handdator

Visa fullständig version : Proteinupptag?


Cloud
2007-03-28, 13:01
Hejsanhejsan, jag läste en studie för några dagar sen, och jag fattade mer eller mindre ingenting. men någon sa såhär på ett annat kostforum: "Man tar bara upp ca 50% av proteinet i råa ägg jämfört med runt 90% i tillagade ägg" och refererade till studien.

är detta sant? jag har aldrig hört talas om något liknande! jag förstår inte ens VARFÖR det skulle vara på det här viset. Här kommer studien:


Digestibility of cooked and raw egg protein in humans as assessed by stable isotope techniques.
Evenepoel P, Geypens B, Luypaerts A, Hiele M, Ghoos Y, Rutgeerts P.
Department of Medicine, Division of Gastroenterology and Gastrointestinal Research Centre, University Hospital Leuven, B-3000 Leuven, Belgium.

Egg proteins contribute substantially to the daily nitrogen allowances in Western countries and are generally considered to be highly digestible. However, information is lacking on the true ileal digestibility of either raw or cooked egg protein. The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively. A significant negative correlation (r = -0.92, P < 0.001) was found between the 13C-recovery in breath and the recovery of exogenous N in the ileal effluents. In summary, using the 15N-dilution technique we demonstrated that the assimilation of cooked egg protein is efficient, albeit incomplete, and that the true ileal digestibility of egg protein is significantly enhanced by heat-pretreatment. A simple 13C-breath test technique furthermore proved to be a suitable alternative for the evaluation of the true ileal digestibility of egg protein.

PMID: 9772141 [PubMed - indexed for MEDLINE]


Är det någon som kan ge mig lite klarhet i detta? :confused:

//Gustav

Englund
2007-03-28, 13:08
Proteinet avidin finns i rå äggvita. Detta protein binder upp biotin och gör det omöjligt att absorbera mycket av proteinet i råa ägg. Genom att tillaga äggen så oskadliggör man detta protein (avidin).

Pox
2007-03-28, 13:43
Proteinet avidin finns i rå äggvita. Detta protein binder upp biotin och gör det omöjligt att absorbera mycket av proteinet i råa ägg. Genom att tillaga äggen så oskadliggör man detta protein (avidin).

Det är bakgrunden till att man med överdriven konsumtion av råa ägg kan få biotinbrist, men det bidrar väl inte till att hindra absorption av proteinet generellt?

I den citerade artikeln tror författarna att det istället beror på trypsinhämmare som finns intakta och fungerande i rå äggvita. Genom att hämma trypsin kan proteinet i äggvitan inte brytas vilket innebär att proteinet inte heller kan absorberas.
Intakt protein stimulerar heller inte utsöndring av trypsin vilket vidare hämmar nedbrytning. Att det råa proteinet inte heller på förhand är denaturerat av värme kan också bidra till svårigheterna med nedbrytningen av proteinet.

nutz
2007-03-28, 13:46
Det är väl också någon sorts protein som förstörs av stekning också?

Englund
2007-03-28, 13:52
Det är bakgrunden till att man med överdriven konsumtion av råa ägg kan få biotinbrist, men det bidrar väl inte till att hindra absorption av proteinet generellt?

Hmm, det är möjligt att det är så det ligger till.

King Grub
2007-03-28, 14:02
Här är fullängdsstudien + en annan, som visar samma sak.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/10/1716

http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935

Pox
2007-03-28, 14:12
Här är fullängdsstudien + en annan, som visar samma sak.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/10/1716

http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935

Och i den andra visar de att en betydelsefull mängd protein även från tillagade källor inte absorberas. Istället jäses de av bakterier i tjocktarmen (proteinfisar!). Denna process efterlämnar jäsningsprodukter i tjocktarmen som postuleras ha ev. roll i uppkomst av ulcerös colit och tjocktarmscancer. Kanske något att fundera på för alla som äter väldigt mycket protein.

Cloud
2007-03-28, 18:41
Och i den andra visar de att en betydelsefull mängd protein även från tillagade källor inte absorberas. Istället jäses de av bakterier i tjocktarmen (proteinfisar!). Denna process efterlämnar jäsningsprodukter i tjocktarmen som postuleras ha ev. roll i uppkomst av ulcerös colit och tjocktarmscancer. Kanske något att fundera på för alla som äter väldigt mycket protein.

Men, som jag förstod det så stod det i den studien jag citerade att det tillagade äggets protein absorberades till 90% och det råa äggets protein till 50%. är detta då alltså inkorrekt? (Jag kan tillägga att jag inte läst studierna som King Grub hänvisade till. de såg för invecklade ut för mig och jag tyckte att du sa det så att jag fattade!)

//Gustav

Pox
2007-03-28, 18:53
Cloud>> Jo, även den andra studien visade att rå äggvita absorberades sämre jämfört med tillagad, men även tillagad äggvita absorberades ofullständigt.

http://ajpgi.physiology.org/content/vol277/issue5/images/medium/agij31106008x.gif

Sverker
2007-03-28, 19:16
95 % upptag är inte direkt dåligt.
Ligger inte de flesta animaliska protein kring 95 % ?

Pox
2007-03-28, 19:37
95 % upptag är inte direkt dåligt.
Ligger inte de flesta animaliska protein kring 95 % ?

Nej, 95% känns inte speciellt dåligt och ligger runt det jag har hört förut flera gånger (~96%)(mjölkprotein absorberades till 93% i tunntarmen, enligt en av deras referenser). Men författarna anser det vara en betydelsefull mängd och spekulerar som sagt om det icke-absorberades proteinets roll i tjocktarmsjukdomars etiologi. Om forskningen har kommit fram till något runt detta vet jag inte (denna studie var från 1999), kanske spekulerade författarna lite extra för att sätta forskningen i ett viktigt sammanhang och därmed dra in mer forskningspengar.

Cloud
2007-03-28, 22:17
Cloud>> Jo, även den andra studien visade att rå äggvita absorberades sämre jämfört med tillagad, men även tillagad äggvita absorberades ofullständigt.

http://ajpgi.physiology.org/content/vol277/issue5/images/medium/agij31106008x.gif

Detta har jag aldrig vetat! jag trodde bara att skillnaden var att man kunde få salmonella av råa ägg. det är ju tydligen JÄTTESTOR skillnad. det får mig att bli ganska förvirrad då jag trodde att en kalori är alltid en kalori, förutom när det kanske gällde odigererbara fibrer. finns det många livsmedel där stora mängder av proteinhalten inte kan tillgodogöras, såsom det är i det råa ägget...?

//Gustav