handdator

Visa fullständig version : Tips på ny mp3 spelare


kreator
2007-03-28, 09:19
Dags att köpa en ny spelare igen.
kom gärna med tips på vilka man ska titta på
Ipod kan ni glömma(har en sån och gillar inte hur dessa funkar)..
maxpris omkring en tusenlapp(1 gig minne räcker)

champion
2007-03-28, 09:29
ipod som är så bra?
Iriver kasnke duger?

kreator
2007-03-28, 09:42
Gillar inte "hjulet" på ipoden
tycker det är bökigt att fippla med den när man springer med spelaren.

Halldin
2007-03-28, 09:43
iAudio u3 kanske?
http://se.pricerunner.com/cl/11/MP3-spelare?search=iaudio+u3&ref=redirect&other_hits=462%3Aiaudio+u3%3B%3B%3B&q=iaudio+u3

1GB för 945kr, 2GB för 1295kr.

iRiver har många populära modeller med väldigt lång batteritid, är dock ej insatt.
U3an har ca. 20 timmar speltid.

iAudio brukar nämnas i sammanhanget av mp3-spelare med bra ljud, men jag har ej jämfört med någon iRiver.

kreator
2007-03-28, 09:50
iAudio samt iRiver ser bra ut (hade ju FM också)
får bli nån av dem
tack för tipsen!
sen kanske ett pas KOSS hörlurar till

Halldin
2007-03-28, 09:57
iAudio samt iRiver ser bra ut (hade ju FM också)
får bli nån av dem
tack för tipsen!
sen kanske ett pas KOSS hörlurar till
Om det är "The plug" du syftar på så varnar jag för att den modellen har på tok för mycket bas, men det kanske du tycker om.

MyZkO.
2007-03-28, 10:04
Såg att du hade budget på 1000:- men just nu kör dom Iriver E10 för 1390:- på expert om jag inte minns fel!

där har du en riktigt bra spelare! har själv en ipod nano nu och är så grymt missnöjd! . Testade iriver e10 i går och vilket ljud , smidig storlek osv , tycker du skall ta en kik på den för det är en grymt prisvärd spelare just nu!

Officer
2007-03-28, 10:25
Iriver E10 är den mest privsvärda du kan få tag i med din budget. Fruktansvärt bra ljud, enkelt menysystem osv.
Jag har ägt E10 ett halvår,
och några nackdelar är väl utseendet (smaksak), den ser ut som en mobiltelefon liksom. Och det andra tråkiga är att ma ninte kan använda Utforskaren för att drag-n-drop filer i spelaren. Det går, men man måste ändå använda Iriver Plus -programmet för att "uppdatera" databasen för att de ska se rätt ut när du startar spelaren sen.

Om du inte har råd o punga ut 400 spänn utöver din 1000-gräns, så satsa på en iAudio-spelare. Finns några modeller för runt det priset. Det är kanonljud i de också.

Men vilket jävla ljud!


Nu kör jag min Sony Ericsson W880i med inbyggda walkman och minneskort på 2gb... det är kanonljud, mkt nära E10's ljud faktiskt. Men det är offtopic med mobilmusik ;)

kreator
2007-03-28, 11:08
Om det är "The plug" du syftar på så varnar jag för att den modellen har på tok för mycket bas, men det kanske du tycker om.

The plug blir det inte denna gång
börjar glida ut öronen när man blit riktigt svettig
hade ett par porta pro tidigare och de var bra så blir nog såna igen..

kreator
2007-03-28, 11:11
Såg att du hade budget på 1000:- men just nu kör dom Iriver E10 för 1390:- på expert om jag inte minns fel!

där har du en riktigt bra spelare! har själv en ipod nano nu och är så grymt missnöjd! . Testade iriver e10 i går och vilket ljud , smidig storlek osv , tycker du skall ta en kik på den för det är en grymt prisvärd spelare just nu!

jepp
den ligger bra till
är också missnöjd med min ipod nano(även om ja fått den gratis)..

psirus
2007-03-28, 11:35
Iriver E10 är den mest privsvärda du kan få tag i med din budget. Fruktansvärt bra ljud, enkelt menysystem osv.
Jag har ägt E10 ett halvår,
och några nackdelar är väl utseendet (smaksak), den ser ut som en mobiltelefon liksom. Och det andra tråkiga är att ma ninte kan använda Utforskaren för att drag-n-drop filer i spelaren. Det går, men man måste ändå använda Iriver Plus -programmet för att "uppdatera" databasen för att de ska se rätt ut när du startar spelaren sen.

Om du inte har råd o punga ut 400 spänn utöver din 1000-gräns, så satsa på en iAudio-spelare. Finns några modeller för runt det priset. Det är kanonljud i de också.

Men vilket jävla ljud!


Kan bara hålla med, jag har också en E10. Mycket bra spelare. de enda jag uppfattar som negativ är just programmet man tankar in låtarna med.

Tåls att tänka över o mdet är värt att lägga några hundra lappar till för en spelare men kanon ljud, troligen större hårddisk och som håller.

Sir Anselm
2007-03-28, 14:34
Även jag kan rekommendera E10:an, till det priset är den ett fynd! Riktigt bra ljud, 6 gig, roliga funktioner... Nackdelen är väl att den har en microhårddisk istället för flashminne, men det har bara betydelse om man är väldigt hårdhänt av sig...

Halldin
2007-03-28, 15:02
Kan passa på att fråga, finns det några bra snäckor som inte är in-ear?
Om inte, vad är bra att ha annars, som inte är alltför dyrt?

burre
2007-03-28, 15:20
Jag rekommenderar iAudio U2 som visserligen är en gammal spelare, men den håller fortfarande. Kostar numera bara 1000spänn för 2gb. Gissningsvis 40gram, 13mW uteffekt per kanal och en ljudkvalité som är klart godkänd.

Frippe_L
2007-03-28, 16:12
The plug blir det inte denna gång
börjar glida ut öronen när man blit riktigt svettig
hade ett par porta pro tidigare och de var bra så blir nog såna igen..

Kolla även på AKG K24P eller den slutna K26P (inte provat själv), har K24 själv och tycker det är väldigt bra ljud och tryck, inte överdriven bas heller och det är grym känslighet i dem, 125dB SPL/V, så de spelar på bra även med en lite sämre Mp3-spelare. Tycker även dessa är snyggare än Porta Pro men det är ju individuellt.

K24P kostar en 269kr och K26P 339kr på Cdon.com

LarsK
2007-03-29, 04:33
Jag köpte en iriver X20 häromdagen. Flera på nätet har problem med att ladda över playlist till den, även jag. Alla låtar hamnar i bokstavsordning. Väldigt störande. Hoppas det kommer en fix snart.
Ljudet med orginal lurar är kasst, byt ut direkt. Annars är jag nöjd. Kanon att se video på tåget till jobbet. Folk glor lite när man står och skrattar medans man tittar på sin mp3 spelare.

aliquis
2007-03-29, 05:09
iAudio U3, D2 och Samsung YP-Z5 eller om det är 5Z den heter brukar jag tycka är vettiga. Har inte koll på om det har kommit något bättre senaste två månaderna eller så men antagligen har det väl inte kommit så mycket annat vettigt.

iAudio D2 är nog över din prisklass dock.

Kommer en rätt ball som är kombinerad med satellitradio för bil och någon programvara i datorn/wifi med, men jag minns inte vad den hette, men den är också alldeles för dyr =P

iRiver släpper/har släppt T50 nyss med, vet inte alls hur den är, men om man vill ha en liten utan stor färgdisplay o så så kanske, lika bra batteritid som iAudio D2 på den.

aliquis
2007-03-29, 05:11
Jag rekommenderar iAudio U2 som visserligen är en gammal spelare, men den håller fortfarande. Kostar numera bara 1000spänn för 2gb. Gissningsvis 40gram, 13mW uteffekt per kanal och en ljudkvalité som är klart godkänd.U3 och YP-Z5 kostar ju inte mer dem, U2 är ju värdelöst köp i jämförelse.

Enda nackdelen med samsungen är knapparna som inte reagerar så bra. D2 har touchscreen och jag vet inte hur smidigt det är, U3 är helt "normal" ;/

dnordstrom
2007-03-29, 05:43
Jag ar inte sa inne pa MP3-spelare langre men jag vet iallafall att iAudio har grym ljudkvalitet. En van till mig agde en sadan.

Personligen alskar jag min iPod Nano. Mitt andraval hade dock blivit en iAudio. :)

Angaende in-ear sa beror de pa vilken prisklass du vill ha. Sony EX-71 ar det manga som gillar. Apple In-Ear korde jag med lange och de var riktigt bra, dock sa ar det manga som har problem att da dessa att passa.

Kopte nyligen ett par V-MODA Vibe och ar riktigt nojd med investeringen. Mycket mer levande ljud an mina tidigare horlurar.

I de hogre prisklasserna har du Shure som gor fina lurar med bra ljudkvalitet.

Trassel
2007-03-30, 07:49
Jag är supernöjd med min lilla creative zen på 2 gb!!

aliquis
2007-03-30, 14:48
Creative zenen är väl rätt ok men kräver väl speciell programvara och inte bara drag-o-släpp och sedan är ljudutgången bara på typ 7mW eller något att jämföra med 22 på samsung yp-5z och 30 på en iaudio u3.

Så om man vill ha några riktiga lurar utan hörlursförstärkare så lär den ju vara lite vek.

IntenZe
2007-04-26, 23:34
Är det stor skillnad på en iAudio U2 och en iAudio U3 ljudmässigt?

Halldin
2007-04-27, 07:55
Är det stor skillnad på en iAudio U2 och en iAudio U3 ljudmässigt?

Introduced in October 2005, the iAUDIO U3 is the successor to the iAUDIO U2. The main difference between the two players is that the U3 features a color screen (260,000 colors, 160x128 resolution) which allows playback of MPEG4 videos encoded in XviD, as well as picture display. Like the iAUDIO X5, the U3 only plays video files at up to 15 fps with a resolution of 160x128. Most videos must therefore be converted to be played back on the U3 using the provided software from Cowon. The player can also display JPEG and TXT files. The support for audio files was also enhanced from previous models: the U3 is the world's first Flash-based player that is able to play FLAC files (but only from compression rate 0 to 2 with the initial Firmware v1.11. It now supports up to Q8 with V1.13). Another new feature is the U3's a powerful sound output of 30mW per channel (at 16 ohm, achieved by utilizing the new Telechip TCC770 audio chipset and Cirrus Logic CS42L51 Codec). Like the U2 the U3 has a built-in Lithium polymer cell for a playback time of up to 20 hours. As with all iAUDIO devices, there's no need for the use of software, since the U3 is a UMS device (though additional software is required to take advantage of some features, such as converting video to the right format to be played back on the player).

With the firmware version 1.20 Cowon added ID3 browsing and DRM capabilities to the U3. This makes the U3 the first iAUDIO player that allows the user to browse its contents by the contents of ID3 tags embedded in the files.

Tror dock skillnaden är liten i praktiken.

corbendallas
2007-04-27, 08:09
Kolla även på AKG K24P eller den slutna K26P (inte provat själv), har K24 själv och tycker det är väldigt bra ljud och tryck, inte överdriven bas heller och det är grym känslighet i dem, 125dB SPL/V, så de spelar på bra även med en lite sämre Mp3-spelare. Tycker även dessa är snyggare än Porta Pro men det är ju individuellt.

K24P kostar en 269kr och K26P 339kr på Cdon.com
Schyssta lurar dom där. Testade bägge två o föll för den slutna K26P trots att den fått sämre betyg. Ljudet är lite "murrigare" (eller kanske snarare lite mer innestängd) men basen är fantastisk. Jag tyckte K24P var för "lätt" i ljudet. Smaksak.
K26P har jag testat att springa med o ha på gymmet. Funkar okej även om man svettas en del. Fördelen med att dom är slutna är att du hör verkligen inte ett jotta runt i kring dig, trots att dom är så pass små som dom är.
Rekommenderas!