handdator

Visa fullständig version : Kyckling->Skinka->Kassler?


Fighterbabe
2007-03-28, 13:48
En liten fråga gällande ovanstående... Om man som jag inte äter kyckling (jag SKA lära mig :smash: snart...) hörde jag att jag kunde byta ut 120 g kyckling mot skinka. Den skinka jag äter mest är rökt smörgåsskinka i tunna skivor och det blir ganska dyrt i längden med så mycket skinka... *whistle*

Undrar om kassler är likvärdigt och om man i så fall ska ha samma mängd av den...?

regus
2007-03-28, 14:02
En liten fråga gällande ovanstående... Om man som jag inte äter kyckling (jag SKA lära mig :smash: snart...) hörde jag att jag kunde byta ut 120 g kyckling mot skinka. Den skinka jag äter mest är rökt smörgåsskinka i tunna skivor och det blir ganska dyrt i längden med så mycket skinka... *whistle*

Undrar om kassler är likvärdigt och om man i så fall ska ha samma mängd av den...?

det är ungefär lika mycket kalorier och protein i båda (om man skär bort det synliga fettet på kasslern). Skillnaden är att kassler innehåller mer mättat fett och kycklingen mer omättat.

Men det är en ganska likvärdig produkt tycker jag.

Handcuff
2007-03-28, 14:05
Finns ungefär en miljard bra proteinkällor....du behöver inte sörja din kyckling :thumbup:

Mental
2007-03-28, 14:54
Men skinka och kassler innhåller E250 och E251, nitrat och nitrit.
Det kan innebära vissa hälsorisker att få i sig mer än nödvändigt av dessa.

Fighterbabe
2007-03-28, 19:44
Men skinka och kassler innhåller E250 och E251, nitrat och nitrit.
Det kan innebära vissa hälsorisker att få i sig mer än nödvändigt av dessa.

Ojojoj, sån´t har jag ju INTE koll på, men jag har hört att det är farligt att andas in stadsluft också, så mycket skit som det finns i DEN luften... *rolleyes*

Så, vad är det för hälsorisker?

Fighterbabe
2007-03-28, 19:47
det är ungefär lika mycket kalorier och protein i båda (om man skär bort det synliga fettet på kasslern). Skillnaden är att kassler innehåller mer mättat fett och kycklingen mer omättat.

Men det är en ganska likvärdig produkt tycker jag.


Okej, men då kör jag nog på kassler ett tag till... Tills jag vågar äta kyckling igen...

Eddie Vedder
2007-03-28, 19:48
Okej, men då kör jag nog på kassler ett tag till... Tills jag vågar äta kyckling igen...

Jag förstår inte rädslan för kyckling. Äter du den rå lr vaddå:confused:

regus
2007-03-28, 20:12
Jag förstår inte rädslan för kyckling. Äter du den rå lr vaddå:confused:

Eller så tycker hon inte om den bara.

Fighterbabe
2007-03-28, 20:13
Jag förstår inte rädslan för kyckling. Äter du den rå lr vaddå:confused:

Det är så löjligt så det är inte klokt egentligen...:em: Men när jag var 11 år åkte jag fortfarande skidor och vi skulle jobba för att få in pengar till skidföreningen. Vi skulle plocka kycklingar! Inne i ett stort kyckling hus, pyttesmå lådor, stoppa 8 kycklingar i varje låda, en truck kom å hämtade lådorna och körde ut till lastbilen utanför som sedan körde dem till slakt... :(

Efteråt ville jag inte äta kyckling, jag ville inte äta något djur som jag själv har hållit i som levande... Nu är det 9 år sedan, och med tanke på hur mycket kyckling som äts varje år så lär ju DE kycklingarna vara uppätna i alla fall..*rolleyes*

Jag har ätit av ETT djur som jag kelat med, men då var jag bara 4 år... Vi hade en gris i stallet, jättego tyckte jag. Men några veckor innan jul hade han rymt! Och han kom aldrig mer tillbaka *cry* Men vi hade nog ganska mycket julskinka det året...

Fighterbabe
2007-03-28, 20:15
Eller så tycker hon inte om den bara.

Nja, kolla mitt förra inlägg... Jag kanske tycker om kycklingar för MYCKET??? :confused:

LadyInsane
2007-03-28, 21:48
Prova Quorn!

Jag har varit vegetarian tidigare och då år jag jättemycket quorn. Äter kyckling nu men inte särskilt mycket kött. Äter fortfarande de vegetariska sojaprodukterna eftersom jag tycker dem är goda, samt nyttiga. :)

Fighterbabe
2007-03-28, 23:42
Prova Quorn!

Jag har varit vegetarian tidigare och då år jag jättemycket quorn. Äter kyckling nu men inte särskilt mycket kött. Äter fortfarande de vegetariska sojaprodukterna eftersom jag tycker dem är goda, samt nyttiga. :)

Jag har också varit vegetarian, åt mycket sojaprotein... Provade quorn grytbitar... Men är det likvärdigt kyckling att jag kan byta ut 120 g kycklingflilé mot 120 g quorn?:confused:

Nu köpte jag ju visserligen kycklingfiléer så de ligger i min frys och väntar på att tillagas. Det tar jag hjälp av någon annan för att göra... Rått kött är inte min starka sida... *spy*

Pellefant
2007-03-28, 23:52
Den skinka jag äter mest är rökt smörgåsskinka i tunna skivor och det blir ganska dyrt i längden med så mycket skinka... *whistle*

Undrar om kassler är likvärdigt och om man i så fall ska ha samma mängd av den...?

Som jag förstått det skall man inte äta rökt kött mer än någon gång i veckan(?). Även kassler ingår väl i det.

Varför vet jag inte, någon som vet kanske kan utveckla?

Fighterbabe
2007-03-29, 00:04
Som jag förstått det skall man inte äta rökt kött mer än någon gång i veckan(?). Även kassler ingår väl i det.

Varför vet jag inte, någon som vet kanske kan utveckla?

Man kanske kan bli sotig i magen? *rolleyes*

Hade jag faktiskt ingen aning om... :confused: Ja, ni som kan berätta!

LadyInsane
2007-03-29, 08:47
Jag har också varit vegetarian, åt mycket sojaprotein... Provade quorn grytbitar... Men är det likvärdigt kyckling att jag kan byta ut 120 g kycklingflilé mot 120 g quorn?:confused:


När jag sökte på slv.se fick jag upp dessa värden. Som du säger är de inte precis likvärdiga. Quorn innehållermindre kcal, mindre fett, mindre protein och lite mer kolhydrater. Själv skulle jag göra det valet, men det beror nog helt på hur petig du är med näringen..:)

Ett tips är att köpa hem Quornfileer istället för grytbitar, samt att marinera dessa. väldigt gott:)

kyckling
Ämne Värde Enhet
FIBE 0,0 g
ENKJ 480 kJ
ENER 115 kcal
PROT 21,5 g
KOLH 0,0 g
ALKO 0,0 g
FETT 3,1 g

quorn
Ämne Värde Enhet
FIBE 4,8 g
ENKJ 434 kJ
ENER 104 kcal
PROT 13,7 g
KOLH 5,0 g
ALKO 0,0 g
FETT 2,1 g

Fighterbabe
2007-03-29, 10:47
När jag sökte på slv.se fick jag upp dessa värden. Som du säger är de inte precis likvärdiga. Quorn innehållermindre kcal, mindre fett, mindre protein och lite mer kolhydrater. Själv skulle jag göra det valet, men det beror nog helt på hur petig du är med näringen..:)

Ett tips är att köpa hem Quornfileer istället för grytbitar, samt att marinera dessa. väldigt gott:)

kyckling
Ämne Värde Enhet
FIBE 0,0 g
ENKJ 480 kJ
ENER 115 kcal
PROT 21,5 g
KOLH 0,0 g
ALKO 0,0 g
FETT 3,1 g

quorn
Ämne Värde Enhet
FIBE 4,8 g
ENKJ 434 kJ
ENER 104 kcal
PROT 13,7 g
KOLH 5,0 g
ALKO 0,0 g
FETT 2,1 g

Hmmm, tyvärr har jag ju inte så mycket EGNA åsikter om mat, utan nu kör jag på det programmet jag fick av Anna. Fick dock klartecken att byta ut kyckling mot skinka...

Men det där påståendet om rökt kött max en gång/vecka skulle jag vilja veta vad det är för något...:confused:

Tolkia
2007-03-29, 10:54
Som jag förstått det skall man inte äta rökt kött mer än någon gång i veckan(?). Även kassler ingår väl i det.
En gång i veckan lät väldigt lite. Det måste ju dessutom handlar om vilka mängder man äter också? 15 g rökt skinka på mackan eller 300 g kassler om dagen lär ju vara viss skillnad. The main issue är väl cancer i mag-tarmpaketet, tror jag.

Eddie Vedder
2007-03-29, 10:55
Båda trådarna handlar om rökt kött:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=16130&highlight=r%F6kt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=1455&highlight=r%F6kt

Fighterbabe
2007-03-29, 11:13
En gång i veckan lät väldigt lite. Det måste ju dessutom handlar om vilka mängder man äter också? 15 g rökt skinka på mackan eller 300 g kassler om dagen lär ju vara viss skillnad. The main issue är väl cancer i mag-tarmpaketet, tror jag.


Ja, jag vet inte riktigt. Men det är ju BRA mycket mer än vad jag brukar äta om man säger så... *whistle*