som om det inte kan vara något fel på den...

Svedberg
2008-08-25, 22:34
Klart man ska ha en dyr kabel! min 2m kabel mellan ps3/tv gick på 1200....men inte fan vet jag om det är nån skillnad.....men innerst inne så känns det fint... :smash:

Scratch89
2008-08-25, 22:35
Men du bor i Norrland. Där är allting tre gånger dyrare, för rentransporterna kommer så sällan.

Timme
2008-08-25, 22:57
Men du bor i Norrland. Där är allting tre gånger dyrare, för rentransporterna kommer så sällan.

gghahahahah :laugh:

sunkan
2008-08-25, 22:58
Men du bor i Norrland. Där är allting tre gånger dyrare, för rentransporterna kommer så sällan.

exakt, en rostig 740 kostar fortfarande 80tusen här, helt sjukt*grr27*